• Anonym (TS)

Är det konstigt att jag inte blir gravid?

Jag är 22, min sambo ett par år äldre. Vi har kört oskyddat i över ett år nu utan ett enda positivt graviditetstest. Nu börjar jag få lite panik och tycker det känns hemskt. Inbillar mig att jag inte kan bli gravid alls. Eftersom jag är så ung känns det konstigt och inte helt normalt att det inte tar sig. Funderar på om vi ska söka hjälp eller försöka ett litet tag till själva.

Har sex 1-2 ggr/veckan
    Jag har 30 kg övervikt

De två är de enda anledningarna jag kan komma på. Men ändå finns det de som är mer överviktiga och har sex en enda gång och blir gravida direkt.

• Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?
  • Anonym (TS)

Men kan dom hjälpa oss då? Trots övervikten. Jag förväntar mig bara att de ska säga att jag måste gå ner i vikt.

• mamaleona

Vet ju inte hur deet är i sverige, jag bor lever o jobbar i finland. Här rekommenderas nog som första alternativ att tappa x antal kilon före behandlingar påbörjas. Detta pga riskerna med en graviditet o barnet är ordentligt förhöjda och man kan inte medvetet peta igång något som är en högrisksituation.  Gissar också på att övervikten är största orsaken om ni annars är friska (inga grundsjukdomar som påverkar fertiliteten), kan göra underverk att få bort 7-8 kilo då man försöker bli gravid. Lycka till, du (ni) lyckas nog när du ger dig f.n på det. Hälsn en bm

• Seven Costanza
    Anonym (TS) skrev 2013-12-25 09:52:40 följande:
    Men kan dom hjälpa oss då? Trots övervikten. Jag förväntar mig bara att de ska säga att jag måste gå ner i vikt.

Vet inte vilken hjälp du kommer få i ditt landsting med tanke på din unga ålder och din övervikt. Håller du koll på om du har ägglossning och när den inträffar? Använder du ägglossningstest? Ni kan ju börja med att hålla koll på cykeln och ha sex varannan dag den veckan du beräknas ha ägglossning. Så har ni ändrat något som ökar era chanser men ni kan ju söka hjälp redan nu ändå.
  • Anonym (??)
    Anonym (TS) skrev 2013-12-25 09:52:40 följande:
    Har du kraftig övervikt så får du ingen hjälp med IVF, men du får iaf hjälp med att de kollar dina värden, din mans spermier och beroende på hur pass överviktig du är, så kan ni få hjälp. Övervikt betyder inte automatiskt svårt att bli gravid.
  • Anonym (yeye)

Jag förstår inte varför alla är så fellärda

Övervikten i sig gör inte att det är svårare att få barn. Övervikt kan rubba din ägglossning osv och DET i sådana fall kan göra att du har svårare att bli gravid. Sedan KAN graviditet och övervikt innebära en förhöjd risk för missfall, för tidig förlossning, svårt att få ordentliga krystvärkar baha bahaa.

Att övervikt påverkar ens chanser att bli gravid är bara BS utan det är somsagt omkringliggande orsaker. Snarare så vill läkare m.fl att man ska nå en "hälsosammare" vikt innan man blir gravid.

Jag vill tipsa dig TS om att säkerhetsställa när du har ÄL genom att köpa ÄL-stickor och sedan börja tempa för att verkligen få svar på om du haft äl. Stickorna är inte 100% nämligen. Om det är att du inte ägglossar ordetligt finns preparat att få. Det behöver ju inte vara en kvinnlig faktor utan kan likväl vara din sambo.

Jag hade BMI 39 när jag fick mitt första barn på första försöket. Visserligen gymmade jag ganska aktivt, hade lagt ned rökning och levde ett aktivt socialt liv. Därför tror jag det gick vägen för mig...och du, hade bara sex 2ggr den månaden :p

Haka inte upp dig på vikten, finns det annat du kan påverka? Kaffe, cigg, rör du dig för övrigt? Din partner likaså?

• Anonym (TS)

Sambon är i fin form. Nja, rör mig väldigt lite. Har ett rätt aktivt jobb så just då rör man sig en del. Jag har riktiga ägglossningnflytnitningar och känner ägglossning så det känns konstigt om jag inte skulle ha...

• FemmeM
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-10 21:32:56 följande:
    Jag förstår inte varför alla är så fellärda

Övervikten i sig gör inte att det är svårare att få barn. Övervikt kan rubba din ägglossning osv och DET i sådana fall kan göra att du har svårare att bli gravid. Sedan KAN graviditet och övervikt innebära en förhöjd risk för missfall, för tidig förlossning, svårt att få ordentliga krystvärkar baha bahaa.

Att övervikt påverkar ens chanser att bli gravid är bara BS utan det är somsagt omkringliggande orsaker. Snarare så vill läkare m.fl att man ska nå en "hälsosammare" vikt innan man blir gravid.

Jag vill tipsa dig TS om att säkerhetsställa när du har ÄL genom att köpa ÄL-stickor och sedan börja tempa för att verkligen få svar på om du haft äl. Stickorna är inte 100% nämligen. Om det är att du inte ägglossar ordetligt finns preparat att få. Det behöver ju inte vara en kvinnlig faktor utan kan likväl vara din sambo.

