• Anonym (TS)

Är det konstigt att jag inte blir gravid?

Jag är 22, min sambo ett par år äldre. Vi har kört oskyddat i över ett år nu utan ett enda positivt graviditetstest. Nu börjar jag få lite panik och tycker det känns hemskt. Inbillar mig att jag inte kan bli gravid alls. Eftersom jag är så ung känns det konstigt och inte helt normalt att det inte tar sig. Funderar på om vi ska söka hjälp eller försöka ett litet tag till själva.

Har sex 1-2 ggr/veckan
    Jag har 30 kg övervikt

De två är de enda anledningarna jag kan komma på. Men ändå finns det de som är mer överviktiga och har sex en enda gång och blir gravida direkt.

• Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?
  • FemmeM

Jag vill nämna till TS och andra överviktiga i tråden som har svårt att bli gravida att jag är inte ute efter att "trycka ner" er eller vara taskig på nåt sätt men alla vet vi ju att vara fet är inte bra för hälsan. Ni kan trivas med er vikt, tycka det känns okej osv men det är fortfarande inte BRA för er kropp att vara fet. Jag vet att är SKITSVÅRT att gå ner i vikt. Hade ju inte själv varit fet om det var lätt att gå ner alla kilona. Men att sitta och försöka dölja eller gå runt om problemet och låtsas att det inte finns är ju dumt.
    Det är ingen hemlighet att fetma ökar en massa risker när man är gravid också, så att BLI gravid är ju bara halva fighten. Sen kommer risken för missfall och missbildningar osv som ökar rejält när man är fet. Det är ju inte bara bli gravidandet som blir försvårat, utan hela alltet med att försöka sätta ett litet barn till världen.

Hitta lite info här: fertilitetscentrum.se/goteborg/ofrivillig-barnloshet/livsstilsfaktorer/
    men inte jättetillfredsställande när det gäller orsakerna till alla dessa risker men anar att man kan hitta det om man letar lite på sånna sidor. Dessvärre ska jag gå och sussilura nu.
    Ville bara påpeka att det är inte taskighet som gör att jag skriver som jag gör, utan ren fakta. Och att man kan förneka hur mycket man känner för men det gör ju inte att ni blir gravida lättare för det.

• FemmeM
    Anonym (??) skrev 2014-01-15 00:25:29 följande:
    Okej, men fortfarande är det inte skäl till att få göra IVF. Om ägglossningsproblem skulle vara enda orsaken så skulle de ju aldrig få göra IVF utan det skulle alltid vara "gå ner i vikt" som gäller. Varför genomgå det som IVF innebär när viktnedgång är lösningen? Att använda ivf i det fallet vore ju helt galet.
    Nej, tror inte hon menade att feta ska få göra IVF men jag kan ju inte svara åt henne, så låter det vara.

Förmodligen är första rådet man får om man är överviktig och har svårt att bli gravid att gå ner i vikt. Sen finns det säkert flertalet problem som minskar när man går ner i vikt, inte bara ägglossningsproblemet.
    Man vill ju heller inte göra IVF och skapa en högrisksgraviditet som det ju blir när man är rejält överviktig med ökade risker för mamma och barn. 
    Sen kanske inte viktnedgången är lösningen i alla fall och då får man ju gå vidare med IVF eller andra behandlingar.
  • Pepsi

Blir så irriterad när jag sitter och läser om att "bara sök hjälp och sen om det är något fel ställ er i kö till IVF"

För det första får man inte ens göra IVF om man är överviktig!! Och varför skulle det vara första hjälpen? Finns ju annat som läkarna vill pröva först, som tex pergotime. Och vet att det finns tjejer som haft regelbunden ägglossning men ändå fått testa pergotime för att boosta ägglossningen på vägen. 

För det andra, Tänk efter..... Övervikt kan leda till att det blir svårt att bli gravid, varför i hela friden lyfter man inte på röven och gör något åt sin övervikt? Går man ner ett par kilo kan man ju faktiskt säga det om man skulle behöva söka hjälp. För att det är garanti på att övervikten kommer ha en stor roll i utredningen. 
    Allt kan man inte få gratis, en del måste kämpa för att bli gravida!

Och japp, jag vet hur det är att ha svårt att bli gravid. Behövde pergotime och en viktnedgång på 10 kilo för att sitta här idag och va gravid i vecka 39. 
    Men när jag fick mens för 7:e gången i rad med pergotime, då gick det  upp ett ljus för mig att jag kanske inte bara kan gå och se på och stoppa i mig pillren och sen tro att jag ska bli gravid, måste kanske göra något själv oxå, började motionera mer och äta LCHF....Detta var i Januari och i maj fick vi vårt efterlängtade plus!

