• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej alla, jag har precis gjort en tredje ivfbehandling och är gravid med bf 3 december. Jag är i vecka 6+6 idag. Blev gravid på mitt förra försök men det blev tyvärr ma i vecka 10. Är väldigt nervös inför vårt vul nästa torsdag och vill bara se ett normalstort foster och ett tickande hjärta

• Bell13
    Lillebrorsfaster skrev 2014-04-16 19:30:18 följande:

Välkommen bell13! Håller tummarna inför ditt VUL!

Tack så mycket. Hoppas det finns åtminstone 1 liten krabat där inne.
  • Bell13
    Linblå skrev 2014-04-17 08:13:22 följande:
    Jag hoppas på två på mitt ul i nästa vecka ;)
    Jag gjorde gravtest clearblue m veckoindikator och det visade rätt vecka så jag är säker på att jag nog bara har en baby. Håller tummarna för att det är två i din mage.
  • Bell13
    Thesse86 skrev 2014-04-20 09:33:03 följande:

Nu var det verkligen ett tag sedan jag var förbi här...har varit på semester utan internet (väldigt skönt) :)

I går fick jag bruna flytningar som fortfarande kommer, och nu är jag super nervös att nått kan vara fel...är i v.10+6, så går in i v 12 imorgon...är detta normalt?? Det är inte mycket men ändå... Nån mer som fått samma? Har inte haft en enda flytning innan så detta skrämmer mig riktigt! Uppskattar alla svar jag kan få.

Hej, jag har inatt haft rosa flytningar och jag är 7+3 idag. Hade nån rosa spotting i fredags natt också. Inget blod i urinen, ingen smärta i mage eller rygg men är väldigt orolig att det ska vara början på missfall. Har vul på torsdag men vill helst inte gå och må dåligt i fyra dagar.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-04-20 10:37:24 följande:

Thesse och Bell. Det är jättevanligt med små blödningar så det behöver inte vara någon fara alls. Men vet hur orolig man blir så försök få en tid för vul om det blir för jobbigt. Kram

Ovissheten är värst och att inte kunna släppa det i tanken. Mina ömma bröst är borta men mår lite illa. Hoppas att den lilla lever fortfarande och att det inte blir ma som i julas
  • Bell13
    Lillebrorsfaster skrev 2014-04-22 16:50:48 följande:
    Men oj. Bra att du gav en fråga tillbaka tycker jag! Kanske får henne/honom att tänka till lite (förhoppningsvis). 
    Bästa idag att du frågade om förkylning innan jul. Hoppas hon fattar att det är olämpligt att hetsa så där !!!
  • Bell13
    Åsa 1982 skrev 2014-06-01 10:34:43 följande:
    Fick ett svagt svagt plus idag, mitt första. FET med 5 dagars blastocyst i ostimulerad cykel. Hoppas att det går vägen denna gång .. smile1.gif
    Hej Åsa 1982, 
    jag ska också göra samma sak som du förmodligen nästa helg men undrar lite om stimulerad cykel. Jag ska fr o m onsdag ta menopur för att stödja min äggblåsa att utveckla sig ordentligt sedan ska jag ta ägglossningsspruta när den är färdig. Sedan blir det två ägglossningssprutor till under ruvarperioden. 

Har du inte fått några hormoner alls?
  • Bell13
    Bell13 skrev 2014-06-02 15:03:35 följande:
    Hej Åsa 1982, 
    jag ska också göra samma sak som du förmodligen nästa helg men undrar lite om stimulerad cykel. Jag ska fr o m onsdag ta menopur för att stödja min äggblåsa att utveckla sig ordentligt sedan ska jag ta ägglossningsspruta när den är färdig. Sedan blir det två ägglossningssprutor till under ruvarperioden. 

Har du inte fått några hormoner alls?
    ostimulerad cykel så klart 
  • Bell13
    Pluttemor skrev 2014-06-05 09:17:04 följande:
    Lycka till! 

Det var en lite dramatisk kväll för mig igår minst sagt. Jag har känt av lite hög puls till o från och inte reagerat mycket på det, men sedan två dagar tillbaka har det bara blivit mer och mer. Och igår kände jag mig svimfärdig två gånger då hjärtat bultade så fort och pulsen inte gick ner. Jag ringde 1177 och dom sa att jag skulle åka in till akuten direkt, för att ha en vilopuls på 114 under en hel timme är INTE ok. 

Väl inne på akuten gjorde dom EKG på mig som fortsatte visa hög puls, men det var liksom jämna hjärtslag och inga rubbningar, men pulsen fortsatte att ligga på 110-114. Dom tog lite prover osv och ställde massa frågor och jag fick efter 4 timmar (!!!) träffa en läkare. 

Hon trodde att hjärtklappningarna och den ökade pulsen berodde på järnbrist. Jag har ett värde som ligger på 105 och det var för lågt. Jag har ju blivit rekommenderad av min BM att jag ska ta 100 mg järn varannan till var tredje dag, men jag tål inte dom där tabletterna! Det går bara inte, Magen blir hård och spänd och jag mår illa hela tiden istället. 

Idag tar jag 30 ml blutsaft + 15 mg järn, vilket motsvarar ungefär 45 järn dagligen, men jag kommer liksom ändå inte upp. Hon sa då att man kan injicera järn direkt i blodet och att jag ska kolla den möjligheten med min MVC. Jag äter mycket frukt och grönsaker och järnrik mat, men det hjälper liksom inte smile4.gif

Vi får se vad som händer nu.. idag känner jag även av hjärtklappningarna och snabba pulsen, men den är inte lika illa som det var igår. dom ringer från MVC nu i eftermiddag. 

Någon som har erfarenhet 
    Jag vill ge dig ett tips gällande järnet. När jag tar en tablett blir jag förstoppad direkt men tar jag två tabletter blir det ingen påverkan på magen alls. Jag fick tipset av en gravid kompis, jag vågade först inte prova men när jag väl gjorde det så önskar jag att jag gjort det från början
  • Bell13
    Pluttemor skrev 2014-06-05 12:23:19 följande:
    Hur många mg är det då som man tar sammalagt åt gången? Tack för tipset! 
    Tack vännen! 

Håller tummarna! 

Nu ringde MVC och jag ska ta nya prover på måndag, och utifrån vad dessa säger så kommer dom säga om jag får järn i blodet direkt eller inte... 
    Jag har ätit niferex och en tablett är 100 mg och då blir du förstoppad vågar du bara ta en tablett till så kommer magen hålla sig i schack, det har fungerat för mig samt en del gravida kompisar. 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015