Inlägg från: Arbetsvegan |Visa alla inlägg
  • Arbetsvegan

Varför äter du lik?

Orchid skrev 2014-01-02 15:32:18 följande:
    Jag är fullt medveten om definitionen, men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör.
    Nej, det som händer är att du försöker likställa det med kannibalism och även om det förekommer i djurvärlden så hör det inte till  det vanligare bland de högre stående varelserna. Sen finns det undantag som schimpanshannar som nyligen tagit över en flock och dödar och äter befintliga ungar men det hänger ihop med att få honorna parningsvilliga igen och kunna sprida sina gener, dvs det är ingen föda i egentlig mening.

Vill du ha en seriös diskussion som inte spårar ur innan den börjar är det bättre att du håller dig till vedertagna begrepp.
  • Arbetsvegan

För att berätta hur jag förhåller mig:

Jag har inget emot att äta kött i sak utan djurindustrin hur den fungerar idag. Men det handlar inte bara om ktt utan om animaliska produkter. Dunet är ett exempel, sedan dunskandalen 2009 har inget annat hänt än att folk börjat köpa det igen och företagen som tex Ikea och Åhléns tagit bort dunpolicyn de införde då.

Att människan inte behöver kött är en sanning med modifikation eftersom det handlar om kunskap och kultur. Att konvertera alla till veganer skulle heller inte vara önskvärt i dagsläget eftersom det även handlar om tillgång och efterfrågan. Att tex importera grönsaker långväga ifrån istället för närproducerat kött anser jag inte är önskvärt om alla gjorde det. Det måste finnas balans där också.

För att förklara mitt nick: jag är inte vegan mer än på arbetstid eftersom köttet vi serveras vid olika tillställningar på jobbet alltid ser äckligt ut, smakar äckligt och är i allmänhet vidrigt. Vegetarianer blir påtvingade produkter med slibbig ost typ Gouda.  Så med andra or är jag vegan på jobbet och köttätare hemma även om jag mer och mer går över till vegetarisk kost främst pga djurindustrin.

• Arbetsvegan
    Orchid skrev 2014-01-02 15:50:52 följande:
    Nej, min intention är den som jag beskrev. Du får välja att tolka den precis så som du önskar. Om diskussionen spårar ur så gör den det. Det kanske säger mer om de som spårar ur än vad det säger om mitt språkbruk.

Är du också vegan förresten? Hej hej i så fall. Träffar sällan andra veganer Solig

Jag menade det i all välmening, till nästa gång kanske?

Jag har försökt diskutera köttätande i ett antal trådar och det spårar alltid u till ett jäkla pajaskalas och det är synd, man missar målet på så sätt.

Nej, jag är inte vegan. Se inlägg #20 *lat*

• Arbetsvegan
    Aniiee skrev 2014-01-03 01:43:09 följande:
    Du vet inte mycket i ämnet, va? Kyss
    Du skrev det jag tänkte {#emotions_dlg.flower}
  • Arbetsvegan
    LyckligaLina skrev 2014-01-03 02:34:30 följande:
    Själv är jag uppvuxen lakto-ovo vegetarian där jag även åt fisk. Jag har tex aldrig ätit blodpudding, falukorv och div andra rätter andra äter om dagarna. Idag äter jag kött ibland, men då ska det va kravmärkt.
    Jag ser människan som allätare och har inget problem med att andra äter kött. Jag själv äter det ibland men vill då välja kvalitet framför billigast möjligast. Om djuret fått ett bra liv ser jag inte det som ett problem att djuret när andra. Dock har jag starka åsikter kring ovärdiga förhållanden.
    En mer allsidig kost för "gemene man" med mer vegetariska alternativ skulle vara bra för miljö och ofta även plånboken.
    Jag håller dock inte med TS att kött är lik. För mig betyder lik död kropp. Enligt Wikipedia: Ett lik är en avliden människas kropp. Uttrycken lik och preparat brukar användas för kroppar som undersöks på medicinutbildningar.
    Vad gäller animaliskt protein ser jag det mer för vad det är, muskler från djur..
    jag har aldrig fattat det där med vegetarianer som inte äter kött pga djurs lidande men äter fisk. Där kan man snacka om lidande eftersom fisken många gånger avlivas utan bedövning (gäller tex odlad fisk). Det som skiljer fisken från kon är att fisken inte kan skrika...
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 10:13:09 följande:

Alla behöver vi protein, dock behöver många bara en bråkdel av vad de kränger i sig. Det finns protein i det mesta vi äter.
    Det är inte så mycket som kan räknas som en egentlig proteinkälla.
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 11:33:23 följande:

Det är precis det det är. I alla fall om man pratar behov. Om man av någon hälsomässigt irrelevant anledning vill överkonsumera protein kanske man däremot bara tycker att ägg/kött/sojabönor är tillräckligt. Märk väl att många proteintillskott som folk använder när de tränar är vegetabiliska. Om man vill tro den rådande trenden och den västerländska livsmedelsindustrin så behöver man absolut kilovis med mejeri och köttprodukter varje vecka. Välkommen cancer!
    Det är inte ens nästan sant. Sant är att vi i allmänhet äter för mycket kött och proteiner men det är inte sant att nästan allt kan räknas som en potent proteinkälla som räcker fr att täcka behoven.
    Hur proteintillskotten tillverkas är irrelevant i sammanhanget.
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 11:51:10 följande:

Nu sitter du och spånar fritt. Jag har inte sagt att det mesta man äter innehåller tillräckligt med protein i sig självt. Jag har sagt att det mesta innehållet protein. Det är inte så svårt att sammantaget få i sig tillräckligt på en kost där få saker är högproteinhaltiga. Samma sak med vitaminer/mineraler/spårämnen som vi behöver. De finns lite varstans, sällan allt vi behöver i en enda vara.
    Nej, men du gör det och påstår att jag säger saker jag inte gör. Läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa.
    Nonchalant faktiskt.
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 12:25:17 följande:

Vad menar du? Du säger att jag ljuger när jag säger att nästan allt är potenta proteinkällor, vilket jag inte sagt. Det är allt. Vad är det som jag hittat på menar du?
    Nu sitter du och spånar fritt.
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 12:29:27 följande:

Eh reagerar du alltid så när du inser att du har fel?

Reagerar alltid du offensivt när du inser att du har fel?

Försöker du alltid projicera dina egna fel och brister på andra och svarar aggressivt om dina svar ger respons?

Som jag sa: läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa...

• Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 13:23:30 följande:

Men du har ju ingen substans i det du skriver nu. Om du tycker att du är missförstådd så får du specificera varför, som jag gjorde när du läste fel. Jag ser ingen poäng i innehållslöst gräl. Kontentan i det JAG skriver är att vi inte behöver kött för proteinets skull och att det inte är det minsta svårt att tillgodose proteinbehovet. Folk TROR dock generellt att de behöver mycket mer än de gör. Vad försökte DU få sagt?
    Det kom från rätt person!
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 13:29:57 följande:

Men du. Hur kommer det sig att du hellre utvecklar dina påhopp på mig än att utveckla dina åsikter?

Det var faktiskt du som började med osakligheter. Självklart får du svar på det. Varför förväntar du att bemtas med saklighet och ödmjukhet när du själv inte är det?

Jädrans lattjo och ansvarigt resonemang.
    Håll dig till sakfrågan i fortsättningen eftersom du inte kan eller vill läsa det jag skriver.

• Arbetsvegan
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 18:20:24 följande:
    Veganer bidrar också till att djur dödas och lider. 

Du vet att veganer undviker allt det där så långt det bara är möjligt? Annars är de per definition inte veganer.
  • Arbetsvegan
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 18:31:47 följande:
    De målar inte, de använder inte hygienprodukter (skulle förklara en del) de äter inte mediciner osv, 

Herregud vad du är otroligt fördomsfull och direkt elak, njuter du?

Veganer har som Förväntanstid skriver, stenkoll. Dessutom finns det veganska produkter inom i princip alla områden.