Till dig TS...Vakna upp, det finns faktiskt saker du kan göra själv för att boosta dina chanser att bli gravid innan du söker hjälp. Lycka till på vägen!  

• Anonym (Tjockgammalmamma)

Har några tips. Ofta räcker det att gå ner 5% av sin kroppsvikt för att få igång hormonerna i kroppen. Så väger man 100 ska man gå ner fem kilo, det känns ju inte lika jobbigt som att gå ner alla överviktskilon. Sedan är det bra att kvinnan frå orgasm vid "insättningen". Livmoderns sammandragningar hjälper till med transporten. man kan också testa sig med ägglossningsstickor när man tror sig ha ägglossning. Lycka till!

• Tinzu

Jag måste få förklara mitt inlägg med att söka hjälp, TS har försökt i över 1 år och har man inte blivit gravid inom ett år så ska man ju söka hjälp. En underliggande orsak till övervikt kan vara problem med sköldkörteln, nu vet jag inte TS bakgrund till sin övervikt, hon kanske har försökt gå ner i vikt utan att ha lyckats? Därför tycker jag att det skulle vara bra att påbörja en utredning, kommer dom fram till att det inte finns några förhinder förrutom övervikt så vet hon ju det, då kan hon ju satsa på det.

• Anonym (hm)

FemmeM förstod mitt inlägg korrekt. 

• erudike

har haft stora svårigheter tog tre år innan vi blev med barn första gången tyvärr dog han nu har de gått ett och halvt år fått hjälp av fertilitets kliniken med hormoner inte funkat vidare de påpekade min vikt kunde vara ett problem så nu har jag droppat 15 och fortsätter nedåt hoppas de hjälper mig att bli med barn igen.
     visst finns de överviktiga som blir gravida utan problem men de är från person till person vissa har stora svårigheter med för stor övervikt så.  Du kke är en av dem där din fertilitet störs av din övervikt bara en tanke. hoppas de löser sig för er i framtiden

ge mig sinnesro att aceptera se ja inte kan förändra, mod att förändra de ja kan,och förstånd att inse skillnaden.
  • Anonym (e)

Rätt självklart varför man inte får göra ivf som väldigt överviktig, det handlar om riskerna för både mamman och barnet. Man måste sätta en gräns någon stans.

Sedan handlar det även om att skattebetalarna ju betalar ivf försöken, iallafall mellan 1-3 st och då vill man att det ska finnas så goda chanser som möjligt till graviditet vilket det inte gör när man är gravt överviktig. Det handlar om både sämre äggkvalitet och annat berättade min läkare.
    Samt då riskerna vid en grav.

• Anonym (TS)

Jag kämpar faktiskt hårt med att gå ned, men det är tufft att bryta vanor. .. Jag kommer inte söka hjälp förarens jag gått ner så mycket jag känner att jag behöver. Vi tänkte ta en paus i att försöka och ägna mig mer åt vikten. Det blir nog mindre stressigt.

• Anonym (??)
    Anonym (TS) skrev 2014-01-15 19:14:32 följande:
    Jag kämpar faktiskt hårt med att gå ned, men det är tufft att bryta vanor. .. Jag kommer inte söka hjälp förarens jag gått ner så mycket jag känner att jag behöver. Vi tänkte ta en paus i att försöka och ägna mig mer åt vikten. Det blir nog mindre stressigt.
    Lycka till! Tycker du gört helt rätt val och jag hoppas verkligen det hjälper! Själv har jag också bestämt mig, gjort en kostomläggning och hoppas på bättre äggkvalitet så vi äntligen kan få lyckas med IVF (min sambo har slöa simmare, så lär inte gå naturlig väg även om jag får bättre äggkvalitet).

Kämpa på, en dag står vi där med våra små och undrar hur i hela friden vi ska få livet att gå ihop. :D
  • FemmeM
    Kanon, TS! Det kommer gynna både dig och det barn du ska bära i framtiden. Kämpa på, du har mitt stöd även fast vi inte känner varandra :)
  • Anonym (Lycka till)

Hej

Klart du/ni ska söka hjälp nu. Stå på er om ni inte får hjälp.

Är din kille överviktig också? Det är sämre för spermierna. Om han dricker mycket alkohol, be honom dra ner och drick minimalt med alkohol. Det är aldrig fel när man försöker göra barn.
    Kan vara hans simmare som har sämre kvalite

Tror det kan vara din övervikt. Be om en dietist hos din vårdcentral. Och försök ta bort allt onödigt och som innehåller kemikalier. Tänk att det är inte bra för ditt barn. Dvs din motivation också för att skippa detta och gå ner i vikt. Gör detta tillsammans. Eftersom din kille också vill ha barn. Så bör han stötta dig. Så klart om du dricker mycket alkohol,dra ner även du.

