• TelmaGudbjorns

Försökte stjäla min bebis!!!

Jag var ute och gick med min vagn när en ung mörk man springer fram och rycker tag i min vagn medan jag pratar i telefon! Jag rycker tillbaks och frågar vad han håller på med, så tecknar han med handen och menar att han kan gå med vagnen och jag prata i telefon, och jag säger i chocktillstånd nej! Han börjar pilla i vagnen och jag kör iväg honom då han försvinner en helt annan väg! Vad händer??????????????

• Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!
  • Ms Pepper

Nej det verkar inte som du förstår, Natulcien. Att jag tar ett litet stycke är för att belysa när du spårar ur. Du framstår faktiskt inte så empatisk som du utger dig för att vara när du kan få en hand in i någons barnvagn till att pilla lite. Det ska krävas uttalat hot eller våld för att du ska tycka att det är allvarligt. Att barnvagnen rycks ur handen är inte tillräckligt. "Tillfället gör tjuven" heter det, det är inte alltid våld eller hot behövs. Ficktjuvar tex hotar inte och använder inte våld, de ser ett lämpligt offer och utnyttjar situationen.

Och framförallt, en situation kan vara obehaglig även om uppsåtet ej är brott.

Nu var ju inte ts tolkning sådan som du tolkar situationen, hon var där, det var inte du, inte jag heller, ingen annan i tråden, bara ts och mannen. Även om han inte tänkt stjäla barnet kan det ändå ha funnits en annan agenda än att bara hjälpa till. Men det vet vi inte som sagt var.

Jag har kommenterat några andra i tråden men jag väljer också bort de flesta som bara verkar slänga ur sig nåt för att provocera eller som bara kommer med idiotier.

• Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-13 17:19:44 följande:
    Nej det verkar inte som du förstår, Natulcien. Att jag tar ett litet stycke är för att belysa när du spårar ur. Du framstår faktiskt inte så empatisk som du utger dig för att vara när du kan få en hand in i någons barnvagn till att pilla lite. Det ska krävas uttalat hot eller våld för att du ska tycka att det är allvarligt. Att barnvagnen rycks ur handen är inte tillräckligt. "Tillfället gör tjuven" heter det, det är inte alltid våld eller hot behövs. Ficktjuvar tex hotar inte och använder inte våld, de ser ett lämpligt offer och utnyttjar situationen.
    Och framförallt, en situation kan vara obehaglig även om uppsåtet ej är brott.
    Nu var ju inte ts tolkning sådan som du tolkar situationen, hon var där, det var inte du, inte jag heller, ingen annan i tråden, bara ts och mannen. Även om han inte tänkt stjäla barnet kan det ändå ha funnits en annan agenda än att bara hjälpa till. Men det vet vi inte som sagt var.
    Jag har kommenterat några andra i tråden men jag väljer också bort de flesta som bara verkar slänga ur sig nåt för att provocera eller som bara kommer med idiotier.
    Men nu får du ge dig! Läs trådstarten. "Pilla" var TS egna ord.
    Och mannen ryckte i vagnen, inte ur handen. Det står det inget om. Om du ska fortsätta ditt korståg mot mig så kan du åtminstone försöka utgå från den information som gavs och inte hitta på egna saker. Hur ska jag kunna diskutera med någon som hittar på saker och fantiserar fritt!? Nej, du satte just din trovärdighet i sank.

Hur menar du, föresten, att man ska kunna stjäla en vagn eller en bebis på det sättet? Man springer inte särskilt fort när man kör en barnvagn eller bär ett spädbarn. Under knivhot vore det möjligt. Men någon kniv har inte nämnts i det här fallet.

För övrigt är inte din "Du-ska-visa-sympati-kampanj" särskilt trovärdig när du själv kan sitta och skriva: "Vad vet du om empati?" till människor du inte känner. (Inlägg #106) Så extremt dömande! Nej, det skorrar mycket falskt om dina försök att utmåla mig som en sämre människa än du själv.

Gör dig själv (och TS) en tjänst och släpp det här nu.

• Ms Pepper
    Natulcien skrev 2014-01-13 18:27:24 följande:
    Men nu får du ge dig! Läs trådstarten. "Pilla" var TS egna ord.

Och mannen ryckte i vagnen, inte ur handen. Det står det inget om. Om du ska fortsätta ditt korståg mot mig så kan du åtminstone försöka utgå från den information som gavs och inte hitta på egna saker. Hur ska jag kunna diskutera med någon som hittar på saker och fantiserar fritt!? Nej, du satte just din trovärdighet i sank.

Hur menar du, föresten, att man ska kunna stjäla en vagn eller en bebis på det sättet? Man springer inte särskilt fort när man kör en barnvagn eller bär ett spädbarn. Under knivhot vore det möjligt. Men någon kniv har inte nämnts i det här fallet.

För övrigt är inte din "Du-ska-visa-sympati-kampanj" särskilt trovärdig när du själv kan sitta och skriva: "Vad vet du om empati?" till människor du inte känner. (Inlägg #106) Så extremt dömande! Nej, det skorrar mycket falskt om dina försök att utmåla mig som en sämre människa än du själv.

