• Anonym (TS)

Är det konstigt att jag inte blir gravid?

Jag är 22, min sambo ett par år äldre. Vi har kört oskyddat i över ett år nu utan ett enda positivt graviditetstest. Nu börjar jag få lite panik och tycker det känns hemskt. Inbillar mig att jag inte kan bli gravid alls. Eftersom jag är så ung känns det konstigt och inte helt normalt att det inte tar sig. Funderar på om vi ska söka hjälp eller försöka ett litet tag till själva.

Har sex 1-2 ggr/veckan
    Jag har 30 kg övervikt

De två är de enda anledningarna jag kan komma på. Men ändå finns det de som är mer överviktiga och har sex en enda gång och blir gravida direkt.

• Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?
  • Jag är bara jag

Nja,inte helt konstigt kanske. Övervikt kan påverka,speciellt om du också har oregelbunden mens och/eller långa menscykler. Dessutom bör man kanske ha lite mer sex under äl-veckan än 1 gång. 2 kan räcka om man precis vet när äl infaller,men en gång och det råkar vara fem dar före äl...nja,det kan vara för lite. Dessutom kan det ju lika gärna bero på din sambo-infertilitet beror lika ofta på mannen som kvinnan.

Om ni får söka hjälp redan nu så gör det tycker jag. Privat kan ni alltid gå. Däremot kan det hända att du är för ung för IVF,men där är ni ju inte än så börja med att ringa och rådfråga.

Att jämföra med andra är värdelöst-jag känner t.e.x ingen som inte fått barn (2 t.o.m) som börjat efter 40 och jag var yngr eän så och det gick aldrig.

• Anonym (J)

Fast jag håller med TS. Jag är också överviktig, har regelbunden mens och ägglossning (har gjort utredning så jag VET det) men blir ändå inte gravid. Det finns dem som är mer överviktiga än mig som blir gravida. Däremot kan övervikt göra, precis som "Jag är bara jag" skriver, att mensen och äl blir oregelbundna. 

TS, ni borde köra ägglossningsstickor eller ha sex minst varannan dag. Ni har ju också rätt till utredning. De flesta kommuner har iaf 1 års gräns. 

• Jag är bara jag
    Anonym (J) skrev 2013-12-24 19:53:21 följande:
    Fast jag håller med TS. Jag är också överviktig, har regelbunden mens och ägglossning (har gjort utredning så jag VET det) men blir ändå inte gravid. Det finns dem som är mer överviktiga än mig som blir gravida. Däremot kan övervikt göra, precis som "Jag är bara jag" skriver, att mensen och äl blir oregelbundna. 

TS, ni borde köra ägglossningsstickor eller ha sex minst varannan dag. Ni har ju också rätt till utredning. De flesta kommuner har iaf 1 års gräns. 
    Jag har haft äl varenda jävla månad sen vi började försöka-06,ALLA runt mig-vissa rena idioterna-har fått barn ,även många som är äldre,vissa 3 sen vi började,men det ger ju inget att jämföra! Vissa väger 190,kedjeröker och knullar en gång och får barn,andra har "inga" fel alls och får aldrig barn. Så är det bara liksom. Lyckas man inte inom 1,5 år är nåt fel,men alla fel är inte lika allvarliga utan vissa avhjälps med IVF.

F.ö är det landstinget och inte kommunen som gör utredningar. Och vissa landsting som t.e.x vårt har tvåårsgräns.
  • Anonym (J)
    Jag är bara jag skrev 2013-12-24 19:59:28 följande:
    Jag har haft äl varenda jävla månad sen vi började försöka-06,ALLA runt mig-vissa rena idioterna-har fått barn ,även många som är äldre,vissa 3 sen vi började,men det ger ju inget att jämföra! Vissa väger 190,kedjeröker och knullar en gång och får barn,andra har "inga" fel alls och får aldrig barn. Så är det bara liksom. Lyckas man inte inom 1,5 år är nåt fel,men alla fel är inte lika allvarliga utan vissa avhjälps med IVF.

F.ö är det landstinget och inte kommunen som gör utredningar. Och vissa landsting som t.e.x vårt har tvåårsgräns.
    Kan inte annat än hålla med ang. det första. Det är sjukt. 

