• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • Mandel

Jag har inget emot vegetarisk kost, men än så länge har jag inte hittat någon ersättning för kött som är gott. Jag kan bara inte med bönor eller linser i någon form.
    Har ofta provat att beställa på restauranger, men inte ens det gillar jag.

Sedan kommer nästa problem, ingen annan i familjen gillar det heller. De gånger jag enbart lagat grönsaksgratäng eller kikärtsbiffar så sitter alla bara och petar i maten. Inte så roligt, och sedan går de och äter smörgås istället.
    Äldsta sonen äter inte grönsaker överhuvudtaget så vad ska jag ge till honom? Ska han leva på enbart pasta?

Jag lagar mat som vi alla tycker om och jag lagar den på bra råvaror. Ekologist/krav, svenskt, närodlat, egen odlat, viltkött osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Excentriskan

Om man skär av en växtdel så är den ju heller inte levande längre. Döda växtdelar kan då (lik)ställas med kompost.

(Lik)väl skulle jag aldrig komma på tanken att fråga en vegetarian varför den äter kompost.

Om du velat ha en trevlig samtalston så börjar man inte med att skriva en rubrik med nedsättande uttryck.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • RiaRa
    Miss Behave skrev 2014-01-03 10:57:27 följande:
    Om man skär av en växtdel så är den ju heller inte levande längre. Döda växtdelar kan då (lik)ställas med kompost.

(Lik)väl skulle jag aldrig komma på tanken att fråga en vegetarian varför den äter kompost.

Om du velat ha en trevlig samtalston så börjar man inte med att skriva en rubrik med nedsättande uttryck.

Håller med. 
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 10:29:08 följande:
    Det är inte så mycket som kan räknas som en egentlig proteinkälla.

Det är precis det det är. I alla fall om man pratar behov. Om man av någon hälsomässigt irrelevant anledning vill överkonsumera protein kanske man däremot bara tycker att ägg/kött/sojabönor är tillräckligt. Märk väl att många proteintillskott som folk använder när de tränar är vegetabiliska. Om man vill tro den rådande trenden och den västerländska livsmedelsindustrin så behöver man absolut kilovis med mejeri och köttprodukter varje vecka. Välkommen cancer!
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 11:33:23 följande:

Det är precis det det är. I alla fall om man pratar behov. Om man av någon hälsomässigt irrelevant anledning vill överkonsumera protein kanske man däremot bara tycker att ägg/kött/sojabönor är tillräckligt. Märk väl att många proteintillskott som folk använder när de tränar är vegetabiliska. Om man vill tro den rådande trenden och den västerländska livsmedelsindustrin så behöver man absolut kilovis med mejeri och köttprodukter varje vecka. Välkommen cancer!
    Det är inte ens nästan sant. Sant är att vi i allmänhet äter för mycket kött och proteiner men det är inte sant att nästan allt kan räknas som en potent proteinkälla som räcker fr att täcka behoven.
    Hur proteintillskotten tillverkas är irrelevant i sammanhanget.
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 11:38:59 följande:
    Det är inte ens nästan sant. Sant är att vi i allmänhet äter för mycket kött och proteiner men det är inte sant att nästan allt kan räknas som en potent proteinkälla som räcker fr att täcka behoven. Hur proteintillskotten tillverkas är irrelevant i sammanhanget.

Nu sitter du och spånar fritt. Jag har inte sagt att det mesta man äter innehåller tillräckligt med protein i sig självt. Jag har sagt att det mesta innehållet protein. Det är inte så svårt att sammantaget få i sig tillräckligt på en kost där få saker är högproteinhaltiga. Samma sak med vitaminer/mineraler/spårämnen som vi behöver. De finns lite varstans, sällan allt vi behöver i en enda vara.
  • stoner

Jättemånga andra djur äter liken från andra djur. Jag ser inte varför männskan skall vara ett undantag. Borde inte alla karnivorer bli veganer isåfall?

Däremot har jag problem med köttindustrin som den fungerar idag och väljer noga vad jag äter.

• Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 11:51:10 följande:

Nu sitter du och spånar fritt. Jag har inte sagt att det mesta man äter innehåller tillräckligt med protein i sig självt. Jag har sagt att det mesta innehållet protein. Det är inte så svårt att sammantaget få i sig tillräckligt på en kost där få saker är högproteinhaltiga. Samma sak med vitaminer/mineraler/spårämnen som vi behöver. De finns lite varstans, sällan allt vi behöver i en enda vara.
    Nej, men du gör det och påstår att jag säger saker jag inte gör. Läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa.
    Nonchalant faktiskt.
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 12:04:19 följande:
    Nej, men du gör det och påstår att jag säger saker jag inte gör. Läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa. Nonchalant faktiskt.

Vad menar du? Du säger att jag ljuger när jag säger att nästan allt är potenta proteinkällor, vilket jag inte sagt. Det är allt. Vad är det som jag hittat på menar du?
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 12:25:17 följande:

Vad menar du? Du säger att jag ljuger när jag säger att nästan allt är potenta proteinkällor, vilket jag inte sagt. Det är allt. Vad är det som jag hittat på menar du?
    Nu sitter du och spånar fritt.
Svar på tråden Varför äter du lik?