• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • Lady Paraplyh
    Aniiee skrev 2014-01-03 01:43:09 följande:
    Du vet inte mycket i ämnet, va? 

Jag är väldigt påläst, då jag blev vegetarian läste jag på massor. Jag är också påläst i härskartekniken du kör så sorry det fungerar inte.
  • chrissandra
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 01:59:02 följande:

Jag är väldigt påläst, då jag blev vegetarian läste jag på massor. Jag är också påläst i härskartekniken du kör så sorry det fungerar inte.

Menar du att en vuxen person inte behöver protein?
  • Aniiee
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 01:59:02 följande:

Ok,  sorry. Själv vet jag ingenting om härskartekniker, så använde jag en sådan så ber jag om ursäkt. Jag står dock fast vid mitt antagande. Men återigen, du har fel. Människor behöver protein för att fungera.  Alla behöver inte animaliskt protein, men alla behöver protein av något slag. Protein är inte = kött, även om det till exempel i kocksvängar brukar låta så, eftersom vi brukar kalla kött för just proteiner. 

Jag är också väldigt pålåst. Dels i kockutbildningen (med näringslära) och i fysiologi. Jag har även medverkat i ett flertal reaserachprojekt på universitetsnivå som försöksperson. Väldigt inrtessant och jag vet efter det hur min kropp fungerar med olika slags näring och -källor. Utan animaliska proteiner fungara min kropp inte alls, just för att jag inte kan tillgodogöra mig tillräkligt mycket växtproteiner.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lady Paraplyh
    chrissandra skrev 2014-01-03 02:06:37 följande:
    Menar du att en vuxen person inte behöver protein?

Nej, jag menar att en vuxen person får i sig tillräckligt med protein i kosten sålänge personen inte äter fullständigt åt helvete. Proteinbrist är extremt ovanligt, även hos vegetarianer. Det är betydligt vanligare med exempelvis järnbrist, omega 3 brist, brist på zink och magnesium och D- vitamin pga vårt klimat.
  • Lady Paraplyh
    Aniiee skrev 2014-01-03 02:08:25 följande:
    Ok,  sorry. Själv vet jag ingenting om härskartekniker, så använde jag en sådan så ber jag om ursäkt. Jag står dock fast vid mitt antagande. Men återigen, du har fel. Människor behöver protein för att fungera.  Alla behöver inte animaliskt protein, men alla behöver protein av något slag. Protein är inte = kött, även om det till exempel i kocksvängar brukar låta så, eftersom vi brukar kalla kött för just proteiner. Jag är också väldigt pålåst. Dels i kockutbildningen (med näringslära) och i fysiologi. Jag har även medverkat i ett flertal reaserachprojekt på universitetsnivå som försöksperson. Väldigt inrtessant och jag vet efter det hur min kropp fungerar med olika slags näring och -källor. Utan animaliska proteiner fungara min kropp inte alls, just för att jag inte kan tillgodogöra mig tillräkligt mycket växtproteiner.

Vad är du allergisk mot? Om det är baljväxter du inte tål så fungerar exempelvis qourn utmärkt som substitut. Det är ett svampprotein.
  • chrissandra
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 02:14:24 följande:

Vad är du allergisk mot? Om det är baljväxter du inte tål så fungerar exempelvis qourn utmärkt som substitut. Det är ett svampprotein.

Hur smakar det?
  • Mamori

Växter man äter är också lik, just saying... ngt som veganer brukar bli arga om man påpekar. Alla måste vi äta lik än så länge, men kanske inte i framtiden, det går ju framåt med tex laboratorieodlat kött. Det är ju förstås levande celler också så det kommer man inte ifrån. Sedan kanske det är värre ju mer utvecklade varelserna är eftersom just nu så har vi den synen på lidande/medvetande - att ju mer avancerad hjärnan är desto mer finns det av den varan, vilket man inte heller kan vara säker på.

Personligen så känns det lite fel att äta saker oavsett om det är djur eller växter, men det hade varit bra att inte behövt äta däggdjur och det gör jag rätt sällan ändå. Fisk & kyckling är en nödvändighet pga allergier (soja, ägg etc) och man behöver ju protein. Kanske skulle kunna hålla mig till baljväxter (vet ej om de innehåller allt man behöver) men en av mina närmaste är allergisk mot dem så det skulle orsaka mycket problem.

Hade gärna gått över till odlat kött om det gick. Tycker att veganaktivister borde sponsra det i större utsträckning, då slipper man allt problem med djurlidande och även med brist på olika saker.

• Tusselina

Ska vi inte ta med och nämna mjölk som ko-var också? samt ägg som "höns-mens"?

De tillsammans med ditt val av felaktig terminologi i TS är en stor del i svaret  frågan som hela tiden verkar frågas av undrande veganer "Men varför tycker alla så illa om veganer?" Användandet av terminologier som endast syftar till att äckla den det sägs till brukar ha den effekten. Att frekvent också vilja påpeka hur äckligt och fel det andra äter är annat ohyfs som ofta förekommer. Det är ohyfsat att försöka skriva andra på näsan om hur de väljer att äta, kombinerar man det med att dessutom försöka argumentera för sin sak med "äckel-argument" har man ganska väl cementerat att inte bli tagen på allvar och att ha genererat lite allmänt extra illa PR för den grupp man eventuellt anser sig representera. 

Åh jag glömde! Vi måste ju också påpeka att kött faktiskt ruttnar i magen! *doh*

Nej jag äter inte lik för jag äter inte människor. (nej, jag struntar i hur du tycker att du kan använda den termen på felaktigt sätt, som du frågar får du svar).

