• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • Arbetsvegan
    Orchid skrev 2014-01-02 15:50:52 följande:
    Nej, min intention är den som jag beskrev. Du får välja att tolka den precis så som du önskar. Om diskussionen spårar ur så gör den det. Det kanske säger mer om de som spårar ur än vad det säger om mitt språkbruk.

Är du också vegan förresten? Hej hej i så fall. Träffar sällan andra veganer Solig

Jag menade det i all välmening, till nästa gång kanske?

Jag har försökt diskutera köttätande i ett antal trådar och det spårar alltid u till ett jäkla pajaskalas och det är synd, man missar målet på så sätt.

Nej, jag är inte vegan. Se inlägg #20 *lat*

• Queenie70

Jag äter inte lik, utan kött från slaktade djur. Jag behöver inte "rättfärdiga" det eftersom jag inte ser några moraliska hinder för människan att äta djurkött. Det är en del av näringskedjan helt enkelt. Lika lite fel att äta kött för människan som för björnen. Vi är födda allätare, och skulle ha svårt att överleva på det som odlas i närområdet. Det enda som är svårt att försvara rent moraliskt är att konsumera kött från djur som är uppfödda och slaktade i undermåliga förhållanden.

• GrimbartStrike

Jag skiljer inte på människor och djur. Jag ser människan som ett djur. En del djur äter andra djur. Jag är ett djur som äter andra djur. 

För mig är det lika naturligt som att en katt äter andra djur. 

Däremot vill jag inte orsaka andra djur onödigt lidande i form av undermåliga levnadsvillkor och onaturliga stressiga transporter. Därför föredrar jag att själv döda dom djur jag tänker äta, då kan jag garantera att djuret jag äter levt så bra som möjligt och utsatts för minsta möjliga lidande. Mitt etiska tänkande är det enda som skiljer mig från andra rovdjur.

• Undercover Brother

Varför äter jag lik?

De jävlarna rör på sig när jag börjar tugga på dem levande!

• pellepelle
    Orchid skrev 2014-01-02 15:37:07 följande:
    Naturligtvis kan man inte bli 100% vegan, men det är något att sträva efter. Strävan ska vara att minimera utnyttjandet och lidandet av djuren. Jag värdesätter inte olika djurs liv olika, precis så som jag inte värdesätter olika människors liv olika.

Jo, om du är beredd att vädra ut ett kvalster till en säker död på gatan nedanför eller slå ihjäl en mygga på din arm så värderar du det djurets liv lägre än exempelvis en ko som du inte kan tänka dig att döda eller bidra till att den dör. Då är du också "spieceist"...
  • Maria 434
    Aniiee skrev 2014-01-02 15:35:17 följande:
    Varför äter du lik..... intressant användning av språket, det där. Säger en hel del.....

Ja, jag äter kött. Nej, jag bidrar inte till till något djurs lidande. Död, ja, men icke lidande. Och sen äter jag upp dem. För jag dels behöver det, dels tycker att det är gott och för det tredje för att jag är människa. En omnivor. Som behöver kött för att fungera optimalt. Lika mycket som jag behöver baljväxter och rotsaker. Det är inget jag hymlar med. Alls......
  • Dominant

Det är ungefär 8 000 insekter per kvadratmeter. Skippar du en promenad i skogen en gång i ditt liv så räddar du förmodligen direkt fler liv än vad en köttätare sätter i sig under sin livstid.

Räknar man därtill din boyta, jag får förmoda att du bor i en hängmatta i skogen, annars har åtskilliga miljoner dött och lidit för att du tar upp bostadsyta.

Men det är så klart, insekter är inte lika mycket värda. .

• 5by5

Skälv äter jag inte kött eftersom jag rycker att djur är riktigt äckliga! Tycker verkligen inte om djur och därför vill jag inte ära dem.

Men alla älskar helt enkelt inte djur och många bryr sig nog helt enkelt inte

• Rasputin
    Orchid skrev 2014-01-02 15:46:41 följande:
    Nej, verkligen inte. Jag tycker kräftdjur är väldigt ... icke-söta på alla sätt faktiskt, men det betyder inte att de står lägre för mig än något annat djur. Jag undviker att äta och nyttja animalier oavsett hur vackert, storslaget eller fult djuret är.

Rubriken valde jag just för att få folk att reagera. För mig är den inte särskilt provocerande alls faktiskt. För mig är en djurkropp och ett lik precis lika osmakligt. Jag menade inte att någon skulle ta illa upp, mer att engagera folk.

Djur är djur och människor är också djur. Så tänker jag. Tack för ditt svar.

Det är inte okej att äta djur för att det är att mörda dom men du som äter odlade växter bidrar till djurens död genom den att förstöra deras naturliga habitat. Genom att använda någon som helst form av modern teknologi eller att bo i en stad ha du bidragit till djurens död.

Även genom att äta växter äter du encelliga djur men de är tydligen värda lika mycket som en ko även att .

• Hypnotica

För att jag skulle dö på vegansk kost. 

Äter dock inte speciellt mycket kött eftersom jag inte äter speciellt mycket alls.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
Svar på tråden Varför äter du lik?