• FemmeM

Är det konstigt att jag inte blir gravid?

"Det finns dem som är mer överviktiga än mig som blir gravida."
    Det KAN vara svårare att bli gravid om man är överviktig, precis som övervikt KAN försvåra en graviditet och innebära risker för barnet. Det betyder ju inte att det gäller alla men det kan ju mycket väl gälla DIG.

jag är själv överviktig (inte så mycket med första barnet men det har ökat på vartefter och med 4e barnet startade jag med en 30-35 kg övervikt) och med en jädrigt oregelbunden mens men blir gravid hur lätt som helst. Och detta skriver jag inte som ett "in your face" utan som ett bevis på att nej, alla överviktiga/oregelbundna får inte svårigheter med att bli gravid men det finns en ökad risk och det kanske, tyvärr, är så för dig/er i tråden. Man kan ju inte anta att bara för någon som är tjockare än dig blir gravid så ska inte du ha några problem. Man får nog pallra sig iväg till läkaren och höra vad som kan öka era chanser istället.

• FemmeM
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-10 21:32:56 följande:
    Jag förstår inte varför alla är så fellärda

Övervikten i sig gör inte att det är svårare att få barn. Övervikt kan rubba din ägglossning osv och DET i sådana fall kan göra att du har svårare att bli gravid. Sedan KAN graviditet och övervikt innebära en förhöjd risk för missfall, för tidig förlossning, svårt att få ordentliga krystvärkar baha bahaa.

Att övervikt påverkar ens chanser att bli gravid är bara BS utan det är somsagt omkringliggande orsaker. Snarare så vill läkare m.fl att man ska nå en "hälsosammare" vikt innan man blir gravid.

Jag vill tipsa dig TS om att säkerhetsställa när du har ÄL genom att köpa ÄL-stickor och sedan börja tempa för att verkligen få svar på om du haft äl. Stickorna är inte 100% nämligen. Om det är att du inte ägglossar ordetligt finns preparat att få. Det behöver ju inte vara en kvinnlig faktor utan kan likväl vara din sambo.

Jag hade BMI 39 när jag fick mitt första barn på första försöket. Visserligen gymmade jag ganska aktivt, hade lagt ned rökning och levde ett aktivt socialt liv. Därför tror jag det gick vägen för mig...och du, hade bara sex 2ggr den månaden :p

Haka inte upp dig på vikten, finns det annat du kan påverka? Kaffe, cigg, rör du dig för övrigt? Din partner likaså?
    Men vad spelar det för roll? Om man får problem med ägglossningen av övervikt, så får man ju även problem med att bli gravid. Samma skit.
    Varför ska man hålla på att försöka dölja att tjocka människor kan få problem med än det ena, än det andra just för att de ÄR tjocka. Utan försöka skylla det på annat först.
    Varför inte ta tag i saken och gå ner i vikt om man har svårt att bli gravid?
    TS skriver: "Men kan dom hjälpa oss då? Trots övervikten. Jag förväntar mig bara att de ska säga att jag måste gå ner i vikt."
    Som att det vore helt otänkbart att gå ner lite för att kunna få ett barn. Om det vore din fetma som faktiskt gjorde att du inte kan bli gravid (få ägglossning, whatever), skulle du inte tänka dig försöka gå ner då?
    Jag är själv fet, jag vet att jag är det, jag vet om vilka risker som finns med att vara fet. Jag skyller mig själv, ingen annan.

Sen kan det givetvis vara något helt annat än fetman som gör att man har svårt att bli gravid (få ägglossning) men jag blir så irri när det ska förnekas och trippa på tå bara för någon är tjock och man "får" inte låtsas om att det är något problem. 

• FemmeM
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-12 00:49:43 följande:
    Eftersom det framhäver fel fakta.
    Är du tjock blir du per automatik inte steril liksom; varför ska överviktiga tjejer sitta och tro annat?

Självklart är det inte bra att vara överviktig men det finns ingenting som gör att man blir steril av övervikt. Det är först när Ägglossning rubbas som det är svårt att bli gravid. NÄR den sker vet man inte, man kan väga 5kg för mycket eller 150 liksom.

Räcker det inte med att samhället ser ner på övervikt? Ska överviktiga själva börja trycka ned varandra? Tror knappast någon överviktig inte vet om att dem är överviktig heller?

Vad händer om man som överviktig tror att man aldrig blir gravid pga vikten, kämpar som en idiot för att gå ner dessa kg och när dem väl försvunnit nästan räknar med en graviditet.

Är väl ingen som tror man blir steril av övervikt? Men får man problem med ägglossningen pga övervikt är det väl nästan direkt som att ha svårt att bli gravid pga övervikt?
    Jag själv är fet och har inte haft problem med att bli gravid men det betyder ju inte att ALLA feta har lätt att bli gravida heller.
    Vaddå se ner? Det är inte bra någonstans att var fet, det är ju ganska bevisat eller? Trycker inte ner någon utan säger bara sanningen rakt ut. Finns mycket som försämras och försvåras när man är fet ( detta gäller ju om man är alldeles för smal och undernärd också men det var ju inte det tråden handlar om). Varför ska man hymla om det? 

