• Anonym (ovetande)

Resa bort med barnet utan att lämna information

Är det ok tycker ni att resa utomlands med barnet (gemensam vårdnad) utan att lämna någon information öht vart man ska resa eller info om ev flyg etc? Jag vet landet (eftersom barnet berättat), men annars har jag inte fått någon som helst information från den andra föräldern.
    Det är klart jag kommer fråga, vet att de reser under dagen så jag hinner säkert få reda på mer, men jag har väntat för jag var övertygad om att det här var självklart att informera om...

• Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information
  • Anonym (Ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 10:51:21 följande:
    Mina barn hade INTE egna mobiltelefoner för 10 år sedan. Men farmor och farfar hade det. Och ville vi ja kontakt hade vi kunnat ringa.
    Jag kan även förstå att om en förälder ska på semester vill man inte sitta i telefon varje kväll utan kanske hitta på roliga saker med sin familj.
    Jag har inget behov av att prata med barnet varje kväll. Det gör jag inte när barnet är hos mamman heller (däremot ringer mamman varje kväll när barnet är hos mig.). 
    Det enda jag undrade i det här fallet är om det är OK att åka utomlands med barnet utan att lämna någon som helst praktisk information. Och det vet jag att du tycker att det är. Det handlar inte om att jag måste ha koll på vad de gör varje dag, utan bara vilket land de befinner sig i. 

När dina barn var i väg med farmor och farfar - du tror inte barnens pappa visste vilket land de befann sig i då? Eller ingen av er hade någon som helst information?
  • skpklm
    Anonym (Ovetande) skrev 2014-01-06 11:02:33 följande:
    Jag har inget behov av att prata med barnet varje kväll. Det gör jag inte när barnet är hos mamman heller (däremot ringer mamman varje kväll när barnet är hos mig.). 
    Det enda jag undrade i det här fallet är om det är OK att åka utomlands med barnet utan att lämna någon som helst praktisk information. Och det vet jag att du tycker att det är. Det handlar inte om att jag måste ha koll på vad de gör varje dag, utan bara vilket land de befinner sig i. 

När dina barn var i väg med farmor och farfar - du tror inte barnens pappa visste vilket land de befann sig i då? Eller ingen av er hade någon som helst information?
    Vilken juste förälder du verkar vara som låter den andra föräldern ringa barnet när det är hos dig!

Eller står det i någon dom att hon ska ha rätt till det?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Ovetande) skrev 2014-01-06 11:02:33 följande:

Har du frågat vilket land och fått svar på det borde det ju räcka. Har du tänkt följa med kan jag förstå att flight nr och hotell är viktigt att veta.
  • Satfläsk
    Anonym (M75) skrev 2014-01-06 10:36:07 följande:
    Om du läser fler av ts inlägg så ser du att det tidigare varit mamman som krävt att få veta precis allt som hänt på pappans tid men att hon fått höra att hon inte har rätt att kräva det. Nu verkar mamman hämnas genom att inte lämna ut någon info alls.

Dvs mamman håller på med ett barnsligt spel och det bästa ts kan göra är att ignorera det.
    Ja. Det var så jag menade med min sista mening, att hon vill jävlas.

Självklart kan TS inte göra något åt att mamman jävlas med honom men det hindrar mig inte från att tycka att det är fel ;)
  • Satfläsk
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 10:51:21 följande:
    Mina barn hade INTE egna mobiltelefoner för 10 år sedan. Men farmor och farfar hade det. Och ville vi ja kontakt hade vi kunnat ringa.

Jag kan även förstå att om en förälder ska på semester vill man inte sitta i telefon varje kväll utan kanske hitta på roliga saker med sin familj.
    Hur är ditt inlägg relevant för TS situation?

Har han skrivit att han vill prata med barnet varje kväll?

Det enda han skriver är att han skulle vilja veta vart de ska åka tex och det är verkligen inte för mkt begärt.
  • Anonym (Ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 12:09:12 följande:
    Har du frågat vilket land och fått svar på det borde det ju räcka. Har du tänkt följa med kan jag förstå att flight nr och hotell är viktigt att veta.
    Jag vet ju ff inte vilket land det är. Jag har frågat och INTE fått svar... Dottern gav två olika eventuella alternativ.
    Och var inte dum - har det inte ganska tydligt framkommit i tråden att det inte är för att jag tänker följa med eller ringa varje kväll? Du behöver inte försöka förlöjliga mig, bara för att du och jag har olika uppfattning om vad som är rimlig information.
  • Anonym (Ovetande)
    skpklm skrev 2014-01-06 12:03:57 följande:
    Vilken juste förälder du verkar vara som låter den andra föräldern ringa barnet när det är hos dig!

Eller står det i någon dom att hon ska ha rätt till det?
    Nej, det finns ingen dom på det, och vill hon prata med dottern så är det inget som stör mig. Dottern vill inte alltid prata, eller gör samtalen extremt korta ibland. Dottern sköter det där bra själv. Hon har inte heller lust att prata med mamma hela kvällarna...
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 09:51:21 följande:

Fast fortfarande - skillnaden ligger ju i att du KUNDE ringa.. O jag antar du visste vilket land de var i?

Ser inte i något inlägg att TS vill ringa överhuvudtaget, bara veta vilket land de är i o eventuellt var de bor typ.

Skillnaden är ju milsvid mellan ditt exempel o det TS beskriver..
  • Påven Johanna
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 12:09:12 följande:
    Kan du inte alls fatta att man vill veta sådant även om man inte för avsikt att följa med/efter? 
    Jag och min ex-man har alltid meddelat varandra sådana saker. Mailat bilder på hotellet, ringt när vi kommit fram och glatts åt varandras äventyr tillsammans med barnen. 

Den som inte kan ha det samarbetet och den vänskapen borde väl åtminstone kunna tillhandahålla en saklig och neutral information om vistelseort och annat. Fast de som inte gör det är väl som du antar jag - lite "speciella". 
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 11:09:12 följande:
    Han har ju inte fått veta land...
Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information