• Anonym (Undrar)

Ingår medicinen i exets underhåll???

Jag har en sak som jag undrar... Mitt och exets barn har en diagnos som kräver daglig medicinering och visst går det på höggkostnadskortet upp till 1800 kr eller vad det nu är men nu till frågan. Ska underhållet täcka halva det beloppet eller är det inte inräknat så att jag har rätt att be honom betala ena halvan?
    Det är ju absolut ingen stor summa men jag bara undrar?

• Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???
  • h8him
    Anonym (Liz) skrev 2013-11-06 23:15:00 följande:

Du skriver att båda föräldrarna ska försörja barnet. Tycker du att ditt ex tog sitt ansvar? Varför betalade du i så fall mer än honom? Och på vilket sätt stör det dig om dagens ensamstående mammor kämpar för ett rättvist underhållsbidrag? Varför så arg bara för att en mamma, med lagens stöd i ryggen, undrar om inte båda föräldrarna ska bidra med lika mycket till deras barns kostnader?
    Föräldrar ska försörja barn efter förmåga, inte med samma summa, (om de inte har samma överskott...).
  • Brumma
    Anonym (987) skrev 2013-11-06 16:31:54 följande:
    Underhållsstödet via försäkringskassan är det minsta en förälder att skyldig att bidra med till sitt barn. Och det är samma summa till alla barn oavsett behov (en tonåring tex får bara studiebidrag tio månader om året och där förlorar alltså boendeföräldern 2000 om året).

Om ett barn behöver tex glasögon och kontinuerlig medicinering så kostar det 4-5000 om året mer än för ett barn som inte har några extra behov. Om båda föräldrarna vägrar betala något extra för sitt eget barns extra behov så får väl de pengarna dras från barnets övriga kostnader, dvs det barnet får alltså mindre kläder eller billigare mat än andra barn för att täcka upp kostnaden för glasögon och mediciner. På vilket sätt är det rättvist mot barnet?
    Oj, vilka dyra glasögon...

Högkostnadsskyddet på medicin är vad jag förstår på 1800:- (enligt TS).

Glasögon köps knappast varje år?

Vi köpte en dyrare variant till bonus - de gick på 1500:-...

Så hur får du det till 4-5000 extra per ÅR?

Bara undrar...
  • Anonym (987)
    Brumma skrev 2013-11-07 00:31:19 följande:
    Bara undrar...
    Högkostnadsskyddet är åtminstone i Stockholm 2400. Här får man heller ingen rabatt/bidrag till glasögon för barn. Ett av mina barn har synfel som kräver nya glasögon vartannat år och de kostar ca 4000 per gång. Samma barn äter medicin för ca 900 per månad (så vi kommer väldigt snabbt upp i högkostnadsskyddet).

Nu har det här barnet tur och har fått rätt föräldrar. Jag tjänar över 40.000 i månaden så vi behöver inte dra ner på några nödvändiga saker för att klara av hennes mediciner eller glasögon. Plus att hennes pappa alltid betalar hälften av hennes glasögon utan att knorra.

Men jag tänker på de barn som inte har samma tur, utan som har fattiga föräldrar där varje krona räknas. Eller ännu värre de barn som har snåla föräldrar som vägrar lägga ett enda öre på sina barns medicinska behov. De barnen har riktig otur!

• Anonym (anonym signatur)
    Bara undrar...
    Det är väldigt vanligt att man behöver köpa glasögon till barn två eller fler gånger per år. Synen försämras fort och starkare glas behövs oftare i vissa åldrar. Barn med synnedsättning rekommenderas minst två kontroller per år av nämnd anledning.
  • h8him
    Anonym (987) skrev 2013-11-07 06:45:20 följande:
    Högkostnadsskyddet är åtminstone i Stockholm 2400. Här får man heller ingen rabatt/bidrag till glasögon för barn. Ett av mina barn har synfel som kräver nya glasögon vartannat år och de kostar ca 4000 per gång. Samma barn äter medicin för ca 900 per månad (så vi kommer väldigt snabbt upp i högkostnadsskyddet).

2200 ska det vara i hela landet och alla barn i en familj räknas tillsammans.

• Brumma

Backar med glasögonen :)
    Utgick från hur jag själv hade/har det.. Naturligtvis finns det barn vars syn ändras snabbare.
    Angående högkostnadsskyddet utgick jag från vad TS skrev. Har förstått nu att det inte stämde.

• Anonym (Undrar)
    Bara undrar...

Jag kan ju tillägga att vårat barn även har glasögon och ett jobbigt fel så att glasögonen behöver bytas ut 1-2 ggr/år, detta är något som jag själv betalar och har aldrig ens tagit upp med exet trots att jag egentligen borde påpeka att det är en utgift utöver allt det vanliga. Så för att sammanfatt, jo man kan behöva byta glasögon oftare än vad du påstår.
  • Anonym (Undrar)

Tack för alla svar trots att en del av dom var totalt onödiga. Jag är inte girig, inte för fem öre och prioriterar alltid mina barn framför allting annat.

Jag betalar alltid för mina barn och har nog egentligen aldrig bett om pengar ifrån exet eftersom jag trott att allting skulle täckas av underhållet men underhållet är en piss i Mississippi om man jämför med allting som kostar, pengar, tid och ett enormt tålamod och speciellt då när man har ett diagnostiserat barn. Man tycker ju att idioten till far som jag var så dum att skaffa barn ihop med kunde tänka sig in lite i min situation och erbjuda sig att vara med och betala lite ibland eftersom han inte är med på någonting annat men NÄ.
    Jag är åtminstonne väldigt glad över att nu efter så många år fått ensam vårdnad så att jag slipper att sitta och förklara varför inte han dyker upp på ställen där han borde varit med.

