• Anonym (ovetande)

Resa bort med barnet utan att lämna information

Är det ok tycker ni att resa utomlands med barnet (gemensam vårdnad) utan att lämna någon information öht vart man ska resa eller info om ev flyg etc? Jag vet landet (eftersom barnet berättat), men annars har jag inte fått någon som helst information från den andra föräldern.
    Det är klart jag kommer fråga, vet att de reser under dagen så jag hinner säkert få reda på mer, men jag har väntat för jag var övertygad om att det här var självklart att informera om...

• Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ovetande) skrev 2014-01-06 12:15:51 följande:
    Jag vet ju ff inte vilket land det är. Jag har frågat och INTE fått svar... Dottern gav två olika eventuella alternativ.
    Och var inte dum - har det inte ganska tydligt framkommit i tråden att det inte är för att jag tänker följa med eller ringa varje kväll? Du behöver inte försöka förlöjliga mig, bara för att du och jag har olika uppfattning om vad som är rimlig information.
    Jag förstår att du vill veta, men jag tror faktiskt inte den andra föräldern måste berätta ett dugg. Inget annat än om det påverkar ditt umgänge sen.
    Vad man tycker om det är en annan sak, men som sagt, finns inte dom på det så finns heller inget tvång för den andra att berätta.
  • Anonym (tja)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-06 12:29:20 följande:
    Jag förstår att du vill veta, men jag tror faktiskt inte den andra föräldern måste berätta ett dugg. Inget annat än om det påverkar ditt umgänge sen.
    Vad man tycker om det är en annan sak, men som sagt, finns inte dom på det så finns heller inget tvång för den andra att berätta.
    Så är det nog.   Mitt ex tog med vår tvååring till kappsegling i Danmark.  Lämnade barnet till en tonårstjej där  (dotter till dansk kappseglare/ funktionär),  som barnet naturligtvis aldrig träffat förr.   Inte kan vårt barn danska heller...

Familjerätten brydde sig knappast.
  • Anonym (Men?)

Fast TS, jag är lite intresserad av hur du frågade. Om jag har förstått rätt så har du vetat om resan rätt länge utan att fråga mamman vart de ska resa. Och dan innan de åker så skickar du ett meddelande.

Med tanke på att hennes svar var liknande "om du hade velat veta hade du frågat tidigare" så kan man ju ana att du var väldigt anklagande i ditt sms, då är det kanske inte konstigt att man får ett sånt svar.

Har du provat att istället be om ursäkt och fråga på ett trevligt sätt vart de ska och när de kommer hem?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Men?) skrev 2014-01-06 12:51:33 följande:
    Fast TS, jag är lite intresserad av hur du frågade. Om jag har förstått rätt så har du vetat om resan rätt länge utan att fråga mamman vart de ska resa. Och dan innan de åker så skickar du ett meddelande.
    Med tanke på att hennes svar var liknande "om du hade velat veta hade du frågat tidigare" så kan man ju ana att du var väldigt anklagande i ditt sms, då är det kanske inte konstigt att man får ett sånt svar.
    Har du provat att istället be om ursäkt och fråga på ett trevligt sätt vart de ska och när de kommer hem?
    Alt att TS tidigare visat väldigt lite intresse för sitt barn. Eller så är den andra föräldern barnslig och vill spela ett maktspel.
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (Men?) skrev 2014-01-06 12:51:33 följande:

Jag fick frågan för nån månad sen om hon kunde "låna" några dagar av mig så att hon och dottern kunde åka på en skidresa. Mer än så ansåg jag mig då inte behöva veta. Jag har inget behov av att lägga mig i hennes planer. Dem har jag inte med att göra. Jag förutsatte (vilket jag nu i efterhand inser var korkat) att jag skulle få veta vart hon skulle. 

Jag skickade ett sms där jag önskade dem en trevlig resa, och om hon kunde skicka reseinfo? När jag reser med dottern får hon reseinfo, dvs land, flightinfo och vilket hotell vi bor på. Jag tycker hon har rätt att veta var hennes dotter är. Jag tror inte tonen var särskilt anklagande, jag anstränger mig att hålla en väldigt neutral och saklig ton. Jag ser ingen anledning att börja bråka om det inte finns något att bråka om. Jag trodde som sagt att det här var rimlig info och inget som skulle vara känsligt eller kontrollerande (vilket antyds i tråden).

• Anonym (Men?)
    Anonym (ovetande) skrev 2014-01-04 14:47:28 följande:

OK, jag har fått svaret nu via sms att hade jag varit det minsta intresserad så hade jag frågat. Det ligger inte på henne att hålla mig informerad. 

Ok, det låter väldigt konstigt med det här svaret på ett sms där man bara önskar trevlig resa och frågar vart de ska.

Bara för att stilla min nyfikenhet, exakt hur formulerade du ditt sms?

