• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej! Hoppar hit oxå! Plussade på RD 10 28 jan efter EF 19 jan. Vårt första ivf försök, försökt bli gravid ca 1,5 år. Oförklarligt barnlös enligt utredning och bra värden för min ålder men då jag nyss fyllt 38 och sambon blir 40 i sommar vill vi inte vänta länge. Första UL sker nästa fredag 21 feb, längtar!!

• johjen
    Moolie skrev 2014-02-10 14:40:06 följande:
    Yepp...! Nu kom den där vrålande ilskan från ingenstans! Och jag som är hetlevrad i vanliga fall.... Hur ska detta sluta?! 

Jag är ganska lugn och förstående i vanliga fall men har helt plöstligt blivit bitchig och gnällig för det lilla minsta! Tycker inte heller jag går omkring i en lycklig bubbla utan är mest lite halvmissnöjd och vill att tiden ska gå.. Fler som känner igen sig?
  • johjen
    lisodan skrev 2014-02-11 23:55:54 följande:
    Här vill jag vara med. Hittade denna tråd nu. TD imorgon men plussat sen i fredags. Starkare för varje dag (det är väl ett bra tecken?).

Första IVF, 38 år, försökt bli gravid i 2,5 år. Har förmodligen endometrios. ÄP 27/1 och ET 29/1 på Sahlgrenska.

Först superglad och fortfarande glad, men börjar också tvivla. Jag har så länge identifierat mig med att vara den som inte blir gravid. Den som inte har barn. Ska jag verkligen få vara gravid, bli mamma? Kännt mig oerhört lättad, peppad och glad under IVF. Skönt att ha kommit igång och att ha en del moment att koncentrera sig på. Och sen har det ju hitintills gått bra också :) Kanske är så att jag kommer sakna IVF? Känner en slags sorg (hur fan är det möjligt med tanke på att jag mått dåligt av all medicin?) Gud så knäpp jag är!

Är orolig för allt som drar i livmodern. Ibland känns det som mensvärk, ibland som hugg och ibland som växtvärk. Tycker också magen svullnat upp igen efter plusset (blev rätt svullen av gonal-f). Sista dagarna kollar jag konstant i toan om det kommer blod. Har ringt kliniken men känns som de tycker att jag pjåkar mig. Men ska ringa imorgon igen och berätta att det stämmer att jag är gravid.

Andra symptom:

Ömma bröst

Lågt blodsocker och lite yr ibland, men blir bra igen när jag äter.

Ingen bitch, men kanske lite lättrörd ;)

Lätt andfådd vid fysisk aktivitet

Jag är också 38 år, försökt bli gravid 1,5 år och första IVF. Utredning visade inga fel utan bra värden för mig och min sambo som blir 40 i år. Dock har jag haft det ganska stressigt och stor press på mig i arbetslivet om det nu kan påverka. Känner igen mig i dina tankar kring att vara den som inte blir gravid. De flesta av mina vänner fick barn runt 35-37 och ingen fförutom en har haft problem att bli gravida. Min 39 åriga väninna blev gravid i sommars efter ett oskyddat samlag då jag själv försökt aktivt i 1 år med ägglossningstest och varannandag sex.. Men men nu är jag i alla fall gravid även om jag har svårt att tro det och måste börja glädja mig mer istället för att vara nojig och rädd för missfall hela tiden..

Kul med en till 38 åring i tråden!
  • johjen
    HLC skrev 2014-02-12 17:49:08 följande:
    Hej tjejer!

Är det någon mer som tar Lutinus?

Jag har tagit sedan dagen innan ET och ska enligt planen sluta idag då jag tagit i 18 dagar. Vi har officiell testdag på fredag. Känns inte som jag vill sluta tvärt. Är det någon av er som ska trappa ner?

Jag slutade tvärt igår enligt klinikens ordination. Enligt dem använder man sig lite av hängslen och livremprincipen då kroppen producerar eget progestron när man är gravid,
  • johjen

I morse kände jag mig typ bakis och lite yr och skakig innan frukost. Har haft ett ganska tufft schema denna vecka med tjänsteresor och långa dagar och kände en sting av illamående i bilen på väg till jobbet. kan ju vara så att jag är väldigt trött med men annars känner jag inte så mycket symptom. Går in i vecka 7 på söndag och VUL nästa fredag - längtar!

• johjen
    tusa skrev 2014-02-14 13:45:35 följande:
    Hejsan och grattis till alla er nyplussade!! SkålPlus

Jag hoppas få kunna hoppa in här nästa vecka, är ruvare på embryodag 9 idag.

Hoppas ni kan hjälpa med lite svar, ni med facit i hand, så att säga Cool

Jag undrar på vilken embryodag (antal dagar efter ÄP menar jag, E åldern är ju eg. dagen efter..) ni fick antydan till plus första gången och undrar åxå om alla ni som plussat hade något symptom under ruvartiden, eller om någon som inte känt minsta stick i livmodern ändå plussat? 
    Plussade med Clearblue digitalt på Ruvdag 10 men väldigt svagt med stickor, såg knappt något förrän TD som var 5 dagar senare på ruvdag 16. Inga dirkerta symptom, tror de mesta berodde på progestronet.
  • johjen
    tusa skrev 2014-02-14 16:55:40 följande:
    Kände du alls nånting i livmodern? Hur många dagar efter ÄP plussade du alltså?
    Ingenting i livmodern men desto mer någon vecka efter jag plussat. 12 dagar efter ÄP plussade jag.
  • johjen

Hur räknar ni veckorna egentligen? Räknar man från befruktningsdagen dvs ÄP eller återföringsdag? Eller sista mensens första dag?

• johjen

Tack för alla inlägg kring veckoräkningen! Jag är då i vecka 6+4 säger man att man är i vecka 6 eller 7 då?

• johjen

Nu har jag i natt återigen fått urinvägsinfektions liknande symptom om än inte så kraftiga. Förra helgen hade jag samma upplevelse men då höll det i sig hela natten och fick jag en akuttid för att kolla upp det men då hittades inga bakterier vid snabbtest eller odling. I natt var det ungefär samma sak, en dov smärta i urinröret, behöver gå på toa stup i kvarten typ 5-6 ggr i natt men har inte ont när jag kissar eller känner ngt annat. Kisseriet upphörde efter några timmar och smärtan avtog.. Någon som känner igen sig? Ska till kliniken för ul på fredag och får prata mer med dem då och ska ringa min vårdcentral men blir orolig av vad detta kan vara för något?!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015