• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • LyckligaLina

Själv är jag uppvuxen lakto-ovo vegetarian där jag även åt fisk. Jag har tex aldrig ätit blodpudding, falukorv och div andra rätter andra äter om dagarna. Idag äter jag kött ibland, men då ska det va kravmärkt.
    Jag ser människan som allätare och har inget problem med att andra äter kött. Jag själv äter det ibland men vill då välja kvalitet framför billigast möjligast. Om djuret fått ett bra liv ser jag inte det som ett problem att djuret när andra. Dock har jag starka åsikter kring ovärdiga förhållanden.
    En mer allsidig kost för "gemene man" med mer vegetariska alternativ skulle vara bra för miljö och ofta även plånboken.
    Jag håller dock inte med TS att kött är lik. För mig betyder lik död kropp. Enligt Wikipedia: Ett lik är en avliden människas kropp. Uttrycken lik och preparat brukar användas för kroppar som undersöks på medicinutbildningar.
    Vad gäller animaliskt protein ser jag det mer för vad det är, muskler från djur..

• Aniiee
    bitterkopp skrev 2014-01-03 02:32:36 följande:
    Nej, just det. Det känns inte att bli skjuten i huvudet.
    Jo, kanske i typ en milisekund. Den milisekunden har jag inte dåligt samvete för, kan jag säga, för den hinner man inte registrera. Varken som människa eller djur. Det gör heller inte ont att förblöda.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • bitterkopp
    Aniiee skrev 2014-01-03 02:42:14 följande:
    Jo, kanske i typ en milisekund. Den milisekunden har jag inte dåligt samvete för, kan jag säga, för den hinner man inte registrera. Varken som människa eller djur. Det gör heller inte ont att förblöda.....
    Då bidrar du ju till ett djurs smärta i en millisekund. Du sa ju att du inte gjorde det? :)
  • Aniiee
    bitterkopp skrev 2014-01-03 04:55:40 följande:
    Då bidrar du ju till ett djurs smärta i en millisekund. Du sa ju att du inte gjorde det? :)
    Aniiee skrev 2014-01-03 02:42:14 följande:
    svarar jag på det....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Habitus

@Tusselina väldigt bra skrivet för du uttrycker många av de tankar jag själv fick när jag läste ts.

• Iswara

Mitt direkta svar på rubrikfrågan "varför äter du lik?" där jag förutsätter att TS menar "Delar av döda djur" är: För att de sprattlar så förbannat om jag försöker äta dem levande!

• Rasputin
    bitterkopp skrev 2014-01-03 04:55:40 följande:
    Lycka till med att leva utan att bidra till djurs lidande.
  • Arbetsvegan
    LyckligaLina skrev 2014-01-03 02:34:30 följande:
    Själv är jag uppvuxen lakto-ovo vegetarian där jag även åt fisk. Jag har tex aldrig ätit blodpudding, falukorv och div andra rätter andra äter om dagarna. Idag äter jag kött ibland, men då ska det va kravmärkt.
    Jag ser människan som allätare och har inget problem med att andra äter kött. Jag själv äter det ibland men vill då välja kvalitet framför billigast möjligast. Om djuret fått ett bra liv ser jag inte det som ett problem att djuret när andra. Dock har jag starka åsikter kring ovärdiga förhållanden.
    En mer allsidig kost för "gemene man" med mer vegetariska alternativ skulle vara bra för miljö och ofta även plånboken.
    Jag håller dock inte med TS att kött är lik. För mig betyder lik död kropp. Enligt Wikipedia: Ett lik är en avliden människas kropp. Uttrycken lik och preparat brukar användas för kroppar som undersöks på medicinutbildningar.
    Vad gäller animaliskt protein ser jag det mer för vad det är, muskler från djur..
    jag har aldrig fattat det där med vegetarianer som inte äter kött pga djurs lidande men äter fisk. Där kan man snacka om lidande eftersom fisken många gånger avlivas utan bedövning (gäller tex odlad fisk). Det som skiljer fisken från kon är att fisken inte kan skrika...
  • Förväntanstid
    chrissandra skrev 2014-01-03 02:06:37 följande:
    Menar du att en vuxen person inte behöver protein?

Alla behöver vi protein, dock behöver många bara en bråkdel av vad de kränger i sig. Det finns protein i det mesta vi äter.
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 10:13:09 följande:

Alla behöver vi protein, dock behöver många bara en bråkdel av vad de kränger i sig. Det finns protein i det mesta vi äter.
    Det är inte så mycket som kan räknas som en egentlig proteinkälla.
Svar på tråden Varför äter du lik?