• Anonym (ovetande)

Resa bort med barnet utan att lämna information

Är det ok tycker ni att resa utomlands med barnet (gemensam vårdnad) utan att lämna någon information öht vart man ska resa eller info om ev flyg etc? Jag vet landet (eftersom barnet berättat), men annars har jag inte fått någon som helst information från den andra föräldern.
    Det är klart jag kommer fråga, vet att de reser under dagen så jag hinner säkert få reda på mer, men jag har väntat för jag var övertygad om att det här var självklart att informera om...

• Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (tja) skrev 2014-01-05 16:02:54 följande:

Det verkar vara ganska okej om barnen har mobiler och den andra föräldern/barnen själva klarar av att använda dem,  hålla dem laddade etc.  Rena tortyren kändes det som för mig som boendeförälder att tvingas lämna en treåring flera veckor till den andra föräldern och sedan inte ha minsta kontakt under hela sommarvistelsen.
    Fast du visste ju att barnet var med den andre föräldern. Hade du den minsta rädsla för att barnet skulle råka ut för missförhållanden och vanvård har du skyldighet att anmäla till soc annars är du en lika dålig förälder som den som vanvårdar (om du nu var rädd för vanvård)
  • Brumma
    Moofoo skrev 2014-01-05 20:56:01 följande:

Hans tid är HANS tid och din tid är DIN tid den enda tiden ni har gemensamt är vid skiftet/lämningen om ni har har delad vårdnad.  Finns ingen anledning att ta sig tid å meddela dig om alla detaljer, räcker med att du får reda på det efteråt.  ditt ex är väl inget barn och kan väl ta hand om ungen utan din medverkan/inblandning.

- Lägg ner bara -
    Vad lustigt att du antar att TS är en mamma som är förbannad på sitt ex (pappan) för att han inte meddelar detaljer.

Eller lustigt är väl fel ord kanske.. Skrämmande är väl mer rätt...
  • Anonym (Vill veta mera)
    Anonym (tja) skrev 2014-01-05 16:02:54 följande:

Det verkar vara ganska okej om barnen har mobiler och den andra föräldern/barnen själva klarar av att använda dem,  hålla dem laddade etc.  Rena tortyren kändes det som för mig som boendeförälder att tvingas lämna en treåring flera veckor till den andra föräldern och sedan inte ha minsta kontakt under hela sommarvistelsen.
    Lider med dig! Antar att jag hamnar i samma sits som du då jag lämnat pga våld. Har du haft bevakat umgänge tidigare? Jag skulle gärna få höra mer om det i såfall.
  • Anonym (tja)
    Anonym (Vill veta mera) skrev 2014-01-05 23:53:30 följande:
    Lider med dig! Antar att jag hamnar i samma sits som du då jag lämnat pga våld. Har du haft bevakat umgänge tidigare? Jag skulle gärna få höra mer om det i såfall.
    ALDRIG bevakat umgänge,  gifte mig med en man som visade sig ha pondus och vara skicklig på att manipulera.  Han kidnappade barnet innan det fyllt två år,  öppnade inte dörren,  svarade inte i telefonen.  Det dröjde nästan en vecka innan han lämnade tillbaka barnet,  exakt den här tiden på året.  Efter alla helger ville han bli av med barnet för att kunna gå till jobbet igen.  En evighet för mig och barnet -  inte tillräckligt lång tid för att få verkställighet av vårdnad  (jag är ensam vårdnadshavare).

Som femåring kom barnet tillbaka från de fyra veckorna hos pappa:   "När jag kom till pappa var inte min säng hos pappa utan hos  ljushåriga Christina...."    Jag fick ingen information om denna nya sambo,  var hon bodde,  vem hon var.  Dessförinnan hade en mörkhårig Kristina varit aktuell en kortare tid. 

Umgängesföräldern ansåg att telefonsamtal med mig skulle ha tagit tid från hans tid.

Numera kan man i dom i tingsrätt  ta med telefonsamtal på exempelvis 20 minuter varje onsdagskväll efter kl 19.   Skype-samtal kan man också avtala om/ta med i dom.   En enorm förbättring -  i den mån dom/avtal följs.
  • Anonym (tja)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-05 23:05:54 följande:
    Fast du visste ju att barnet var med den andre föräldern. Hade du den minsta rädsla för att barnet skulle råka ut för missförhållanden och vanvård har du skyldighet att anmäla till soc annars är du en lika dålig förälder som den som vanvårdar (om du nu var rädd för vanvård)

Jag hade kontinuerlig kontakt med soc.,  hela tiden.   På den tiden fanns inte nuvarande paragraf om skyldighet att skydda barnet från den andra föräldern.  Det fanns enbart skyldighet att låta den andra föräldern umgås med barnet.  Misskötte man det riskerade man att förlora vårdnad och boende.  Soc ansåg att denne pappa ofta balanserade på gränsen till det acceptabla (låste in barnen i båten för att gå på krogen etc etc) -  något allvarligt måste hända innan jag hade rätt att hindra umgänge.

