Pluttemor skrev 2014-06-05 09:17:04 följande:
Lycka till!
Det var en lite dramatisk kväll för mig igår minst sagt. Jag har känt av lite hög puls till o från och inte reagerat mycket på det, men sedan två dagar tillbaka har det bara blivit mer och mer. Och igår kände jag mig svimfärdig två gånger då hjärtat bultade så fort och pulsen inte gick ner. Jag ringde 1177 och dom sa att jag skulle åka in till akuten direkt, för att ha en vilopuls på 114 under en hel timme är INTE ok.
Väl inne på akuten gjorde dom EKG på mig som fortsatte visa hög puls, men det var liksom jämna hjärtslag och inga rubbningar, men pulsen fortsatte att ligga på 110-114. Dom tog lite prover osv och ställde massa frågor och jag fick efter 4 timmar (!!!) träffa en läkare.
Hon trodde att hjärtklappningarna och den ökade pulsen berodde på järnbrist. Jag har ett värde som ligger på 105 och det var för lågt. Jag har ju blivit rekommenderad av min BM att jag ska ta 100 mg järn varannan till var tredje dag, men jag tål inte dom där tabletterna! Det går bara inte, Magen blir hård och spänd och jag mår illa hela tiden istället.
Idag tar jag 30 ml blutsaft + 15 mg järn, vilket motsvarar ungefär 45 järn dagligen, men jag kommer liksom ändå inte upp. Hon sa då att man kan injicera järn direkt i blodet och att jag ska kolla den möjligheten med min MVC. Jag äter mycket frukt och grönsaker och järnrik mat, men det hjälper liksom inte
Vi får se vad som händer nu.. idag känner jag även av hjärtklappningarna och snabba pulsen, men den är inte lika illa som det var igår. dom ringer från MVC nu i eftermiddag.
Någon som har erfarenhet
Jag vill ge dig ett tips gällande järnet. När jag tar en tablett blir jag förstoppad direkt men tar jag två tabletter blir det ingen påverkan på magen alls. Jag fick tipset av en gravid kompis, jag vågade först inte prova men när jag väl gjorde det så önskar jag att jag gjort det från början