• Arbetsvegan
    Maria 434 skrev 2014-01-05 15:21:57 följande:
    Jag förutsätter att ni som är väldigt onyanserade i ert tänk inte heller använder några som helst läkemedel, för i framtagande av dessa så används djur.
    Jag förutsätter också att ni har koll på var era vegetabiliska proteiner kommer ifrån, så att de inte kommer från skövlade regnskogar eller marina miljöer.

Jag äter kött men bara ibland, fisk och skaldjur bara om det kommer från säkert och hållbart fiske och grönt när jag vet att det är från hållbara odlingar.
    Jag har en varierad kost baserad på vad jag kan få tag på som innebär att det är hållbart ut miljösynpunkt.

Jag undviker läkemedel så gott jag kan.

Vad jag vill få fram är att det är inte ensidigt, du som vegan kanske tycker att du gör det som är bäst för miljön, men har du kollat varifrån dina vegetabiliska proteiner kommer ifrån?
    I tex sydamerika skövlas regnskogar för odlingar av bönor, i Borneo skövlas regnskogen och djuren dödas för att få fram palmolja.

Man behöver de hela kedjan och inte bara en liten del om man verkligen bryr sig om miljö och djur
    Du gav just ett talande exempel på onyanserat tänk .
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-05 15:35:57 följande:

Du verkar tro att veganer, som mig veterligen är de som generellt sett har BÄST koll av alla, inte vet vad de håller på med. Nu är jag ej vegan men jag äter inga landdjur och sällan vattenlevande djur. Jag gör det av både hälsoskäl samt etiska själ. Det innebär inte att jag sätter djuren FÖRE mig. Om jag måste välja mellan mig själv (medicin exempelvis) och "ett djur" så väljer jag mig själv. Nu är kanske inte alla veganer/vegetarianer överens med mig men jag skulle gissa att de flesta är det. Jag ser inte problemet med det? Menar du att om man gör något omtänksamt så måste man per automatik vara rabiat? Annars vad? Annars kan man lika gärna döda allt som rör sig?
    Du hann skriva före mig.

Maria 434:Att lägga fram åsikter på ditt sätt, att antingen gör man allt är en martyr och sätter alla andras behov före eller så gör man ingenting och att veganer inte får använda produkter där djur någonsin har använts (vilket lämnar exakt 0 produkter kvar att leva på)- det är ett typiskt exempel på onyanserat tänk.

Jag kan bli rätt så irriterad på den här företeelsen att man kastar ur sig diverse påstående utan  att ha reflekterat det minsta över sina egna åsikter.
  • Arbetsvegan
    Maria 434 skrev 2014-01-05 16:01:14 följande:
    Jag tänker på TS tänk med att djur är lik och att alla djur är lika mycket värda som en människa. 
    Min kommentar var till ts och den extrema provokation hon vill göra.

Jag känner många både veganer och vegetarianer som jag respekterar för de val de gjort.
    Jag förstår varför man gör ett val och bland mina vänner så respekterar vi varandra och visar hänsyn till den diet vi valt.

Jag ville bara poängtera att det inte är så enkelt som att bara bli vegan och tro att man räddar världen.
    Man behöver även kunskap om varifrån maten kommer ifrån, oavsett om det är kött, fisk, skaldjur eller grönt.
    Det har du rätt i och jag reagerade på det också.

Och jag håller med dig i det övriga du skriver också.
  • Arbetsvegan
    Maria 434 skrev 2014-01-05 16:21:50 följande:
    Tack, det gör mig glad. Jag avsåg inte att se ner på veganer utan bara på det tänk som ts har (säkert för att provocera, vilket jag tycker är helt fel väg att gå för att få folk att äta mindre kött och fisk)

Nu kanske du förstår mitt första inlägg, jag skulle varit tydligare i det.

Ja, absolut förstår jag nu! Tolkade det första tokfel, tack för att du berättade.

Vi tänker nog väldigt lika du och jag.

Svar på tråden Varför äter du lik?