Det var först när barnet kom tillbaka jag som hen berättade att hen försökt ringa mig gång på gång,  och hindrats att göra det,  att barnet haft svårt att somna hos pappa och  en "främmande tant". 

Ibland fick jag tillbaka ett väldigt oroligt barn som följde efter mig från rum till rum i vår tvåa,  var rädd att jag skulle försvinna igen.
  • Satfläsk
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-05 15:11:07 följande:
    Mina barn har varit utomlands med sina farföräldrar och nä jag har inte frågat om varesig flight nr eller hotell. De har sina mobiler vi kan ringa till om det är något och barnen kunde ringa oss om de ville. Vad ska jag med ett flight nr om jag inte ska hämta upp någon. Störtar ett plan så kommer ändå passagerarlistan komma ut och då kan man kontakta polisen så hjälper de en.
    Skillnaden ligger väl i att du inte verkar vilja ha den informationen?

Ts vill veta och barnet verkar uppenbarligen vara i iaf förskoleåldern då barnet inte riktigt vet vilket land de ska till. Dina barn hade mobiltelefon vilket gjorde att ni kunde ha kontakt, så verkar det inte vara i det här fallet. Så jag förstår inte jämförelsen då era situationer inte ens är i närheten lika.

Jag tycker att det hör till vanligt vett att informera den andre föräldern om denne vill veta något om en utlandsresa.

Ts har frågat men får inget svar och det visar bara mammans ovilja att ha en bra dialog med ts vad gäller barnet. Finns ingen som helst anledning, förutom att jävlas, att inte ge den här informationen.
  • Anonym (M75)
    Satfläsk skrev 2014-01-06 09:30:14 följande:

Ts vill veta och barnet verkar uppenbarligen vara i iaf förskoleåldern då barnet inte riktigt vet vilket land de ska till. Dina barn hade mobiltelefon vilket gjorde att ni kunde ha kontakt, så verkar det inte vara i det här fallet. Så jag förstår inte jämförelsen då era situationer inte ens är i närheten lika.

Jag tycker att det hör till vanligt vett att informera den andre föräldern om denne vill veta något om en utlandsresa.

Ts har frågat men får inget svar och det visar bara mammans ovilja att ha en bra dialog med ts vad gäller barnet. Finns ingen som helst anledning, förutom att jävlas, att inte ge den här informationen.
    Om du läser fler av ts inlägg så ser du att det tidigare varit mamman som krävt att få veta precis allt som hänt på pappans tid men att hon fått höra att hon inte har rätt att kräva det. Nu verkar mamman hämnas genom att inte lämna ut någon info alls.

Dvs mamman håller på med ett barnsligt spel och det bästa ts kan göra är att ignorera det.
  • Lindsey Egot the only one
    Satfläsk skrev 2014-01-06 09:30:14 följande:

Mina barn hade INTE egna mobiltelefoner för 10 år sedan. Men farmor och farfar hade det. Och ville vi ja kontakt hade vi kunnat ringa.

Jag kan även förstå att om en förälder ska på semester vill man inte sitta i telefon varje kväll utan kanske hitta på roliga saker med sin familj.
  • Grappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 10:51:21 följande:
    Mina barn hade INTE egna mobiltelefoner för 10 år sedan. Men farmor och farfar hade det. Och ville vi ja kontakt hade vi kunnat ringa.
    Jag kan även förstå att om en förälder ska på semester vill man inte sitta i telefon varje kväll utan kanske hitta på roliga saker med sin familj.
    ALLA kan fatta att en förälder inte vill att barnet ska sitta i telefon varje kväll på semestern. Alla.
    Men handlar den här tråden om det? Vill TS att barnet ska få en mobil och ringa hem varje kväll? Om inte, hur är ditt inlägg överhuvudtaget relevant?
  • Anonym (tja)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 10:51:21 följande:
    Har någon nämnt VARJE KVÄLL?  

Tycker du inte att något,  kanske flera livstecken under fyra veckor är ganska rimligt?  

Innan folk hade egna mobiltelefoner /  mobiltelefonerna var stora som tegelstenar och snabbt laddades ur -  på den tiden fanns det telefonkiosker.   Även långt ute på öar i skärgården.   Knappast i fjällvärlden,  dock -  förutom nödtelefoner.
Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information