Det sista var väl bara löjligt. Man söker hjälp av läkare. Tycker dom att man bör försöka gå ner i vikt för att öka chanserna för graviditet, så bör man väl följa deras råd och sen få den hjälp man behöver för att gå vidare, vilken den än är. TS var ju så rädd att få det rådet att hon inte ville gå till läkare och söka hjälp. Vilket inte hjälper henne någonstans alls.
  • FemmeM
    Anonym (hm) skrev 2014-01-14 23:39:16 följande:
    Varför får man inte göra IVF över ett visst BMI om övervikten bara har med eventuell utebliven ägglossning att göra? Vid IVF stimulerar man ju fram ibland ett mycket stort antal ägg och ger sedan en injektion för att själva ägglossningen ska ske. Men det vill man alltså inte göra på gravt överviktiga för att chanserna att de ska lyckas bli gravida är så små. 
    Jag är ingen expert på området om varför man kan ha svårt att bli gravid som överviktig. Tog (yeye) på orden om att det "bara" är ägglossningen man kan få problem med. 
    Men däremot vet jag att en graviditet med rejäl övervikt innebär ju ökade risker för både mamma och barn. Ökad risk för havandeskapsförgiftning, låg kroppsvikt på barnet osv osv
    Jag antar att de inte vill skapa en sådan risk med IVF utan då får man ta och gå ned sina kilon så det inte blir en högrisksgraviditet i onödan.
  • FemmeM
    Anonym (??) skrev 2014-01-15 00:04:11 följande:
    Gjorde jag inte? Jag tolkade dig som att du tycker att man istället för att gå ner i vikt, ska stimulera fram ägg på konstgjord väg som dels är sjukt påfrestande för både psyke och kropp och dels är kostsamt och framför allt onödigt om utebliven ägglossning enbart beror på övervikt?! Hur borde jag tolkat dig?
    Jag tolkade det som att hon undrade varför överviktiga inte får göra IVF om ägglossningsproblem är enda problemet överviktiga kan få.
    Någon i tråden har ju påstått att man inte alls får problem med att bli gravid när man är fet utan bara får problem med ägglossningen. Om detta är sant vet jag inte, jag är inte insatt i det eftersom jag aldrig haft problem. Men jag betvivlar det hela.
  • FemmeM

Jag vill nämna till TS och andra överviktiga i tråden som har svårt att bli gravida att jag är inte ute efter att "trycka ner" er eller vara taskig på nåt sätt men alla vet vi ju att vara fet är inte bra för hälsan. Ni kan trivas med er vikt, tycka det känns okej osv men det är fortfarande inte BRA för er kropp att vara fet. Jag vet att är SKITSVÅRT att gå ner i vikt. Hade ju inte själv varit fet om det var lätt att gå ner alla kilona. Men att sitta och försöka dölja eller gå runt om problemet och låtsas att det inte finns är ju dumt.
    Det är ingen hemlighet att fetma ökar en massa risker när man är gravid också, så att BLI gravid är ju bara halva fighten. Sen kommer risken för missfall och missbildningar osv som ökar rejält när man är fet. Det är ju inte bara bli gravidandet som blir försvårat, utan hela alltet med att försöka sätta ett litet barn till världen.

Hitta lite info här: fertilitetscentrum.se/goteborg/ofrivillig-barnloshet/livsstilsfaktorer/
    men inte jättetillfredsställande när det gäller orsakerna till alla dessa risker men anar att man kan hitta det om man letar lite på sånna sidor. Dessvärre ska jag gå och sussilura nu.
    Ville bara påpeka att det är inte taskighet som gör att jag skriver som jag gör, utan ren fakta. Och att man kan förneka hur mycket man känner för men det gör ju inte att ni blir gravida lättare för det.

• FemmeM
    Anonym (??) skrev 2014-01-15 00:25:29 följande:
    Okej, men fortfarande är det inte skäl till att få göra IVF. Om ägglossningsproblem skulle vara enda orsaken så skulle de ju aldrig få göra IVF utan det skulle alltid vara "gå ner i vikt" som gäller. Varför genomgå det som IVF innebär när viktnedgång är lösningen? Att använda ivf i det fallet vore ju helt galet.
    Nej, tror inte hon menade att feta ska få göra IVF men jag kan ju inte svara åt henne, så låter det vara.

Förmodligen är första rådet man får om man är överviktig och har svårt att bli gravid att gå ner i vikt. Sen finns det säkert flertalet problem som minskar när man går ner i vikt, inte bara ägglossningsproblemet.
    Man vill ju heller inte göra IVF och skapa en högrisksgraviditet som det ju blir när man är rejält överviktig med ökade risker för mamma och barn. 
    Sen kanske inte viktnedgången är lösningen i alla fall och då får man ju gå vidare med IVF eller andra behandlingar.
  • FemmeM
    Anonym (TS) skrev 2014-01-15 19:14:32 följande:
    Jag kämpar faktiskt hårt med att gå ned, men det är tufft att bryta vanor. .. Jag kommer inte söka hjälp förarens jag gått ner så mycket jag känner att jag behöver. Vi tänkte ta en paus i att försöka och ägna mig mer åt vikten. Det blir nog mindre stressigt.
    Kanon, TS! Det kommer gynna både dig och det barn du ska bära i framtiden. Kämpa på, du har mitt stöd även fast vi inte känner varandra :)
Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?