• Anonym (ovetande)

Resa bort med barnet utan att lämna information

Är det ok tycker ni att resa utomlands med barnet (gemensam vårdnad) utan att lämna någon information öht vart man ska resa eller info om ev flyg etc? Jag vet landet (eftersom barnet berättat), men annars har jag inte fått någon som helst information från den andra föräldern.
    Det är klart jag kommer fråga, vet att de reser under dagen så jag hinner säkert få reda på mer, men jag har väntat för jag var övertygad om att det här var självklart att informera om...

• Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information
  • Nenne666

Det mamman gör när hon inte meddelar om tex en utlandsresa.

• Anonym (Ovetande)

Jag tror det bottnar i att mamman av både FR och TR fått förklarat för sig att den nivå på information hon vill ha av mig när det gäller vardagsinfo är orimlig och tecken på osunt kontrollbehov. Någon här refererade till det som att bli en stalker.

Och detta är hennes "hämnd". Får inte hon ha full insyn i mitt liv så får jag inte ens veta de stora sakerna. Det man kan kalla rimlig information, som tex info runt en utlandsresa.

• Anonym (M75)
    Anonym (Ovetande) skrev 2014-01-05 13:06:10 följande:

Jag tror det bottnar i att mamman av både FR och TR fått förklarat för sig att den nivå på information hon vill ha av mig när det gäller vardagsinfo är orimlig och tecken på osunt kontrollbehov. Någon här refererade till det som att bli en stalker.

Och detta är hennes "hämnd". Får inte hon ha full insyn i mitt liv så får jag inte ens veta de stora sakerna. Det man kan kalla rimlig information, som tex info runt en utlandsresa.

Då föreslår jag att du släpper det. Ingenting blir bättre av att du "svarar" på hennes barnsliga utspel. Var den vuxne i den här situationen så slipper ni ytterligare tjafs.
  • Anonym (M75)
    Nenne666 skrev 2014-01-05 13:00:59 följande:

Det beteendet visar på ovilja till ett fungerande samarbete kring det gemensamma barnet. Även om det inte är lag på det så tar man det i beaktning vid tex en vårdnadstvist.

Menar du att ts ska starta en vårdnadstvist och kräva ensam vårdnad pga att han inte får veta flightnummer?

Tja, advokaterna kommer i alla fall tjäna en massa pengar på det. Men på vilket sätt blir vardagen bättre för ts och hans dotter?
  • Lindsey Egot the only one
    Satfläsk skrev 2014-01-05 09:25:11 följande:

För mig är det självklart att man informerar den andra föräldern viktiga saker, som flight och hotell tex, när man åker utomlands.

Hade det varit jag så hade jag frågat sånt redan när den andra föräldern frågade om att resa med barnet på min vecka.

Har du fått några svar än TS?

Mina barn har varit utomlands med sina farföräldrar och nä jag har inte frågat om varesig flight nr eller hotell. De har sina mobiler vi kan ringa till om det är något och barnen kunde ringa oss om de ville. Vad ska jag med ett flight nr om jag inte ska hämta upp någon. Störtar ett plan så kommer ändå passagerarlistan komma ut och då kan man kontakta polisen så hjälper de en.
  • Nenne666

Nä jag menar inte att han ska starta en vårdnadstvist, jag menar att den här mamman kanske inte bryter mot lagen men för den sakens skull så ses det inte med blida ögon för det. Samarbetssvårigheter väger rätt tungt och om inte annat hade iaf jag gått till familjerätten.

• Anonym (M75)
    Nenne666 skrev 2014-01-05 15:37:14 följande:

Nä jag menar inte att han ska starta en vårdnadstvist, jag menar att den här mamman kanske inte bryter mot lagen men för den sakens skull så ses det inte med blida ögon för det. Samarbetssvårigheter väger rätt tungt och om inte annat hade iaf jag gått till familjerätten.

Men vad blir bättre av att gå till familjerätten? Om de redan har varit där för att mamman vill veta allt som händer på pappans tid med barnet och det nu resulterat i att mamman istället inte ger någon information alls, så förstår jag inte hur fr skulle göra saken bättre. Det är nog smartare att ligga lågt och låta allting lugna ner sig lite än att lägga mer bränsle på elden.
  • Anonym (tja)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-05 15:11:07 följande:
    Mina barn har varit utomlands med sina farföräldrar och nä jag har inte frågat om varesig flight nr eller hotell. De har sina mobiler vi kan ringa till om det är något och barnen kunde ringa oss om de ville. Vad ska jag med ett flight nr om jag inte ska hämta upp någon. Störtar ett plan så kommer ändå passagerarlistan komma ut och då kan man kontakta polisen så hjälper de en.

Det verkar vara ganska okej om barnen har mobiler och den andra föräldern/barnen själva klarar av att använda dem,  hålla dem laddade etc.  Rena tortyren kändes det som för mig som boendeförälder att tvingas lämna en treåring flera veckor till den andra föräldern och sedan inte ha minsta kontakt under hela sommarvistelsen.
  • Moofoo
    Anonym (ovetande) skrev 2014-01-04 13:55:38 följande:
    Det är klart det inte finns en lag. Det känns bara märkligt att mitt barn reser utomlands och jag inte får veta någon praktisk information.

Jag har inget emot resan öht, det är på min tid, men jag skulle aldrig neka mitt barn en rolig resa så det var en självklarhet att "ge" tiden... men när jag reser med barnet tycker jag det är viktigt att den andra föräldern vet var barnet finns, vilka flygtider vi har och vad hotellet heter.

Ja, det känns som att det bara är för att jävlas. Tänker dock fortsätta att informera i framtiden från min sida.

Hans tid är HANS tid och din tid är DIN tid den enda tiden ni har gemensamt är vid skiftet/lämningen om ni har har delad vårdnad.  Finns ingen anledning att ta sig tid å meddela dig om alla detaljer, räcker med att du får reda på det efteråt.  ditt ex är väl inget barn och kan väl ta hand om ungen utan din medverkan/inblandning.

- Lägg ner bara -
  • Anonym (Ovetande)
    Moofoo skrev 2014-01-05 21:56:01 följande:

Hans tid är HANS tid och din tid är DIN tid den enda tiden ni har gemensamt är vid skiftet/lämningen om ni har har delad vårdnad.  Finns ingen anledning att ta sig tid å meddela dig om alla detaljer, räcker med att du får reda på det efteråt.  ditt ex är väl inget barn och kan väl ta hand om ungen utan din medverkan/inblandning.

- Lägg ner bara -
    Om du hade läst allt så hade du kanske kunnat visa mig respekten iaf att hålla reda på vilken förälder som är vem i tråden...

Kanske nästa gång?
Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information