Gör dig själv (och TS) en tjänst och släpp det här nu.

Fast jag har inte pratat om mig själv som att jag har empati eller att jag tänker efter innan jag pratar. Jag kan vara oerhört dålig på att formulera mig. Det är du som har svarat på inlägg med att, jo jag är empatisk, jo jag tänker efter innan. Det har varit dina argument. Och att du är medveten om vad ord kan ha för betydelse. Men när du själv uttrycker dig förminskande så har ord inte längre så stor betydelse verkar det.
  • Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-13 18:43:16 följande:

Fast jag har inte pratat om mig själv som att jag har empati eller att jag tänker efter innan jag pratar. Jag kan vara oerhört dålig på att formulera mig. Det är du som har svarat på inlägg med att, jo jag är empatisk, jo jag tänker efter innan. Det har varit dina argument. Och att du är medveten om vad ord kan ha för betydelse. Men när du själv uttrycker dig förminskande så har ord inte längre så stor betydelse verkar det.
    Nej...så har du ju inte behövt försvara dig mot en bindgalen lynchmobb som har anklagat dig just för att sakna empati, att inte tänka efter eller att inte kunna formulera dig, heller...
    Det är ju tragiskt att man ska behöva tala om att man faktiskt har empati, men det var jag tvungen till. Tyvärr. Du var ju själv med och ifrågasatte mig förmåga till empati. Sorligt.
    Så man kan säga att du själv har åstadkommit det du nu anklagar mig för. Ska man skratta eller gråta!?

• EnAnonumius
    chrissandra skrev 2014-01-12 12:13:32 följande:

Jag tycker nog det är än mer horribelt att anta att alla kan svenska och att inga missförstånd kan uppstå.
    Precis...

Nu är ju jag iofs van vid s.k variabel SFI-svenska då jag bor som jag bor d.v.s invandrartätt område. Och man kan verkligen också säga att det är lite "don efter person" vad de kan förstå och inte förstå med. Så man försöker ju var så tydlig man kan, använda ord och lite försiktigt med gester med, men ändå blir det missförstånd ganska ofta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Natulcien skrev 2014-01-11 16:59:49 följande:
    Du uttrycker dig extremt otrevligt, så jag har egentligen ingen lust att svara dig alls. Men jag gör det ändå eftersom du verkar så besatt av detta..?
    Vad som är otrevligt eller inte är rätt så subjektivt. Tänk på det i framtiden,

Skall man ha det på den nivån att du knappt tål inget för att sitta och beklaga dig för att andra uttrycker sig otrevligt så kanske du skall se över dina anklagelser före du hoppar på andra och städa upp i den egna farstun först.

Det är rätt så otrevligt att sitta och anklaga folk, snyggt förpackad i en fråga, och utgå från att den personen menade "alla" fast h*n aldrig yttrade det som du gjorde i inlägg #44.

• EnAnonumius
    Natulcien skrev 2014-01-11 16:59:49 följande:
    Det inlägg som du hänvisar till (#44) kom efter en längre diskussion där en person skrev att: "Ordet mörk kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska." D.v.s. rent generellt skulle ordet kunna definiera en person med bristande kunskaper i svenska. Och ja, jag tycker att det är ganska horribelt.
    Appropå inlägg #44 som jag hänvisade till.. Jag läste igenom alla inlägg av just "Tow2Mater".
    Det mest intressanta är att han aldrig använde ordet "alla" i några av sina inlägg innan inlägg #44. 
    Ändå sitter du och anklagar honom/henne för detta snyggt förpackat i en fråga. 

Spå nej jag har knappast klippt något ur sitt sammanhang. Så frågan kvarstår..
    Hur kommer det sig att du sitter och anklagar folk utan grund för att de menar "alla", när personen inte ens har använt ordet "alla" överhuvudtaget. Det i sig är väldigt fördomsfullt att dra den slutsatsen om andra.

• MalinEddie
    vampyria2 skrev 2014-01-11 13:58:40 följande:
    Så diskussionen handlar fortfarande om att TS i ett upprört tillstånd använde ett ord som ni inte tycker om, att TS har blivit utsatt för något väldigt jobbigt och obehagligt är inte ett dugg viktigt att ta hänsyn till och ge henne stöttning...huvudsaken är att ingen annan har blivit kränkt eller? 
    Vad stoppar dig/er? Visst, diskussionen hamnade i ett sidospår men det kan du knappast klandra en sida för bara för att du enbart känner förståelse för en? Även om vi har haft olika åsikter  i diskussioner har jag funnit dig klok och jag önskar att jag att jag inte hade läst TS gästbok av ren nyfikenhet .Jag trodde någonstans du du tänkte längre än så.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Tow2Mater
    EnAnonumius skrev 2014-01-14 00:00:03 följande:
    Det är rätt så otrevligt att sitta och anklaga folk, snyggt förpackad i en fråga, och utgå från att den personen menade "alla" fast h*n aldrig yttrade det som du gjorde i inlägg #44.

Man upphör aldrig att förvånas över den bristande läsförmåga som så ofta ges uttryck för här på FL.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!