• Anonym (TS)

Är det konstigt att jag inte blir gravid?

Jag är 22, min sambo ett par år äldre. Vi har kört oskyddat i över ett år nu utan ett enda positivt graviditetstest. Nu börjar jag få lite panik och tycker det känns hemskt. Inbillar mig att jag inte kan bli gravid alls. Eftersom jag är så ung känns det konstigt och inte helt normalt att det inte tar sig. Funderar på om vi ska söka hjälp eller försöka ett litet tag till själva.

Har sex 1-2 ggr/veckan
    Jag har 30 kg övervikt

De två är de enda anledningarna jag kan komma på. Men ändå finns det de som är mer överviktiga och har sex en enda gång och blir gravida direkt.

• Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?
  • Anonym (x)

Gör en utredning på både dig och mannen. Beroende på vad den visar så tar ni beslut då. Visar den att du har ägglossning och mannen har normala spermier så kan ni försöka på egen hand ett tag till. Skulle mannens simmare vara dåliga så för du ta tag i viktnedgången, vilket så klart kan vara bra ändå, och ni får söka er till IVF.

• Anonym (e)

Har en kompis som blev nekad att börja utredning pga kraftig övervikt. Så kolla upp det där först.

Angående behandlingar brukar det finnas bmi-gränser både vid pergotime och IVF.

• FemmeM
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-12 00:49:43 följande:
    Eftersom det framhäver fel fakta.
    Är du tjock blir du per automatik inte steril liksom; varför ska överviktiga tjejer sitta och tro annat?

Självklart är det inte bra att vara överviktig men det finns ingenting som gör att man blir steril av övervikt. Det är först när Ägglossning rubbas som det är svårt att bli gravid. NÄR den sker vet man inte, man kan väga 5kg för mycket eller 150 liksom.

Räcker det inte med att samhället ser ner på övervikt? Ska överviktiga själva börja trycka ned varandra? Tror knappast någon överviktig inte vet om att dem är överviktig heller?

Vad händer om man som överviktig tror att man aldrig blir gravid pga vikten, kämpar som en idiot för att gå ner dessa kg och när dem väl försvunnit nästan räknar med en graviditet.

Är väl ingen som tror man blir steril av övervikt? Men får man problem med ägglossningen pga övervikt är det väl nästan direkt som att ha svårt att bli gravid pga övervikt?
    Jag själv är fet och har inte haft problem med att bli gravid men det betyder ju inte att ALLA feta har lätt att bli gravida heller.
    Vaddå se ner? Det är inte bra någonstans att var fet, det är ju ganska bevisat eller? Trycker inte ner någon utan säger bara sanningen rakt ut. Finns mycket som försämras och försvåras när man är fet ( detta gäller ju om man är alldeles för smal och undernärd också men det var ju inte det tråden handlar om). Varför ska man hymla om det? 

Det sista var väl bara löjligt. Man söker hjälp av läkare. Tycker dom att man bör försöka gå ner i vikt för att öka chanserna för graviditet, så bör man väl följa deras råd och sen få den hjälp man behöver för att gå vidare, vilken den än är. TS var ju så rädd att få det rådet att hon inte ville gå till läkare och söka hjälp. Vilket inte hjälper henne någonstans alls.
  • Anonym (hm)

Varför får man inte göra IVF över ett visst BMI om övervikten bara har med eventuell utebliven ägglossning att göra? Vid IVF stimulerar man ju fram ibland ett mycket stort antal ägg och ger sedan en injektion för att själva ägglossningen ska ske. Men det vill man alltså inte göra på gravt överviktiga för att chanserna att de ska lyckas bli gravida är så små. 

