EnLitenJag skrev 2014-01-03 21:43:56 följande:
För mig är det ett noggrannt övervägt beslut att äta kött och andra animalier. (Jag har varit vegetarian i flera år för att jag är emot köttindustrin.) Det finns en del skäl, bland annat: * Kött är ett utmärkt sätt att tillgodose en del av sitt behov av diverse aminosyror, mineraler och vitaminer. Kött tar längre tid på sig att smältas, vilket gör att kroppen hinner ta upp allt protein och man slipper bajsa ut hälften. * Miljöskäl. Genom att välja rätt kött bidrar jag till att naturbetare får en säkrare ställning i naturen och därmed ökar den biologiska mångfalden i området. Jag behöver heller inte befatta mig med skitmat som soya och qourn. (eller spannmål) * Jag känner mig inte bekväm med att hålla på att laborera med naturens ordning. Jag ser inte fler etiska tveksamheter med att jag äter kött än med att björnen eller hunden äter kött. * Kött är gott och mättande och det känns som att min kropp trivs med att få det i sig, till skillnad från en del andra livsmedel (exempelvis spannmål som jag får led- och muskelvärk av och mejerier som får mig att bli gravid i 20e månaden). Jag värnar om djurens rätt. Jag tycker att vår position långt upp i näringskedjan också ska följas av ansvar och respekt. Jag föredrar att veta vart mitt kött kommer ifrån, och hur det har levt. Jag lägger gärna dyra pengar på att få bra kött. Har jag inte råd äter jag vegetariskt. Helst hade jag fött upp och slaktat själv. Jag väljer gärna veganprodukter och nopoo i övrigt, och så mycket ekologiskt som möjligt. Det är faktiskt så att många av oss köttätare har deltagit i samma diskussion, och sett samma argumentation som icke-köttätare. Men vi har dragit olika slutsatser. Det betyder inte att vi är lata, ignoranta och stoppar huvudet i sanden.
Du verkar vara intresserad av mat/tillsatser/matindustrin. Har du sett "Forks over Knives"? En fantastiskt sevärd dokumentär i ämnet! Jag såg den på Netflix.