FemmeM skrev 2014-01-11 23:17:22 följande:
Men vad spelar det för roll? Om man får problem med ägglossningen av övervikt, så får man ju även problem med att bli gravid. Samma skit.
Varför ska man hålla på att försöka dölja att tjocka människor kan få problem med än det ena, än det andra just för att de ÄR tjocka. Utan försöka skylla det på annat först.
Varför inte ta tag i saken och gå ner i vikt om man har svårt att bli gravid?
TS skriver: "Men kan dom hjälpa oss då? Trots övervikten. Jag förväntar mig bara att de ska säga att jag måste gå ner i vikt."
Som att det vore helt otänkbart att gå ner lite för att kunna få ett barn. Om det vore din fetma som faktiskt gjorde att du inte kan bli gravid (få ägglossning, whatever), skulle du inte tänka dig försöka gå ner då?
Jag är själv fet, jag vet att jag är det, jag vet om vilka risker som finns med att vara fet. Jag skyller mig själv, ingen annan.
Sen kan det givetvis vara något helt annat än fetman som gör att man har svårt att bli gravid (få ägglossning) men jag blir så irri när det ska förnekas och trippa på tå bara för någon är tjock och man "får" inte låtsas om att det är något problem.
Eftersom det framhäver fel fakta.
Är du tjock blir du per automatik inte steril liksom; varför ska överviktiga tjejer sitta och tro annat?
Självklart är det inte bra att vara överviktig men det finns ingenting som gör att man blir steril av övervikt. Det är först när Ägglossning rubbas som det är svårt att bli gravid. NÄR den sker vet man inte, man kan väga 5kg för mycket eller 150 liksom.
Räcker det inte med att samhället ser ner på övervikt? Ska överviktiga själva börja trycka ned varandra? Tror knappast någon överviktig inte vet om att dem är överviktig heller?
Vad händer om man som överviktig tror att man aldrig blir gravid pga vikten, kämpar som en idiot för att gå ner dessa kg och när dem väl försvunnit nästan räknar med en graviditet.