Inlägg från: Förväntanstid |Visa alla inlägg
  • Förväntanstid

Varför äter du lik?

chrissandra skrev 2014-01-03 02:06:37 följande:
    Menar du att en vuxen person inte behöver protein?

Alla behöver vi protein, dock behöver många bara en bråkdel av vad de kränger i sig. Det finns protein i det mesta vi äter.
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 10:29:08 följande:
    Det är inte så mycket som kan räknas som en egentlig proteinkälla.

Det är precis det det är. I alla fall om man pratar behov. Om man av någon hälsomässigt irrelevant anledning vill överkonsumera protein kanske man däremot bara tycker att ägg/kött/sojabönor är tillräckligt. Märk väl att många proteintillskott som folk använder när de tränar är vegetabiliska. Om man vill tro den rådande trenden och den västerländska livsmedelsindustrin så behöver man absolut kilovis med mejeri och köttprodukter varje vecka. Välkommen cancer!
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 11:38:59 följande:
    Det är inte ens nästan sant. Sant är att vi i allmänhet äter för mycket kött och proteiner men det är inte sant att nästan allt kan räknas som en potent proteinkälla som räcker fr att täcka behoven. Hur proteintillskotten tillverkas är irrelevant i sammanhanget.

Nu sitter du och spånar fritt. Jag har inte sagt att det mesta man äter innehåller tillräckligt med protein i sig självt. Jag har sagt att det mesta innehållet protein. Det är inte så svårt att sammantaget få i sig tillräckligt på en kost där få saker är högproteinhaltiga. Samma sak med vitaminer/mineraler/spårämnen som vi behöver. De finns lite varstans, sällan allt vi behöver i en enda vara.
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 12:04:19 följande:
    Nej, men du gör det och påstår att jag säger saker jag inte gör. Läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa. Nonchalant faktiskt.

Vad menar du? Du säger att jag ljuger när jag säger att nästan allt är potenta proteinkällor, vilket jag inte sagt. Det är allt. Vad är det som jag hittat på menar du?
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 12:26:08 följande:
    Nu sitter du och spånar fritt.

Eh reagerar du alltid så när du inser att du har fel?
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 12:33:12 följande:
    Reagerar alltid du offensivt när du inser att du har fel? Försöker du alltid projicera dina egna fel och brister på andra och svarar aggressivt om dina svar ger respons? Som jag sa: läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa...

Men du har ju ingen substans i det du skriver nu. Om du tycker att du är missförstådd så får du specificera varför, som jag gjorde när du läste fel. Jag ser ingen poäng i innehållslöst gräl. Kontentan i det JAG skriver är att vi inte behöver kött för proteinets skull och att det inte är det minsta svårt att tillgodose proteinbehovet. Folk TROR dock generellt att de behöver mycket mer än de gör. Vad försökte DU få sagt?
  • Förväntanstid
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-03 12:46:11 följande:
    Ts måste vara en militant anti-vegan. Rubrik och trådstart gör snarare att man tar avstånd från ts än att man tänker till och aktivt börjar minska sin köttkonsumtion. Lite som trådarna med "jag är muslim och tycker att alla mina fruar ska klä sig i burka och vara mina slavar". Knappast skrivna av rättrogna muslimer, eller hur? Själv blir jag väldigt avogt inställd mot dessa passiv-aggressiva veganer när jag läser/hör sånt här. 

Det är möjligt. Det som är bra mycket sorgligare är att folk inte tänker till över sin konsumtion, med eller utan denna ts. Att rygga än mer från vad som vore det kloka bara för att det finns de som uttrycker sig klumpigt är för mig oförståeligt. Ts har ju rätt i sak OCH uttrycker sig lite klumpigt. Nu får man visserligen knappt säga (på öppna forum) att man tycker att köttkonsumtionen är för hög och att de flesta borde dra ned/sluta, utan att ses som rabiat vilket minst sagt komplicerar hela diskussionen.
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 13:26:15 följande:
    Det kom från rätt person!

Men du. Hur kommer det sig att du hellre utvecklar dina påhopp på mig än att utveckla dina åsikter?
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 13:31:38 följande:
    Det var faktiskt du som började med osakligheter. Självklart får du svar på det. Varför förväntar du att bemtas med saklighet och ödmjukhet när du själv inte är det? Jädrans lattjo och ansvarigt resonemang. Håll dig till sakfrågan i fortsättningen eftersom du inte kan eller vill läsa det jag skriver.

