• Anonym (??)

Är det konstigt att jag inte blir gravid?

Anonym (J) skrev 2013-12-24 20:04:14 följande:
    Kan inte annat än hålla med ang. det första. Det är sjukt. 

Ja, jag mena landsstinget. Vårt har en 3 års gräns om man är under 32 år för att ens få ställa sig i kö för ivf, sen är det 1-2 års väntetid där. Har ni gjort någon ivf? 

Bor du i Sverige? I så fall kan det omöjligt vara 1-2 års väntetid att få göra IVF med tanke på att det finns något i Sverige som heter vårdgaranti som gör att du har rätt att söka vård i annat landsting om landstinget du tillhör inte har möjlighet att ge vård inom 3 månader. Så även om man inte kan få vård inom det landsting man tillhör så ska de skicka en vidare (kan dock hända man får ringa och säga till de) till ett landsting som har möjlighet att ta emot. Vi tex var skrivna i Stockholms län och fick behandling i Uppsala.

TS: Tycker du ska be om en utredning, så får du veta om det är något som inte stämmer. Lycka till!

• Anonym (??)
    Anonym (TS) skrev 2013-12-25 09:52:40 följande:
    Men kan dom hjälpa oss då? Trots övervikten. Jag förväntar mig bara att de ska säga att jag måste gå ner i vikt.
    Har du kraftig övervikt så får du ingen hjälp med IVF, men du får iaf hjälp med att de kollar dina värden, din mans spermier och beroende på hur pass överviktig du är, så kan ni få hjälp. Övervikt betyder inte automatiskt svårt att bli gravid.
  • Anonym (??)
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-12 00:49:43 följande:
    Eftersom det framhäver fel fakta.
    Är du tjock blir du per automatik inte steril liksom; varför ska överviktiga tjejer sitta och tro annat?

Självklart är det inte bra att vara överviktig men det finns ingenting som gör att man blir steril av övervikt. Det är först när Ägglossning rubbas som det är svårt att bli gravid. NÄR den sker vet man inte, man kan väga 5kg för mycket eller 150 liksom.

Räcker det inte med att samhället ser ner på övervikt? Ska överviktiga själva börja trycka ned varandra? Tror knappast någon överviktig inte vet om att dem är överviktig heller?

Vad händer om man som överviktig tror att man aldrig blir gravid pga vikten, kämpar som en idiot för att gå ner dessa kg och när dem väl försvunnit nästan räknar med en graviditet.

Fast nu är det ju dock faktiskt så att har man för högt BMI så får man inte hjälp med IVF av olika orsaker.

För övrigt så kan övervikt spela roll av andra orsaker än att ägglossningen rubbas, även om övervikt inte automatiskt betyder "svårt att få barn". Min väninna tex försökte i många år att få barn. Försöken resulterade i två missfall och i övrigt inget plus på stickan. Tills hon gjorde hon en gastric bypass och två månader senare så blev hon gravid. Hon hade aldrig några problem med sin ägglossning och mensen kom varje månad, men för henne funkade det först när hon rasat av x antal kilo. Kan säga att jag är glad för hennes skull att hon slapp genomgå IVF även om hon var ledsen just då att hon inte fick det beviljat.
  • Anonym (??)
    Anonym (hm) skrev 2014-01-14 23:39:16 följande:
    Varför får man inte göra IVF över ett visst BMI om övervikten bara har med eventuell utebliven ägglossning att göra? Vid IVF stimulerar man ju fram ibland ett mycket stort antal ägg och ger sedan en injektion för att själva ägglossningen ska ske. Men det vill man alltså inte göra på gravt överviktiga för att chanserna att de ska lyckas bli gravida är så små. 
    För att då kan paret själva göra något åt sina fertilitetsproblem = gå ner i vikt. Är inte gratis att göra IVF direkt + att det anses som en riskgraviditet vid IVF och även om man är överviktigt dvs risk x2. Tycker inte alls det är konstigt att man inte får göra ivf vid för hög vikt. Dessutom finns pergotime om det är ägglossningen det är fel på.
  • Anonym (??)
    Anonym (hm) skrev 2014-01-14 23:49:00 följande:
    Du förstod uppenbarligen inte öht vad jag menade. 
    Gjorde jag inte? Jag tolkade dig som att du tycker att man istället för att gå ner i vikt, ska stimulera fram ägg på konstgjord väg som dels är sjukt påfrestande för både psyke och kropp och dels är kostsamt och framför allt onödigt om utebliven ägglossning enbart beror på övervikt?! Hur borde jag tolkat dig?
  • Anonym (??)
    FemmeM skrev 2014-01-15 00:10:44 följande:
    Jag tolkade det som att hon undrade varför överviktiga inte får göra IVF om ägglossningsproblem är enda problemet överviktiga kan få.
    Någon i tråden har ju påstått att man inte alls får problem med att bli gravid när man är fet utan bara får problem med ägglossningen. Om detta är sant vet jag inte, jag är inte insatt i det eftersom jag aldrig haft problem. Men jag betvivlar det hela.
    Okej, men fortfarande är det inte skäl till att få göra IVF. Om ägglossningsproblem skulle vara enda orsaken så skulle de ju aldrig få göra IVF utan det skulle alltid vara "gå ner i vikt" som gäller. Varför genomgå det som IVF innebär när viktnedgång är lösningen? Att använda ivf i det fallet vore ju helt galet.
  • Anonym (??)
    Anonym (TS) skrev 2014-01-15 19:14:32 följande:
    Jag kämpar faktiskt hårt med att gå ned, men det är tufft att bryta vanor. .. Jag kommer inte söka hjälp förarens jag gått ner så mycket jag känner att jag behöver. Vi tänkte ta en paus i att försöka och ägna mig mer åt vikten. Det blir nog mindre stressigt.
    Lycka till! Tycker du gört helt rätt val och jag hoppas verkligen det hjälper! Själv har jag också bestämt mig, gjort en kostomläggning och hoppas på bättre äggkvalitet så vi äntligen kan få lyckas med IVF (min sambo har slöa simmare, så lär inte gå naturlig väg även om jag får bättre äggkvalitet).

Kämpa på, en dag står vi där med våra små och undrar hur i hela friden vi ska få livet att gå ihop. :D
  • Anonym (??)
    Anonym (yeye) skrev 2014-01-21 00:29:11 följande:
    Jag är överviktig och ska göra IVF, är supersteril men mannen har blivit av med sin produktion.
    Vårt första barn kom till på första försöket och då hade jag ett bmi på 37.

(:

Supersteril eller superfertil?

Lycka till med IVF-försöken!

Svar på tråden Är det konstigt att jag inte blir gravid?