• Anonym (Nyfiken strut)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är intressant att läsa namntrådar när det gäller barn. Få ämnen väcker så mycket engagemang! Man undrar varför ibland. Antingen är det alltför "WT" typ Kewin eller Texas, eller så är det Adolf och så kan man inte heta, eller så är det Millijon och så kan man inte heller heta, eller så är det Torkel Ville och det är fult. För att inte glömma tvillingarna Knoll och Tott, på gränsen till barnmisshandel att ge såna namn!

Vilket är det gräsligaste namn DU skulle kunna tänka dig på ett barn - pojke som flicka? Eller hen, i dessa könsneutrala tider :)). Och Varför?

Så man vet inför framtida bebisförsök :). Har inga barn själv.

• Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?
  • HannaS86

Såna gamla konstiga kvinnonamn som låter som ett mansnamn omgjort till ett kvinnonamn på ett dåligt sätt. Typ Alfhild, Torgun, Borghild mm.

• enmodigman
    Anonym (Svetlana) skrev 2014-01-02 23:48:55 följande:
    Svetlana stavas med ett T och inte två TT! Svet betyder inte svett! Svet betyder ljus. Så namnet betyder att man är ljus. Jag tycker att namnet är fint men ni i Sverige fattar inte innebörden av den. Idioter.

Jag visste det heter Svetlana. Har namnet någon speciell betydelse?
  • Anonym (Svetlana)
    enmodigman skrev 2014-01-02 23:52:56 följande:

Jag visste det heter Svetlana. Har namnet någon speciell betydelse?
    Svetlana betyder att man är ljus! Dvs, man är ljus som människa = bra människa. Betyder alltså inte ljus som man tänder eller dagsljus.
  • Anonym (Svetlana)

Svetlana uttalas heller inte som Svättlana som i "svett" utan e:t är mjukt. Tänkt Erik! Så e ska uttalas som E i Erik.

• Anonym (......)

Britta Ulla Inge inger gunilla ingvar Sven Urban Yngve Ulrik Nils Sven Torsten per stig är några namn jag aldrig skulle ge mina barn

• Anonym (Nyfiken strut)
    Anonym (Svetlana) skrev 2014-01-02 23:48:55 följande:
    Svetlana stavas med ett T och inte två TT! Svet betyder inte svett! Svet betyder ljus. Så namnet betyder att man är ljus. Jag tycker att namnet är fint men ni i Sverige fattar inte innebörden av den. Idioter.

Man behöver ju inte vara idiot för att man inte kan slaviska språk. Om ett svenskt namn betyder röv eller liknande på ngt slaviskt språk, skulle ni väl också reagera. Har dock inget emot Svetlana, pga att jag vet att det inte är svenskt.
  • Anonym (Nyfiken strut)
    Anonym (Svetlana) skrev 2014-01-02 23:58:02 följande:
    Svetlana betyder att man är ljus! Dvs, man är ljus som människa = bra människa. Betyder alltså inte ljus som man tänder eller dagsljus.
    Som jag skrev, säkert fint på slaviska språk. Men ingen här vet att Svetlana betyder ljus. Förrän nu. Så tack! ;)
  • Anonym (beck)

mina föräldrar är riktiga namnfascister. klagar jämt på namn. jag försöker att inte bry mig så mycket, alla har ju olika smak.

men melwin, liam eller "y-namn" skulle jag aldrig ge mina barn!

• DenNamnbitne

Jag väljer att inte kalla några namn gräsliga även om jag kanske spontant kan känna det så. När namnen samtidigt älskas av många andra är det fel att håna dem. Här är dock några namn som känns helt fel för mig.

Jag förstår varför folk gillar nedanstående namn, även om jag själv inte gör det.

Ahmed
    Addullah
    Mahmoud
    Svetlana
    Darin

Osv. Namn som kommer från en helt annan kultursfär. Namnen kan vara fina i sig men ändå kännas alltför främmande för att vara snygga.

Tyler
    Kevin
    Melissa
    Vanessa
    Liam
    Noel
    Angelica
    Max
    Jamie
    Veronica
    Kenny

Med flera namn som känns som viljavarapopstjärnenamn. Direktimporterade från amerikansk skräpkultur. Ibland är de stiliga i en naturlig kontext. I Sverige blir det helt fel!

Britt
    Börje
    Örjan
    Urban
    Berit
    Per-Olof
    Lars-Göran
    Gudrun

Med flera gamla svenska namn som jag TROTS ALLT inte gillar. Annars gillar jag de flesta namn, ju ålderdomligare desto bättre. Gällande dubbelnamnen så är namnen Per, Olof, Lars och Göran jättefina namn var och en för sig, men som dubbelnamn - nej tack. 

Annars är jag öppen för engelska, franska, spanska, italienska, ryska, tyska och holländska namn, antikt romerskt/grekiska namn, bibliska namn, fornnordiska namn, ålderdomligt svenska namn, "tant-" resp. "gubbnamn", påhittade namn, klingklangnamn, försvenskade namn, släktnamn. 

Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?