Ja, jag mena landsstinget. Vårt har en 3 års gräns om man är under 32 år för att ens få ställa sig i kö för ivf, sen är det 1-2 års väntetid där. Har ni gjort någon ivf? 
  • Anonym (TS)

Mitt landsting har 1 år. Men eftersom jag är rätt ung, och det säkert finns de som vill och behöver mer hjälp än mig så funderar jag på att vänta med att söka ändå. IVF har ju BMI 30 gräns, och jag har 20 kg dit.

Det känns lite bättre nu i alla fall, att vi nog har för lite sex. Får ha mer helt enkelt och fortsätta kämpa bort kilona - så KANSKE det vill sig. Annars blir det väl IVF när jag lyckats gå ner.

• Anonym (Snart)

I ditt fall skulle övervikten kunna vara en orsak. Sen finns det ju flera risker med en graviditet hos en kvinna med mycket övervikt . Det där vet du redan förstås. Men kan du försöka se det här som ett tillfälle att ta tag i din övervikt, att det skulle ge dig en lättare och mindre farlig graviditet? Jag är övertygad om att du snart blir gravid, du är ju ung. Lycka till!

• Anonym (håll dig till fakta)
    Jag är bara jag skrev 2013-12-24 19:59:28 följande:

Vadå om man inte blir gravid inom 1,5 år är något fel!? Skit snack säger jag bara tog över 2år för oss med andra barnet. Med första gick det på ett försök. Det behöver alltså inte vara något fel om det tar tid. Kan ju vara att de missar ägglossningen många försök, ni borde nog försöka med äl tester och mer sex. Lycka till!
  • phillipha

Men VARFÖR söker ni inte hjälp? Vad vinner ni på att vänta? Att bara fortsätta försöka hjälper ju inte om det är något fel, då är det ju lika bra att få veta det nu istället för att försöka några år till utan nytta....

När vi försökt i 8månader gick jag till en privat gyn för att kolla så allt var ok med mig. Allt var bra så läkaren bad mig skicka dit maken. Han fick lämna spermaprov som visade på fel. Vi fick lämna en massa prover för att kompletera vår utredning innan papperna skickades till Huddinge för kö. När våra papper kom fram tog det 8 veckor i handläggningstiden innan vi sattes i kö - vilken var minst 18 månader då...

Vad hade vi vunnit på att inte söka hjälp? Absolut ingenting. Vi hade framförallt inte haft en nästan treåring och en lillasyster i magen med bf om 21 dagar!

Dessutom var jag bara 20 när vi sökte hjälp! Jag var 21 när vi gjorde vår första ivf och hann bli 23 innan sonen kom.

• Anonym (??)
    Anonym (J) skrev 2013-12-24 20:04:14 följande:
    Kan inte annat än hålla med ang. det första. Det är sjukt. 

Ja, jag mena landsstinget. Vårt har en 3 års gräns om man är under 32 år för att ens få ställa sig i kö för ivf, sen är det 1-2 års väntetid där. Har ni gjort någon ivf? 

Bor du i Sverige? I så fall kan det omöjligt vara 1-2 års väntetid att få göra IVF med tanke på att det finns något i Sverige som heter vårdgaranti som gör att du har rätt att söka vård i annat landsting om landstinget du tillhör inte har möjlighet att ge vård inom 3 månader. Så även om man inte kan få vård inom det landsting man tillhör så ska de skicka en vidare (kan dock hända man får ringa och säga till de) till ett landsting som har möjlighet att ta emot. Vi tex var skrivna i Stockholms län och fick behandling i Uppsala.

TS: Tycker du ska be om en utredning, så får du veta om det är något som inte stämmer. Lycka till!

• FemmeM

"Det finns dem som är mer överviktiga än mig som blir gravida."
    Det KAN vara svårare att bli gravid om man är överviktig, precis som övervikt KAN försvåra en graviditet och innebära risker för barnet. Det betyder ju inte att det gäller alla men det kan ju mycket väl gälla DIG.

jag är själv överviktig (inte så mycket med första barnet men det har ökat på vartefter och med 4e barnet startade jag med en 30-35 kg övervikt) och med en jädrigt oregelbunden mens men blir gravid hur lätt som helst. Och detta skriver jag inte som ett "in your face" utan som ett bevis på att nej, alla överviktiga/oregelbundna får inte svårigheter med att bli gravid men det finns en ökad risk och det kanske, tyvärr, är så för dig/er i tråden. Man kan ju inte anta att bara för någon som är tjockare än dig blir gravid så ska inte du ha några problem. Man får nog pallra sig iväg till läkaren och höra vad som kan öka era chanser istället.

Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?