Som jag tidigare skrivit så var det bara en fråga som dök upp och därför tänkte jag höra om någon visste hur det egentligen låg till eller hur man bör göra när det finns utgifter utöver de som alla barn har?

• Brumma
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-07 10:30:37 följande:

Jag kan ju tillägga att vårat barn även har glasögon och ett jobbigt fel så att glasögonen behöver bytas ut 1-2 ggr/år, detta är något som jag själv betalar och har aldrig ens tagit upp med exet trots att jag egentligen borde påpeka att det är en utgift utöver allt det vanliga. Så för att sammanfatt, jo man kan behöva byta glasögon oftare än vad du påstår.
    Och det var därför jag backade :)

Om du läser mitt inlägg ovan ditt (detta som jag citerar) :)
  • Anonym (Undrar)
    Brumma skrev 2013-11-07 10:45:32 följande:
    Och det var därför jag backade :)
    Om du läser mitt inlägg ovan ditt (detta som jag citerar) :)
    Jo, jag såg det sen.
  • Anonym (umgn)

Jag är umgängesförälder, 

• Anonym (umgn)

Jag är umgängesförälder och betalar därför underhåll till boendeföräldern. Även barnbidraget går till boföräldern.

Jag är för tillfället sjukskriven pga att jag gick in i väggen orsakat av flera års sjuk stress.

Men det är likförbannat jag som betalar barnets all medicin, för bofäräldern orkar inte/har inte råd att hämta ut den.

Boföräldern är omgift med en höginkomsttagare...... 

• h8him
    Anonym (umgn) skrev 2013-11-09 00:56:04 följande:
    Jag är umgängesförälder och betalar därför underhåll till boendeföräldern. Även barnbidraget går till boföräldern.

Jag är för tillfället sjukskriven pga att jag gick in i väggen orsakat av flera års sjuk stress.

Men det är likförbannat jag som betalar barnets all medicin, för bofäräldern orkar inte/har inte råd att hämta ut den.

Boföräldern är omgift med en höginkomsttagare...... 
    Anser du alltså att boendeförälderns nya partner ska försörja ditt och exets barn?

• Little Ms Chatterbox

TS, har du kollat upp om du har rätt till vårdbidrag (VB) för ditt barn? I merkostnadsdelen i vårdbidraget kan man få ersättning för bland annat för kostnaden för mediciner upp till högkostnadsdelen, det är höjt till 2200 kr om året förresten.
    Har barnet även glasögon och det är kostnader för det så kan man även lägga till det, allt som kostar till barnet som rör sjukdomen/funktionshindret. Man kan söka för samtliga barn i familjen och baka ihop kostnaderna för sånt som födoämnesallergier, hjälpmedel som kostar, bensin för resor till sjukhusbesök och många andra saker som tillkommer. 

Vårdbidrag söker man hos försäkringskassan. Man behöver ett läkarutlåtande från behandlande läkare och det underlättar om man kan visa upp ev kvitton och liknande för kostnader.
    I vårdbidraget så kan man få ersättning för det extra jobbet som man gör för barnet, tex om man tränar, du nämnde glasögon så om man tex har ögonträning mot skelning 15 min 3 ggr om dagen, barnet har svår astma och behöver sitta med mask och andas in medicin så tar man upp den tiden som det tar att ladda maskinen, diska masken efteråt. All den extra tiden som kan medföra extrajobb för nattvak vid förkylningar (man kan få med VAB tid men inte dubbelt VAB, om du förstår vad jag menar, om det är tex astma man har VB för så kan man inte vabba för det när barnet blir förkylt men vid magsjuka eller andra normala sjukdomar som barn lätt får.)

• Brumma
    h8him skrev 2013-11-09 01:27:02 följande:
    Anser du alltså att boendeförälderns nya partner ska försörja ditt och exets barn?

Det var väl inte vad "umgf" skrev? Hur läste du där..?.. Däremot är väl exets nya partner rimligtvis med och betalar exets levnadskostnader såsom bostad tex, så exet bör ju ha råd att låta underhåll samt barnbidrag iallafall delvis gå till barnets mediciner...
  • Anonym (umgn)
    h8him skrev 2013-11-09 01:27:02 följande:

Anser och anser. De är gifta och har gemensam ekonomi. Väljer den nya partner att gifta sig med någon som har barn så ingår det.

Men de får ut rumt 60 000 kr tillsammans i månaden, och jag 9000 kr. Det har exet glatt slängt i mitt ansikte många gånger. Men de kan ändå inte köpa medicinen åt barnet. 
  • sextiotalist
    Anonym (umgn) skrev 2013-11-09 11:51:07 följande:
    Anser och anser. De är gifta och har gemensam ekonomi. Väljer den nya partner att gifta sig med någon som har barn så ingår det.

Men de får ut rumt 60 000 kr tillsammans i månaden, och jag 9000 kr. Det har exet glatt slängt i mitt ansikte många gånger. Men de kan ändå inte köpa medicinen åt barnet. 
    Jag förstår att det är jäkligt irriterande, men helt krasst så stämmer det inte mer än att barnet har rätt att ha samma levandsnivå hemma som eventuellt andra barn, så långt täcker försörjningsansvaret.

Men för övrigt, det är föräldrarna som gemensamt ska försörja barnet och självklart ska du inte betala medicinen.

Troligen kan du även få hjälp av fk att betala underhållet eftersom du tjänar så dåligt   
Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???