• Anonym (ovetande)

Resa bort med barnet utan att lämna information

Är det ok tycker ni att resa utomlands med barnet (gemensam vårdnad) utan att lämna någon information öht vart man ska resa eller info om ev flyg etc? Jag vet landet (eftersom barnet berättat), men annars har jag inte fått någon som helst information från den andra föräldern.
    Det är klart jag kommer fråga, vet att de reser under dagen så jag hinner säkert få reda på mer, men jag har väntat för jag var övertygad om att det här var självklart att informera om...

• Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 21:57:57 följande:

Men nu är de väl iväg så då lär han väl imte få veta om han inte tt det innan?
    Antagligen inte nej..

Hur var det svar på min fråga?
  • Anonym (...)
    Brumma skrev 2014-01-04 22:00:35 följande:
    Antagligen inte nej.. Hur var det svar på min fråga?

Ja du citera just svaret på den
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 22:02:27 följande:

Ja du citera just svaret på den
    Nej, min fråga var - Har du ändrat dig i åsikten att han borde fått reda på det om han frågade samma dag som hon åkte - eftersom hon då borde haft informationen?

Att han inte lär få reda på det är ju inget svar på om du ändrat dig? Eller innebär det att du är TS ex?
  • Anonym (M75)
    Anonym (ovetande) skrev 2014-01-04 15:47:56 följande:
    Jag baktalar ingen. Jag anser bara att det är självklart att ge grundläggande information om en utlandsresa med gemensamma barn. That´s all.
    Jag kan ju inte veta när hon har allt i ordning, och alla flighter är klara... Ska jag jaga henne tycker du?
    Har hon inget ansvar alls? Jag står mer än väl för min del av kommunikationen, men jag ser att du anser att jag även ska ta ansvar för hennes del. HON har i dina ögon inget ansvar att kommunicera. Intressant.
    Eftersom det inte finns något lagkrav på att informera den andra föräldern om vare sig att man reser, vart man reser eller detaljerad reseinformation så kan du aldrig tvinga den andra föräldern att informera dig.

Det som händer är att du blir uppretad på att du inte får informationen och att hon blir uppretad på att du vill ha informationen varpå ni blir hårda i tonen mot varandra och ert samarbete försämras.

Om du vill få informationen och samtidigt få henne att fortsätta ge den så är det betydligt smartare att lirka lite. Förklara att du är orolig för att något ska hända (som tex flygkrasch eller tsunami) och att du skulle känna dig lugnare om du visste flightnummer och hotellnamn. Vara lite extra smörig och smidig har ingen dött av och man når mycket bättre resultat.

Om hon fortfarande inte vill ge informationen så är det läge att släppa frågan, annars kommer du själv att gå hemma och bli bitter. Det drabbar inte henne utan bara dig och barnet.
  • Satfläsk

För mig är det självklart att man informerar den andra föräldern viktiga saker, som flight och hotell tex, när man åker utomlands.

Hade det varit jag så hade jag frågat sånt redan när den andra föräldern frågade om att resa med barnet på min vecka.

Har du fått några svar än TS?

• Knota

Men, har du frågat henne vart de ska åka?

• Anonym (Ovetande)
    Knota skrev 2014-01-05 09:43:29 följande:

Men, har du frågat henne vart de ska åka?

Ja. Det står längre upp i tråden.

Nej. Inga svar.
  • Nenne666

TS jag tycker du ska gå vidare med detta. Vad som än står i regelboken så handlar hon inte ur barnets bästa. Det bästa för barnet är att båda föräldrarna är involverade iHELA barnets liv. Har hon inga bättre argument än att hon inte känner för att meddela dig att det inte står i regelboken så borde du om du punktar ner fördelarna med en fungerande dialog vinna en hel del sympatier. Det är ju fan inte normalt att resa utomlands utan att meddela sig till den andra föräldern.

• Anonym (M75)
    Nenne666 skrev 2014-01-05 11:48:18 följande:

TS jag tycker du ska gå vidare med detta. Vad som än står i regelboken så handlar hon inte ur barnets bästa. Det bästa för barnet är att båda föräldrarna är involverade iHELA barnets liv. Har hon inga bättre argument än att hon inte känner för att meddela dig att det inte står i regelboken så borde du om du punktar ner fördelarna med en fungerande dialog vinna en hel del sympatier. Det är ju fan inte normalt att resa utomlands utan att meddela sig till den andra föräldern.

Det är knappast barnets bästa att ts skapar en konflikt med barnets mamma. Vi pratar inte livsfarliga saker här utan vi pratar om att två föräldrar harolika uppfattning om hur mycket detaljer man behöver informera varandra om.
  • Nenne666

Det beteendet visar på ovilja till ett fungerande samarbete kring det gemensamma barnet. Även om det inte är lag på det så tar man det i beaktning vid tex en vårdnadstvist.

Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information