• Anonym (??)
    Anonym (hm) skrev 2014-01-14 23:39:16 följande:
    Varför får man inte göra IVF över ett visst BMI om övervikten bara har med eventuell utebliven ägglossning att göra? Vid IVF stimulerar man ju fram ibland ett mycket stort antal ägg och ger sedan en injektion för att själva ägglossningen ska ske. Men det vill man alltså inte göra på gravt överviktiga för att chanserna att de ska lyckas bli gravida är så små. 
    För att då kan paret själva göra något åt sina fertilitetsproblem = gå ner i vikt. Är inte gratis att göra IVF direkt + att det anses som en riskgraviditet vid IVF och även om man är överviktigt dvs risk x2. Tycker inte alls det är konstigt att man inte får göra ivf vid för hög vikt. Dessutom finns pergotime om det är ägglossningen det är fel på.
  • Anonym (hm)
    Anonym (??) skrev 2014-01-14 23:47:17 följande:
    För att då kan paret själva göra något åt sina fertilitetsproblem = gå ner i vikt. Är inte gratis att göra IVF direkt + att det anses som en riskgraviditet vid IVF och även om man är överviktigt dvs risk x2. Tycker inte alls det är konstigt att man inte får göra ivf vid för hög vikt. Dessutom finns pergotime om det är ägglossningen det är fel på.
    Du förstod uppenbarligen inte öht vad jag menade. 
  • FemmeM
    Anonym (hm) skrev 2014-01-14 23:39:16 följande:
    Jag är ingen expert på området om varför man kan ha svårt att bli gravid som överviktig. Tog (yeye) på orden om att det "bara" är ägglossningen man kan få problem med. 
    Men däremot vet jag att en graviditet med rejäl övervikt innebär ju ökade risker för både mamma och barn. Ökad risk för havandeskapsförgiftning, låg kroppsvikt på barnet osv osv
    Jag antar att de inte vill skapa en sådan risk med IVF utan då får man ta och gå ned sina kilon så det inte blir en högrisksgraviditet i onödan.
  • Anonym (??)
    Anonym (hm) skrev 2014-01-14 23:49:00 följande:
    Du förstod uppenbarligen inte öht vad jag menade. 
    Gjorde jag inte? Jag tolkade dig som att du tycker att man istället för att gå ner i vikt, ska stimulera fram ägg på konstgjord väg som dels är sjukt påfrestande för både psyke och kropp och dels är kostsamt och framför allt onödigt om utebliven ägglossning enbart beror på övervikt?! Hur borde jag tolkat dig?
  • FemmeM
    Anonym (??) skrev 2014-01-15 00:04:11 följande:
    Gjorde jag inte? Jag tolkade dig som att du tycker att man istället för att gå ner i vikt, ska stimulera fram ägg på konstgjord väg som dels är sjukt påfrestande för både psyke och kropp och dels är kostsamt och framför allt onödigt om utebliven ägglossning enbart beror på övervikt?! Hur borde jag tolkat dig?
    Jag tolkade det som att hon undrade varför överviktiga inte får göra IVF om ägglossningsproblem är enda problemet överviktiga kan få.
    Någon i tråden har ju påstått att man inte alls får problem med att bli gravid när man är fet utan bara får problem med ägglossningen. Om detta är sant vet jag inte, jag är inte insatt i det eftersom jag aldrig haft problem. Men jag betvivlar det hela.
  • Anonym (??)
    FemmeM skrev 2014-01-15 00:10:44 följande:
    Jag tolkade det som att hon undrade varför överviktiga inte får göra IVF om ägglossningsproblem är enda problemet överviktiga kan få.
    Någon i tråden har ju påstått att man inte alls får problem med att bli gravid när man är fet utan bara får problem med ägglossningen. Om detta är sant vet jag inte, jag är inte insatt i det eftersom jag aldrig haft problem. Men jag betvivlar det hela.
    Okej, men fortfarande är det inte skäl till att få göra IVF. Om ägglossningsproblem skulle vara enda orsaken så skulle de ju aldrig få göra IVF utan det skulle alltid vara "gå ner i vikt" som gäller. Varför genomgå det som IVF innebär när viktnedgång är lösningen? Att använda ivf i det fallet vore ju helt galet.
Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?