• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Linblå skrev 2014-02-24 13:00:16 följande:
    Hejsan

Jag vill vara med här! Gick igenom IVF Nov/Dec och lyckades bli gravid på första frysförsöket. BF 24/10. Första gången som gravid och har svårt att smälta att det finns nytt liv på insidan. Två veckor kvar till undersökning på kliniken. Känner inga symptom direkt. Kanske lite yr. Därför är det så härligt att få vara med i gemenskapen här och dela erfarenheter.

Välkommen! Grattis till pusslet. Har ni försökt länge?
  • johjen

Ibland blir man trött på vården.. Förr förra söndagen, 9 feb,  fick jag urinvägsinfektionslikande symptom och efter ett samtal till sjukvårdsrådgivningen fick jag en akut tid på vår när-akut. Där fick jag lämna ett urinprov och det första provet det tog visade att det inte fanns några bakterier i urinen. De skulle dock odla provet vidare och kontrollera extra nog då jag är gravid och sen skicka resultatet till min lokala vårdcentral. Efter några dagar ringde jag vårdcentralen men de hade inte hört något och symptomen var borta så  tänkte inte mer på det. Pratade med klinkern och de sa att det till största del är hormonellt och ganska vanligt. Förra veckan fick jag besvär igen, kissar typ 5-6 ggr per natt och ont i urinröret dock ingen smärta när jag kissar. Ringer vårdcentralen igen men de har fortfarande inte hört ngt och det har då gått 1 och ½ vecka. Dagen efter ringer de mig och säger att de fått brev från närakuten att man tagit provet och sen odlat vidare men inget mer. Jag frågar dem flera gånger om jag då kan räkna med att allt är ok och det lovar de.. Igår får jag ett brev från vårdcentralen, som skickas samma dag som jag ringde och prata med dem. där det står att provet jag tog på när-akuten visade ingen säker urinvägsinfektion men det fanns lite andra bakterier i urinen och man vill nu att jag lämnar ett nytt prov!! Jag lämnade mitt första prov för över  2 veckor sedan och har gått med dessa bakterier sedan dess!! Ska snart in och lämna nytt prov men orolig att detta ska påverka graviditeten!! Kan inte fatta att de sa att allt var ok sedan skicka ett brev samma dag och skriva att jag måste lämna ett nytt prov??!! Ok, något bra av detta blir det ju för jag kommer till botten med detta och får reda på om jag har några andra bakterier som måste tas hand om men man blir ju galen när de inte har någon koll!

• johjen
    Pluttemor skrev 2014-02-25 08:51:19 följande:
    För mig handlar dagarna om att veta vad jag kan äta och inte kan äta.. *suck* men ändå det jag vill känna  

Jag kan i princip inte äta någonting och det har bara blivit värre och värre. 

Jag kan absolut inte äta något som är sött, inte ens frukt, bara att tänka på bananer äpplen och päron kan få mig att känna illamående, den enda frukten jag kan äta är typ grapefruite och riktigt sura apelsiner. 

Jag har avsmak för kött och kyckling och all fet mat! 

Det jag kan äta kokt potatis, lite kokta grönsaker, men inga ärtor eller majs eller sånt som e sött, och jag kan äta vit pasta och vitt bröd med smör. 

lite fisk e ok och kaviar.. 

någon som har tips på bra mat? 
    Har inget bra tips tyvärr!! Har också svårt att äta och det är olika från dag till dag.. Fil med banan, blåbärssoppa och en macka med leverpastej och lite gurka har jag fått i mig dag med viss möda..
  • johjen
    tusa skrev 2014-02-25 09:35:49 följande:
    Johjen, så där känns det som att det alltid är! Skrikandes Jag är super skeptisk till all "vård"...minst 50% av alla gånger jag eller någon i familjen bhövt hjälp med något så faljerar de...tyvärr!! Jag litar inte på vårdpersonal och det har gjort det ju väldigt svårt för mig i ivf rundan här, då jag blivit tvungen lita på folks omdömen som jag ju just INTE litar på?!

Nu verkar ju allt ha gått som ska ska just denna gång och det är jag väldigt tacksam för Cool

Meen duu...är du säker på att urinvägsinfektion skulle kunna påverka fostret alls? Jag vet ju inte, men spontant känns det som att det inte skulle det..tänker bara att jag inte skulle gå med på antibiotika alls under graviditeten...det rubbar ju bakteriefloran i hela kroppen och många bakterier får man aldrig tillbaka sedan. Jag tror att det kan påverka, speciellt fostrets hälsa mer negativt än positivt . Kolla upp det johjen!!

Här hittade jag förresten en intressant tråd på ämnet. Att dricka mycket och dricka surt (citron, tranbärs, lingon juice och äppelcidervinäger) verkar vara effektivt!

www.brollopstorget.se/Forum-18-15/m458334-5.h...
    Tack Tusa! Har ju haft en del urinvägsinfektioner förr och de brukar gå över och har självläkt mig själv många gånger.. Det jag är orolig för nu är en annan typ av bakterier som heter GBS som kan orsaka urinvägsinfektioner och kan ge en del komplikationer: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html

Försökte fråga på vårdcenteralen men de ville inte uttala sig om något innan de hade provresultatet som jag inte får ta del av förrän på fredag..
  • johjen

Tips på mat eller mellanmål som går att äta (enligt mig i alla fall!) skorpa med smör och apelsinmarmelad - gott!

• johjen
    Danisen skrev 2014-02-26 05:31:28 följande:
    Testdagen är här det var ett jätte starkt plus idag. Var starkt redan för en vecka sedan men ännu starkare idag. Yaaaay
    Grattis!
  • johjen
    Lyckostjärna skrev 2014-02-27 10:23:43 följande:
    Idag var vi på ultraljud och vi såg ett hjärta som slog tydligt och det var en till brevid som en skugga så dr kunde inte avgöra om det var 2 eller 1 men allt såg bra ut! Vi ska åter på nytt ultraljud 11 mars så vi får bättre bild på dom!!!! Jag är så lycklig tårarna kan inte sluta falla!!!

Om du har utomkvedshavandeskap kan du få svårt att ta i när du kissar eller bajsar? Jag hade utomkvedshavandeskap i okt och kunde inte kissa ut allt ordentligt och absolut inte göra nr två utan hemsk smärta!!! Kram på er godingar
    Grattis!! Så härligt att se att allt är bra!
  • johjen

Vi kommer göra KUB och ser väderna dåliga ut så kommer vi gå vidare med fostervattens prov. Då jag är 38 år så är risken 1 på 170 att barnet har Downs syndrom enbart på min ålder så vill ju veta hur sannolikheten ser ut med övriga parameterar. Vi har dock inte landat i diskutionen om hur vi gör om fostervattensprovet också ser mindre postivt ut.. Är så kluven kring detta och har inte själv hittat min ståndpubkt.. Hur resonerar ni?

• johjen

Grattis therese86! lisodan - håller tummarna att allt ser bra ut idag!! Själv mår jag bara sämre och sämre, illamånde, hulkningar men inga spyor, trötthet (somnad 19:30 igår) och en almnän bakis känsla. Har mått så här i över två veckor och höll på och bryta ihop i bilen på väg till jobbet imorse då jag mår så illa när jag svänger.. Någon som har testat Postafen? Kan man köra bil på det? Står att det kan påverka körförmågan men kan inte ha det så här länge till.. Idag blir det inskrivning hos MVC -spännande! Antar att vi ska börja planera för KUB oxå vilket känns som nästa milstolpe..

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015