Jag ska vara helt ärlig, min dotters pappa har varit måttligt engagerad och frågar aldrig om skolavslutningar, uppträdanden osv. Det har gjort att jag inte heller berättar om dem eftersom han aldrig visat något intresse. När vi reser så vet han vart vi ska, inte exakt när vi åker eller vilket hotell vi bor på. Enda anledningen till det är att han aldrig visat att han är intresserad av att veta. Frågar han så svarar jag självklart. Nu verkar du mer engagerad än vad han är, men det kan ju vara liknande tankar som finns hos mamman. Jag hade tyckt det var jättekonstigt om pappan inte ens undrat vilket land vi ska till fören dagen innan, även om du inte menar det på det sättet så kan det ju lätt uppfattad som ointresse.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Ovetande) skrev 2014-01-06 13:06:09 följande:

Jag fick frågan för nån månad sen om hon kunde "låna" några dagar av mig så att hon och dottern kunde åka på en skidresa. Mer än så ansåg jag mig då inte behöva veta. Jag har inget behov av att lägga mig i hennes planer. Dem har jag inte med att göra. Jag förutsatte (vilket jag nu i efterhand inser var korkat) att jag skulle få veta vart hon skulle. 

Jag skickade ett sms där jag önskade dem en trevlig resa, och om hon kunde skicka reseinfo? När jag reser med dottern får hon reseinfo, dvs land, flightinfo och vilket hotell vi bor på. Jag tycker hon har rätt att veta var hennes dotter är. Jag tror inte tonen var särskilt anklagande, jag anstränger mig att hålla en väldigt neutral och saklig ton. Jag ser ingen anledning att börja bråka om det inte finns något att bråka om. Jag trodde som sagt att det här var rimlig info och inget som skulle vara känsligt eller kontrollerande (vilket antyds i tråden).

Ska de åka på skidresa kan det vara Frankrike, Schweiz, Italien, Österrike eller kanske bara åka upp till svenska fjällen.
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (Men?) skrev 2014-01-06 13:17:46 följande:
    Ok, det låter väldigt konstigt med det här svaret på ett sms där man bara önskar trevlig resa och frågar vart de ska.
    Bara för att stilla min nyfikenhet, exakt hur formulerade du ditt sms?

Jag ska vara helt ärlig, min dotters pappa har varit måttligt engagerad och frågar aldrig om skolavslutningar, uppträdanden osv. Det har gjort att jag inte heller berättar om dem eftersom han aldrig visat något intresse. När vi reser så vet han vart vi ska, inte exakt när vi åker eller vilket hotell vi bor på. Enda anledningen till det är att han aldrig visat att han är intresserad av att veta. Frågar han så svarar jag självklart. Nu verkar du mer engagerad än vad han är, men det kan ju vara liknande tankar som finns hos mamman. Jag hade tyckt det var jättekonstigt om pappan inte ens undrat vilket land vi ska till fören dagen innan, även om du inte menar det på det sättet så kan det ju lätt uppfattad som ointresse.
    Jag är lika involverad i min dotters liv som hennes mamma. Vi har varannan vecka och jag är med på alla avslutningar/utv.samtal/uppträdanden etc. Jag är en lika närvarande förälder som hon. Och så har det varit sen vi separerade för snart sex år sen. 

Vi har ett avtal att vi skall informera varandra skriftligt om praktisk information som gäller dottern. Detta kom vi överens om på Familjerätten då vi var där för att diskutera hennes osunda kontrollbehov och krav på information från min sida. Hon ville jag skulle berätta varje dag vad som hänt i vår dotters liv, vad hon pratat om, vilka hon lekt med etc etc etc. Så att jag väntade med att fråga var för att jag tog för givet jag skulle få infon innan de åkte. Och eftersom det inte är info jag behöver flera veckor i förväg så avvaktade jag. Därav det sena sms:et.

Jag är noga med att alltid informera henne. Jag är också noga med att alltid hålla en neutral och saklig ton. Vi har kommit till en punkt i vår relation som inte längre är konfliktfylld utan har fungerat bra ett tag. Och jag vill gärna att den skall fortsätta så.
  • Anonym (Ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 13:25:53 följande:
    Ska de åka på skidresa kan det vara Frankrike, Schweiz, Italien, Österrike eller kanske bara åka upp till svenska fjällen.
    Tack för infon. Då vet jag var de är nånstans. 
  • Anonym (Greta)

Jag förstår mig verkligen inte på den här relationen man verkar ha mitt sitt barns andra förälder efter en separation. Verkar inte finnas tillit eller kommunikation öht. Vilket är otroligt sorgligt för den enda som drabbas är barnet. 

Som en del skriver i tråden att man ska boka in resor på just sin vecka med barnet. Varför då? Det jämnar väl ut sig sen? Får A ha barnet en vecka extra för semester får självklart B barnet två veckor sen för att kompensera om man nu tycker det är nödvändigt. 

Flightnummer och hotell tycker jag man ska berätta eftersom man borde kommunicera med varann. T.ex när man häntar/lämnar. "Ja, ser ni fram emot resan?" osv och så kan man prata om det. 

Det viktigaste är BARNET och det är hens vilja och välmående som alltid ska prioriteras. 

Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information