Att gå ner i vikt om du har 30kg övervikt är ändå väldigt viktigt då det kan innebära komplikationer i graviditeten samt att du ska orka med graviditen och sedan när du har fått ditt barn har du mer krafter om du har lättat på din tyngd. Så ska du ju ha bra hälsa för ditt barn. Detta skriver jag inte för att tynga ner dig utan för att motivera med alla fördelar det skulle innebära att du lättar!

Och sök hjälp för att kämpa med barnverkstan sliter på förhållandet så det slitet ska minimeras!

• Anonym (yeye)

Jag är överviktig och ska göra IVF, är supersteril men mannen har blivit av med sin produktion.
    Vårt första barn kom till på första försöket och då hade jag ett bmi på 37.

(:

• Anonym (??)
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-21 00:29:11 följande:
    Jag är överviktig och ska göra IVF, är supersteril men mannen har blivit av med sin produktion.
    Vårt första barn kom till på första försöket och då hade jag ett bmi på 37.

(:

Supersteril eller superfertil?

Lycka till med IVF-försöken!

• Mar14
    Ett tips är att läsa så mycket du kan om fertilitet och övervikt och hur olika dieter kan hjälpa och liksom göra en "projektplan" för att gå ned i vikt och bli gravid. Det finns mycket man kan göra med kost och livsstil för att öka sina chanser, helt oavsett om/hur överviktig man är.

Som någon skrev så ta bort alla kemikalier och läs på vad maten innehåller. Ät så ren mat som möjligt och helst ekologiskt (särskilt kött om du äter det, eftersom det kan finnas hormonrester som påverkar kroppen). Varje gång du funderar på att välja ett onyttigt alternativ så försök att se en inre målbild i form av din bebis eller liknande. Själv hade jag en bildmapp på mobilen med bilder som inspirerade mig att komma iväg och träna (jag var inte överviktig, men i dålig form), och det hjälpte faktiskt att få mig att ta mig i kragen.

Be också din vårdcentral att de kolla sköldkörteln. Det behöver du inte gå igenom en fertilitetsutredning för, utan ring vårdcentralen och säg att du tänker ta tag i din övervikt men du vill veta om det kan bero på någon obalans i sköldkörteln. Stå på dig lite om det krånglar.

Fördelen med att fokusera på hälsan är att det blir lite mindre press på att få ett plus på gravtestet, och att det blir ett projekt i sig. Det kan vara ganska skönt om det senare skulle visa sig vara problem, för då har man två projekt att lägga energin på, och det är lättare att komma i bra form än att bli gravid om man har problem.

Naturligtvis skall din man/sambo också vara med på tåget. Oavsett om han är överviktig eller ej så kan era chanser öka av bra mat, och tillsatser och kemikalier i maten påverkar både mannen och kvinnan.

Lycka till!
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Mar14
    Anonym (??) skrev 2014-01-15 20:44:25 följande:
    Lycka till! Tycker du gört helt rätt val och jag hoppas verkligen det hjälper! Själv har jag också bestämt mig, gjort en kostomläggning och hoppas på bättre äggkvalitet så vi äntligen kan få lyckas med IVF (min sambo har slöa simmare, så lär inte gå naturlig väg även om jag får bättre äggkvalitet).

Kämpa på, en dag står vi där med våra små och undrar hur i hela friden vi ska få livet att gå ihop. :D
    Försök få med din sambo på kostomläggningen också. Det finns vissa studier som påstår att slöa simmare kan bli piggare med hjälp av rätt mat och näringsämnen. Dessutom finns det en del som bör undvikas, som t.ex. alkohol och kaffe (om jag minns rätt), och det finns en del kosttillskott som sägs ge piggare simmare. Tänk också på att de trots allt inte kan se allt av spermierna, så de kan inte säga med säkerhet hur bra de är (t.ex. hur bra arvsmassan i dem) vilket betyder att det är jätteviktigt att även mannen tar hand om sig och inte slarvar.

Det är inte bara kvinnan som skall lägga om kosthållningen, mannen spelar en stor roll han också!
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Anonym (yeye)
    Anonym (??) skrev 2014-01-21 00:33:31 följande:

Supersteril eller superfertil?

Lycka till med IVF-försöken!

Oj, superfertil ^^ Får inte vara uppe och nattsudda sådär!

Tack Tack! Spännande ska det bli
Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?