Jag hade BMI 39 när jag fick mitt första barn på första försöket. Visserligen gymmade jag ganska aktivt, hade lagt ned rökning och levde ett aktivt socialt liv. Därför tror jag det gick vägen för mig...och du, hade bara sex 2ggr den månaden :p

Haka inte upp dig på vikten, finns det annat du kan påverka? Kaffe, cigg, rör du dig för övrigt? Din partner likaså?
    Men vad spelar det för roll? Om man får problem med ägglossningen av övervikt, så får man ju även problem med att bli gravid. Samma skit.
    Varför ska man hålla på att försöka dölja att tjocka människor kan få problem med än det ena, än det andra just för att de ÄR tjocka. Utan försöka skylla det på annat först.
    Varför inte ta tag i saken och gå ner i vikt om man har svårt att bli gravid?
    TS skriver: "Men kan dom hjälpa oss då? Trots övervikten. Jag förväntar mig bara att de ska säga att jag måste gå ner i vikt."
    Som att det vore helt otänkbart att gå ner lite för att kunna få ett barn. Om det vore din fetma som faktiskt gjorde att du inte kan bli gravid (få ägglossning, whatever), skulle du inte tänka dig försöka gå ner då?
    Jag är själv fet, jag vet att jag är det, jag vet om vilka risker som finns med att vara fet. Jag skyller mig själv, ingen annan.

Sen kan det givetvis vara något helt annat än fetman som gör att man har svårt att bli gravid (få ägglossning) men jag blir så irri när det ska förnekas och trippa på tå bara för någon är tjock och man "får" inte låtsas om att det är något problem. 

• Anonym (yeye)
    FemmeM skrev 2014-01-11 23:17:22 följande:
    Men vad spelar det för roll? Om man får problem med ägglossningen av övervikt, så får man ju även problem med att bli gravid. Samma skit.
    Varför ska man hålla på att försöka dölja att tjocka människor kan få problem med än det ena, än det andra just för att de ÄR tjocka. Utan försöka skylla det på annat först.
    Varför inte ta tag i saken och gå ner i vikt om man har svårt att bli gravid?
    TS skriver: "Men kan dom hjälpa oss då? Trots övervikten. Jag förväntar mig bara att de ska säga att jag måste gå ner i vikt."
    Som att det vore helt otänkbart att gå ner lite för att kunna få ett barn. Om det vore din fetma som faktiskt gjorde att du inte kan bli gravid (få ägglossning, whatever), skulle du inte tänka dig försöka gå ner då?
    Jag är själv fet, jag vet att jag är det, jag vet om vilka risker som finns med att vara fet. Jag skyller mig själv, ingen annan.

Sen kan det givetvis vara något helt annat än fetman som gör att man har svårt att bli gravid (få ägglossning) men jag blir så irri när det ska förnekas och trippa på tå bara för någon är tjock och man "får" inte låtsas om att det är något problem. 
    Eftersom det framhäver fel fakta.
    Är du tjock blir du per automatik inte steril liksom; varför ska överviktiga tjejer sitta och tro annat?

Självklart är det inte bra att vara överviktig men det finns ingenting som gör att man blir steril av övervikt. Det är först när Ägglossning rubbas som det är svårt att bli gravid. NÄR den sker vet man inte, man kan väga 5kg för mycket eller 150 liksom.

Räcker det inte med att samhället ser ner på övervikt? Ska överviktiga själva börja trycka ned varandra? Tror knappast någon överviktig inte vet om att dem är överviktig heller?

Vad händer om man som överviktig tror att man aldrig blir gravid pga vikten, kämpar som en idiot för att gå ner dessa kg och när dem väl försvunnit nästan räknar med en graviditet.

• Tinzu

Sök hjälp, det är så mycket som kan spela in, visst övervikten kan vara en av dom, och speciellt att ni har sex 1-2 ggr i veckan, det rekommenderas ju varannan dag speciellt innan ägglossning.

Men det finns såååå mycket mer som kan strula, det visste inte vi om när vi började när vi var 20 och 21, nu 6 år senare så väntar vi äntligen vårat första barn. Så det är värt att kolla upp så ni kommer igång med utredning så tidigt som möjligt även fast du är överviktig så borde det kunna tas blodprover och kolla allt sånt för att kunna utesluta annat

• Anonym (??)
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-12 00:49:43 följande:
    Eftersom det framhäver fel fakta.
    Är du tjock blir du per automatik inte steril liksom; varför ska överviktiga tjejer sitta och tro annat?

Självklart är det inte bra att vara överviktig men det finns ingenting som gör att man blir steril av övervikt. Det är först när Ägglossning rubbas som det är svårt att bli gravid. NÄR den sker vet man inte, man kan väga 5kg för mycket eller 150 liksom.

Räcker det inte med att samhället ser ner på övervikt? Ska överviktiga själva börja trycka ned varandra? Tror knappast någon överviktig inte vet om att dem är överviktig heller?

Vad händer om man som överviktig tror att man aldrig blir gravid pga vikten, kämpar som en idiot för att gå ner dessa kg och när dem väl försvunnit nästan räknar med en graviditet.

Fast nu är det ju dock faktiskt så att har man för högt BMI så får man inte hjälp med IVF av olika orsaker.

För övrigt så kan övervikt spela roll av andra orsaker än att ägglossningen rubbas, även om övervikt inte automatiskt betyder "svårt att få barn". Min väninna tex försökte i många år att få barn. Försöken resulterade i två missfall och i övrigt inget plus på stickan. Tills hon gjorde hon en gastric bypass och två månader senare så blev hon gravid. Hon hade aldrig några problem med sin ägglossning och mensen kom varje månad, men för henne funkade det först när hon rasat av x antal kilo. Kan säga att jag är glad för hennes skull att hon slapp genomgå IVF även om hon var ledsen just då att hon inte fick det beviljat.
Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?