Då försöker jag igen, och är lika tydlig som sist: Kontentan i det JAG skriver är att vi inte behöver kött för proteinets skull och att det inte är det minsta svårt att tillgodose proteinbehovet. Folk TROR dock generellt att de behöver mycket mer än de gör. Vad försökte DU få sagt?
  • Förväntanstid
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 18:20:24 följande:
    Veganer bidrar också till att djur dödas och lider. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Nu är inte jag vegan men jag vet att många veganer har stenkoll och mycket sällan konsumerar animaliska produkter. Vad var förresten din tanke med inlägget? Typ, man kan lika gärna prygla sina ungar eftersom man ändå inte kan göra ALLT rätt? Jag tycker en gnutta medvetenhet och en vilja att göra rätt är hedervärt på alla områden.
  • Förväntanstid
    EnLitenJag skrev 2014-01-03 21:43:56 följande:
    För mig är det ett noggrannt övervägt beslut att äta kött och andra animalier. (Jag har varit vegetarian i flera år för att jag är emot köttindustrin.) Det finns en del skäl, bland annat: * Kött är ett utmärkt sätt att tillgodose en del av sitt behov av diverse aminosyror, mineraler och vitaminer. Kött tar längre tid på sig att smältas, vilket gör att kroppen hinner ta upp allt protein och man slipper bajsa ut hälften. * Miljöskäl. Genom att välja rätt kött bidrar jag till att naturbetare får en säkrare ställning i naturen och därmed ökar den biologiska mångfalden i området. Jag behöver heller inte befatta mig med skitmat som soya och qourn. (eller spannmål) * Jag känner mig inte bekväm med att hålla på att laborera med naturens ordning. Jag ser inte fler etiska tveksamheter med att jag äter kött än med att björnen eller hunden äter kött. * Kött är gott och mättande och det känns som att min kropp trivs med att få det i sig, till skillnad från en del andra livsmedel (exempelvis spannmål som jag får led- och muskelvärk av och mejerier som får mig att bli gravid i 20e månaden). Jag värnar om djurens rätt. Jag tycker att vår position långt upp i näringskedjan också ska följas av ansvar och respekt. Jag föredrar att veta vart mitt kött kommer ifrån, och hur det har levt. Jag lägger gärna dyra pengar på att få bra kött. Har jag inte råd äter jag vegetariskt. Helst hade jag fött upp och slaktat själv. Jag väljer gärna veganprodukter och nopoo i övrigt, och så mycket ekologiskt som möjligt. Det är faktiskt så att många av oss köttätare har deltagit i samma diskussion, och sett samma argumentation som icke-köttätare. Men vi har dragit olika slutsatser. Det betyder inte att vi är lata, ignoranta och stoppar huvudet i sanden.

Du verkar vara intresserad av mat/tillsatser/matindustrin. Har du sett "Forks over Knives"? En fantastiskt sevärd dokumentär i ämnet! Jag såg den på Netflix.
  • Förväntanstid
    lövet2 skrev 2014-01-03 22:19:25 följande:
    För att jag är ett rovdjur som andra rovdjur. Det ligger i min natur.

Ojdå... Vilka fler tecken uppvisar du på din rovdrift?
  • Förväntanstid
    Maria 434 skrev 2014-01-05 15:27:32 följande:
    Hur menar du?

Du verkar tro att veganer, som mig veterligen är de som generellt sett har BÄST koll av alla, inte vet vad de håller på med. Nu är jag ej vegan men jag äter inga landdjur och sällan vattenlevande djur. Jag gör det av både hälsoskäl samt etiska själ. Det innebär inte att jag sätter djuren FÖRE mig. Om jag måste välja mellan mig själv (medicin exempelvis) och "ett djur" så väljer jag mig själv. Nu är kanske inte alla veganer/vegetarianer överens med mig men jag skulle gissa att de flesta är det. Jag ser inte problemet med det? Menar du att om man gör något omtänksamt så måste man per automatik vara rabiat? Annars vad? Annars kan man lika gärna döda allt som rör sig?
  • Förväntanstid
    Simon 681 skrev 2014-01-05 17:09:14 följande:
    För min del känner ja inte att det är något som är tillräckligt viktigt. jag håller med veganer i sak. Det är likdelar från djur, yada yada. Jag skulle kunna tänka mig i en perfekt värld det enda köttet jag äter är sådant jag jagat själv. Men precis som jag inte låter bli att använda smartphones samt mycket av kläder och skor på marknaden  på grund av mänskligt lidande i samband med dess framställning låter jag inte bli att äta kött. Jag har inte undertryckt det som TS, utan har andra prioriteringar. Alla veganer som märks på nätet ger intryck att vara evagageliserande inskränkta ilandspretton som har hittat något som får dem att kunna känna sig bättre genom att hitta en legitim väg att förakta och trycka ned andra. Det långsikta lösningen på problem med köttkonsumtion är att ta bort alla jordbrukssubventioner och låta köttet kosta vad det kostar.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.

Jag tror att det som veganer ofta uttrycker grundar sig på en frustration. De skulle väldigt gärna skulle se att fler gjorde mer eftersom de själva tycker det är viktigt med natur/djurfrågor. Det misstolkas gärna av de som inte kan erkänna att de bidrar till ofantligt mycket lidande som veganerna valt att ställa sig utanför. Jag själv känner mig ofta lat och sämre eftersom de ju har rätt :/ Jag ser inte vitsen i att förminska dem dock utan strävar efter att själv försöka bli lite bättre, i en takt som funkar för mig.
Svar på tråden Varför äter du lik?