Anonym (TS) skrev 2014-01-15 19:14:32 följande:
Jag kämpar faktiskt hårt med att gå ned, men det är tufft att bryta vanor. .. Jag kommer inte söka hjälp förarens jag gått ner så mycket jag känner att jag behöver. Vi tänkte ta en paus i att försöka och ägna mig mer åt vikten. Det blir nog mindre stressigt.
Ett tips är att läsa så mycket du kan om fertilitet och övervikt och hur olika dieter kan hjälpa och liksom göra en "projektplan" för att gå ned i vikt och bli gravid. Det finns mycket man kan göra med kost och livsstil för att öka sina chanser, helt oavsett om/hur överviktig man är.
Som någon skrev så ta bort alla kemikalier och läs på vad maten innehåller. Ät så ren mat som möjligt och helst ekologiskt (särskilt kött om du äter det, eftersom det kan finnas hormonrester som påverkar kroppen). Varje gång du funderar på att välja ett onyttigt alternativ så försök att se en inre målbild i form av din bebis eller liknande. Själv hade jag en bildmapp på mobilen med bilder som inspirerade mig att komma iväg och träna (jag var inte överviktig, men i dålig form), och det hjälpte faktiskt att få mig att ta mig i kragen.
Be också din vårdcentral att de kolla sköldkörteln. Det behöver du inte gå igenom en fertilitetsutredning för, utan ring vårdcentralen och säg att du tänker ta tag i din övervikt men du vill veta om det kan bero på någon obalans i sköldkörteln. Stå på dig lite om det krånglar.
Fördelen med att fokusera på hälsan är att det blir lite mindre press på att få ett plus på gravtestet, och att det blir ett projekt i sig. Det kan vara ganska skönt om det senare skulle visa sig vara problem, för då har man två projekt att lägga energin på, och det är lättare att komma i bra form än att bli gravid om man har problem.
Naturligtvis skall din man/sambo också vara med på tåget. Oavsett om han är överviktig eller ej så kan era chanser öka av bra mat, och tillsatser och kemikalier i maten påverkar både mannen och kvinnan.
Lycka till!