Har i olika perioder varit mer eller mindre vegetarian (inte vegan då min kropp mår ruskigt illa av det, får ordentliga hälsoproblem av den kost som behövs för att täcka behoven). Men min främsta drivkraft där har varit en ur utdraget lidande. Exempel, vilt fångad fisk lever fritt tills den fångas och avlivas för att bli föda. Acceptabelt. Samma gällande viltkött. Odlad fisk, inte acceptabelt. En mjölkko som hålls väl och mjölkas under rimliga förhållanden (tyvärr inte så vanligt) för att sedan vid hög ålder bli både mat och skinn etc. - hyfsat rimligt. En tjur som hålls inspärrad hela livet för att bli mat en gång vid sin död (och eventuellt inte ens skinn tas tillvara för att bli kläder/skor etc.) - känns inte alls fullt så rimligt. (vad ska man då göra med tjur-kalvarna blir väl frågan? - där kommer mer frigående gräsbeteskött frågan t ex aktualitet, samt att kanske skulle i viss mån ätas mer kalvkött (naturligtvis är inte de avarter där man ger kalven anemi t ex acceptabla). Tyvärr är det få domesticerade djur som hålls på ett acceptabelt sätt idag. 
    Känns betydligt mer orimligt att låta djur självdö av sjukdomar i onödan samt att de inte tas om hand. (något som nog behöver tänkas över några varv av en del av de veganer som håller t ex hästar som går till nödslakt för att brännas när de blir gamla och ofta behövt lida av sjukdomar länge jämfört med att hålla en ko minst lika väl omhändertagen för att sedan när djuret börjar bli gammalt få dö innan det lidit av krämpor under en längre tid som hästar oftast låts göra och sedan bli mat och skinn och annat som vi behöver. Jodå, jag vet själv känslan av "äckligt" vid den tanken och efter många år med hästar äter jag själv aldrig hästkött utifrån den, men ur objektiv synvinkel är det snällare. Husdjur hålls ofta vid liv i lidande mycket längre än de borde ur våran egen själviskhet). 

En betydligt viktigare fråga än om huruvida man äter kött eller inte är behandlingen av de djur som hålls i fångenskap av en eller annan anledning samt att inte vara så respektlös att låta det i onödan förfaras. (ett enkelt exempel att inte köpa hem och låta förfaras, eller låta det där som är nedsatt pga kort datum få ligga och bli slängt/bränt medan man tar en mycket "nyare" fast man ska laga det ikväll osv). 

Kannibalism har en väldigt naturlig särställning för de flesta djurarter av hälsoskäl, att försöka baka ihop det med att äta andra arter är ganska naivt och okunnigt. Det är dessutom till och med olagligt för att ytterligare förstärka för de som inte har normala spärrar. 
    I övrigt gällande vad folk äter eller inte är det ett väldigt personligt val och det är hemskt oartigt att försöka göra sig äcklig och löjlig över vad någon annan äter. Det inkluderar att försöka framhäva sitt eget val utifrån hur det andra väljer är äckligt/fel/ohälsosamt etc. 
    Jag väljer utifrån mitt eget tycke vad jag vill äta och hoppar över att kommentera vad du vill äta, du äter vad du vill äta och låter bli att kommentera i negativa ordalag vad andra väljer att äta, ok?
    (jodå även TS inser nog innerst inne att det är ungefär lika ohyfsat oavsett att formulera sig som "varför äter du lik" och spela på att de som äter det äter något äckligt med den felaktiga termen som att gå fram till kollegan på lunchen och titta ner i dennes matlåda och utbrista "oh gud vad äcklig din mat ser ut!" eller "men guuud äter du så där kommer du ju dö i hjärtattack imorgon" eller för all del "men va-fan har du inte kött i för? det lär ju smaka skit"). 

Nej, jag tänker inte ta någon vegan debatt om det här, det har jag gjort tillräckligt många gånger för att vara väldigt uttråkad över. Finner det helt enkelt inte intressant. 

Ät vad ni vill inom laglig ram som känns rätt för er skälva oavsett vad det är, låt bli att köra upp det i ansiktet på folk och kommentera andras val i negativa termer så har vi nog en gladare och trevligare atmosfär. 

• Aniiee
    chrissandra skrev 2014-01-03 02:17:35 följande:

Hur smakar det?
    Som kyckling ungefär.
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 02:14:24 följande:

Jag skulle inte kunna äta tillräckligt mycket quorn heller för att få i mig tillräkligt med växtprotein. Jag är heller inte allergisk mot baljväxter, på så sätt. Men skulle jag skippa köttet (vilket, tro mig, jag har provat) så skulle jag behöva äta flera kilo baljväxter och quorn om dagen. Det är inte hållbart, varken för min kropp eller för miljön. 

Nej, jag tror jag fortsätter som jag alltid har gjort. 500 g kött från däggdjur, fåglar eller fiskar i veckan, så mår jag bra och min kropp fungerar som den ska. Ett och annat kräftdjur. Och så mjölkproteiner i form av smör, ost och mjölkprodukter som creme fraiche, grädde och glass, när jag har lust till det. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • bitterkopp
    Aniiee skrev 2014-01-03 01:19:52 följande:
    När döden inträffar så upphör per definition lidandet, så... nej, varken djur eller människor lider av att dö.

Återigen, du (eller TS) vet något alls om mig eller min kropp. JAG behöver äta kött, för jag kan inte tillgodogöra mig till räckligt mycket protein från växtriket för att överleva. Bra att DU kan det, men jag är inte du. Sorry....
    Nej, just det. Det känns inte att bli skjuten i huvudet.
Svar på tråden Varför äter du lik?