• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Grattis till förlovning och födelsedag Lyckostjärna! Vi ska kolla på vagn i morgon för första gången och just nu lutar det mot en bugaboo bufallo men får se hur den känns i verkligheten. Sambon har spanat in en super terrängvagn från Thule men känns lite väl praktisk och inte alls fin :-P Ska bli spännande och se hur det blir i barnvagnsaffären imorgon..

• johjen

Var det någon här som tipsade om en bra bok om förlossning? Inte för att jag är där ännu men skulle vilja börja förbereda mig så smått och läsa om de olika faserna och smärtlindring. Visst man kan googla men skulle vilja ha en bok att läsa och kunna komma tillbaka till.

• johjen
    Linblå skrev 2014-06-06 21:18:34 följande:
    vattenjympa i går och tre mil på cykel idag. jag kommer ha ont överallt i morrn. Hejja mig :D

Bra jobbat!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-06-06 21:55:05 följande:
    Förresten, Johjen. Profylaxkurser av olika slag rek från v 25 så du är snart där Bra att börja läsa i tid och mentalt förbereda sig. Kram

Ja nu går tiden fort! Tänk så långsamt det gick i början. Ska gå föräldrarutbildning och profylaxkurs i augusti/september men vill börja förbereda mig mentalt redan nu. Tack för boktipsen! Föda utan rädsla verkar intressant och ska kolla Gudruns böcker också. Kram
  • johjen

Hej alla fina!

Var på Håkankonserten igår och då jag är ett gammalt HH fan av rang kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att dansa med emellanåt, även om jag så klokt köpt sittplats för första gången. Efter konserten kände jag att magen drog ihop dig och har sedan dess haft träningsvärkliknande känsla i magen, någon som känner igen sig? Något som kan vara farligt för bebis? Stackars liten som fick skumpa runt i magen...

Tittade på vagn igår och har nu världens dilemma. Egentligen borde vi köpa en Emmaljunga med stora fasta hjul som upplevs mer robust och ombonad som passar våra behov och där vi bor bäst. Men fåfängan i mig vill ha en Bugaboo Buffalo för jag tycker den är snyggare och smidigare! Både min sambo och jag har stora bilar så vi får gott och väl plats med Emmaljungavagnen och jag skäms nästan över att jag inte tycker den är lika snygg som Bugaboo. Praktiskt måste väl gå före design/trend eller hur? Ni kanske tycker jag är urfjantig och blev lite chockad själv att jag känner så här men får väl smälta det lite och fatta rätt beslut. Sambon är helt för Emmaljunga men låter mig bestämma. :-S

• johjen

Härligt engagemang kring barnvagnar!

Det står mellan Bugaboo Buffalo eller Emmaljunga Mondial (ev de lux varianten). Svårt val! EM kommer ta upp hela bakluckan, har en V50, medan BB ger utrymme till lite mer. Vi har ju hund, en dvärgpinscher som dock bara behöver en liten bur men behöver få plats med bebis, vagn (sitt eller liggdel) hund och bur till honom och så ibland är vi två vuxna i bilen. Känns ju väldigt osmidig om vi blir tvungna att ta var sin bil om hela familjen ink hund ska åka iväg! Tufft val!

• johjen

Tack Danisen och Villsågärna för era råd!

Efter ha klämt och kännt på vagnarna i helgen tycker jag nog att EM har bättre kvalité och upplevs mer ombordnat men BB mer smidig..  Typiskt att BB är dyrare när det faktiskt är lite plastigare än EM. Ja ja jag får smälta detta lite..

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 10:38:42 följande:

Det är ju som tur är ingen panik ang vagn. Lågt kvar ännu tills bebben kan ligga där så sov på saken och låt valet värka fram. Brukar ge minst risk för att ångra sig sen!! Har du börjat känna din lilla bebbe ännu? Testa att snabbt dricka ett stort glas isvatten annars. Det är ett knep man kan ta till om man inte känt fosterrörelser på ett tag. Kram
    Jag känner honom varje dag numera!! Han är nog lite chokad efter Håkankonserten så han har hållt på och bubblat en massa i magen sedan dess  Känner du av din lilla varje dag?

Ja vi kommer åka tillbaka till barnvagnsaffären om några veckor och kolla hur lätt det går att fälla ihop vagnarna och hur stor plats det tar i bilen, ytterligare en viktig parameter när man bor på landet och måste ta bilen överallt. Blir säkert bra när vi väl tar besultet!

Kram
  • johjen
    Hoppfulla Fia skrev 2014-06-09 18:34:20 följande:
    Hemma från uppföljande ul och det såg bra ut. Fortfarande lite stort huvud 20+2 (jag är 19+5) och lite korta lårben (19+1), men det skiljer bara 8 dagar och det är inom spannet för vad som är ok, men fortfarande en eventuell mjukmarkör. Allt annat såg toppen ut, hjärnan har alla delar, nackspalt var bra och bra med vätska huvudet. Hjärtat såg fin ut och alla kärl hade gott flöde vad hon kunde se. Så tittade vi på ansiktet i 3D och där inga avvikelser typ gomspalt etc. Det var den sötaste lille kille jag sett. Han låg och drog sig i ena örat, smaskade och andra hande hade han i näsan å munnen. Helt underbart. Är så glad!!! Imorgon ska jag träffa en läkare angående min tyreoidit och få reda på om Lillkorven behöver följas upp något extra. När det är klart ska jag också börja shoppa vagnar och andra grejer... Tack för ni finns!!

Härligt att höra! <3

Kram
  • johjen

Sambon och jag är inte heller gifta men förlovade och planerar att gifta oss men det kommer inte att ske förrän tidigast nästa år. Funderar på om det kan vara viktigt att fastställa faderskapet innan själva förlossningen om något skulle hända? Hur tänker ni andra ogifta om detta?

Så trött idag! Gick upp 04:30 och har nu redan landat på Bromma för två heldagsmöten i Solna. Sista tjänsteresa innan sommaren! Känner att jag inte riktigt orkar med detta och det värker i kroppen av trötthet. Men bara att bita ihop och ta sig igenom det.

Ha en fin dag alla!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015