Anonym (Men?) skrev 2014-01-06 13:17:46 följande:
Ok, det låter väldigt konstigt med det här svaret på ett sms där man bara önskar trevlig resa och frågar vart de ska.
Bara för att stilla min nyfikenhet, exakt hur formulerade du ditt sms?
Jag ska vara helt ärlig, min dotters pappa har varit måttligt engagerad och frågar aldrig om skolavslutningar, uppträdanden osv. Det har gjort att jag inte heller berättar om dem eftersom han aldrig visat något intresse. När vi reser så vet han vart vi ska, inte exakt när vi åker eller vilket hotell vi bor på. Enda anledningen till det är att han aldrig visat att han är intresserad av att veta. Frågar han så svarar jag självklart. Nu verkar du mer engagerad än vad han är, men det kan ju vara liknande tankar som finns hos mamman. Jag hade tyckt det var jättekonstigt om pappan inte ens undrat vilket land vi ska till fören dagen innan, även om du inte menar det på det sättet så kan det ju lätt uppfattad som ointresse.
Jag är lika involverad i min dotters liv som hennes mamma. Vi har varannan vecka och jag är med på alla avslutningar/utv.samtal/uppträdanden etc. Jag är en lika närvarande förälder som hon. Och så har det varit sen vi separerade för snart sex år sen.
Vi har ett avtal att vi skall informera varandra skriftligt om praktisk information som gäller dottern. Detta kom vi överens om på Familjerätten då vi var där för att diskutera hennes osunda kontrollbehov och krav på information från min sida. Hon ville jag skulle berätta varje dag vad som hänt i vår dotters liv, vad hon pratat om, vilka hon lekt med etc etc etc. Så att jag väntade med att fråga var för att jag tog för givet jag skulle få infon innan de åkte. Och eftersom det inte är info jag behöver flera veckor i förväg så avvaktade jag. Därav det sena sms:et.
Jag är noga med att alltid informera henne. Jag är också noga med att alltid hålla en neutral och saklig ton. Vi har kommit till en punkt i vår relation som inte längre är konfliktfylld utan har fungerat bra ett tag. Och jag vill gärna att den skall fortsätta så.