Anonym (ovetande) skrev 2014-01-04 15:47:56 följande:
Jag baktalar ingen. Jag anser bara att det är självklart att ge grundläggande information om en utlandsresa med gemensamma barn. That´s all.
Jag kan ju inte veta när hon har allt i ordning, och alla flighter är klara... Ska jag jaga henne tycker du?
Har hon inget ansvar alls? Jag står mer än väl för min del av kommunikationen, men jag ser att du anser att jag även ska ta ansvar för hennes del. HON har i dina ögon inget ansvar att kommunicera. Intressant.
Eftersom det inte finns något lagkrav på att informera den andra föräldern om vare sig att man reser, vart man reser eller detaljerad reseinformation så kan du aldrig tvinga den andra föräldern att informera dig.
Det som händer är att du blir uppretad på att du inte får informationen och att hon blir uppretad på att du vill ha informationen varpå ni blir hårda i tonen mot varandra och ert samarbete försämras.
Om du vill få informationen och samtidigt få henne att fortsätta ge den så är det betydligt smartare att lirka lite. Förklara att du är orolig för att något ska hända (som tex flygkrasch eller tsunami) och att du skulle känna dig lugnare om du visste flightnummer och hotellnamn. Vara lite extra smörig och smidig har ingen dött av och man når mycket bättre resultat.
Om hon fortfarande inte vill ge informationen så är det läge att släppa frågan, annars kommer du själv att gå hemma och bli bitter. Det drabbar inte henne utan bara dig och barnet.