• Anonym (Nyfiken strut)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är intressant att läsa namntrådar när det gäller barn. Få ämnen väcker så mycket engagemang! Man undrar varför ibland. Antingen är det alltför "WT" typ Kewin eller Texas, eller så är det Adolf och så kan man inte heta, eller så är det Millijon och så kan man inte heller heta, eller så är det Torkel Ville och det är fult. För att inte glömma tvillingarna Knoll och Tott, på gränsen till barnmisshandel att ge såna namn!

Vilket är det gräsligaste namn DU skulle kunna tänka dig på ett barn - pojke som flicka? Eller hen, i dessa könsneutrala tider :)). Och Varför?

Så man vet inför framtida bebisförsök :). Har inga barn själv.

• Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?
  • Anonym (Orvar)

Orvar tycker jag är ett fult namn. Vad tycker ni?

• enmodigman
    Anonym (Orvar) skrev 2014-01-03 00:42:02 följande:
    Orvar tycker jag är ett fult namn. Vad tycker ni?

Orvar korvar är väl inte så roligt att bli kallad i skolan
  • Apotheosis
    DenNamnbitne skrev 2014-01-03 00:12:51 följande:
    Tyler

Kevin

Melissa

Vanessa

Liam

Noel

Angelica

Max

Jamie

Veronica

Kenny

Med flera namn som känns som viljavarapopstjärnenamn. Direktimporterade från amerikansk skräpkultur. Ibland är de stiliga i en naturlig kontext. I Sverige blir det helt fel!

Jag bor i Kalifornien och namnet Angelica är OVANLIGT här. De som heter så kommer inte härifrån. Namnen Angelina och Angelique finns här men är inte särskilt vanliga men just Angelica har jag faktiskt inte träffat en enda. ;) Noel har jag inte heller träffat någon och det är väl ändå ett franskt och inte ett amerikanskt namn?

Faktum är att de flesta här har helt vanliga Amerikanska namn typ John, Michael, Sandra eller Christine. Just John träffar jag typ tre olika varje dag. Det MÅSTE vara Amerikas vanligaste namn.
  • Anonym (Ann, vilken Ann?)

Jag vet en liten tjej som heter Orva, det är ett gammal-engelskt namn men hon är halvsvensk, så det känns lite knas. En finsk Virpi känner jag också. Och en anglo/indian Pharoah... Annars tycker jag "svarta" namn på vita barn är lite konstigt - Nelson och Lennox tex. Smeknamn som namn gillar jag inte (Bosse istf Bo, Olle istf Olof etc). Savannah, Chardonnay på engelska (jag försöker övertyga mig om att jag drömde den gången jag hörde en mamma kalla sitt barn "Tresemme" i parken, annars skulle det vara med också.) Tindra, Wilda, Ronja, Ninja på svenska.

• Anonym (Sara)

Svårt det där med namn vissa namna kan man tycka är super fula tills man lär känna personen och vice versa såklart!

Men jag tycker inte om namn som har annan betydelse också som t ex:
    tindra
    tova
    axel
    love
    engla
    sten
    stig
    knut osv.

Tycker namn ska vara namn inte något man använder i vanligt språkbruk =)

• Psychopath

Jag skulle inte kunna tänka mig att ge ett barn de här namnen, just eftersom de är så fula. Men din TS kan ju uppfattas på två olika sätt, så jag skriver ändå. 

Orvar, Sixten, Anna-Märta, Berit, Birgit, Britta, Bengt, Alfons, Adolf, Hans, Hjördis, Björn, Björne, Bert, Kurt, Magnus, Johan, Torbjörn, Torleif, Tor, Andreas, Anders, Benny, Conny, Sofie, Sven...

Kan hålla på i oändligheter men de namnen tycker jag är riktigt fula. 

• sockerdricka

Jag måste tillstå att jag har en smula svårt att föreställa mig hur någon kan hålla ett spädbarn i sina armar och säga "Åh, detta är en liten Lennart/Göran/Håkan"...

Men så tillhör jag också den yngre generationen. :)

• Psychopath
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-03 00:59:22 följande:
    Svårt det där med namn vissa namna kan man tycka är super fula tills man lär känna personen och vice versa såklart!

Men jag tycker inte om namn som har annan betydelse också som t ex:
    tindra
    tova
    axel
    love
    engla
    sten
    stig
    knut osv.

Tycker namn ska vara namn inte något man använder i vanligt språkbruk =)
    Sten, Stig, Axel och Tova lägger jag till på min lista.
  • Psychopath
    sockerdricka skrev 2014-01-03 01:00:36 följande:
    Jag måste tillstå att jag har en smula svårt att föreställa mig hur någon kan hålla ett spädbarn i sina armar och säga "Åh, detta är en liten Lennart/Göran/Håkan"...
    Ja, usch, Lennart, det får jag lägga till på min lista med... Haha, kan inte heller föreställa mig det, men så finns det ju inte så många barn som heter det idag heller. 
  • enmodigman
    sockerdricka skrev 2014-01-03 01:00:36 följande:

En liten Berit, Hjördis
Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?