Anonym (Vill veta mera) skrev 2014-01-05 23:53:30 följande:
Lider med dig! Antar att jag hamnar i samma sits som du då jag lämnat pga våld. Har du haft bevakat umgänge tidigare? Jag skulle gärna få höra mer om det i såfall.
ALDRIG bevakat umgänge, gifte mig med en man som visade sig ha pondus och vara skicklig på att manipulera. Han kidnappade barnet innan det fyllt två år, öppnade inte dörren, svarade inte i telefonen. Det dröjde nästan en vecka innan han lämnade tillbaka barnet, exakt den här tiden på året. Efter alla helger ville han bli av med barnet för att kunna gå till jobbet igen. En evighet för mig och barnet - inte tillräckligt lång tid för att få verkställighet av vårdnad (jag är ensam vårdnadshavare).
Som femåring kom barnet tillbaka från de fyra veckorna hos pappa: "När jag kom till pappa var inte min säng hos pappa utan hos ljushåriga Christina...." Jag fick ingen information om denna nya sambo, var hon bodde, vem hon var. Dessförinnan hade en mörkhårig Kristina varit aktuell en kortare tid.
Umgängesföräldern ansåg att telefonsamtal med mig skulle ha tagit tid från hans tid.
Numera kan man i dom i tingsrätt ta med telefonsamtal på exempelvis 20 minuter varje onsdagskväll efter kl 19. Skype-samtal kan man också avtala om/ta med i dom. En enorm förbättring - i den mån dom/avtal följs.