Inlägg från: Anonym (987) |Visa alla inlägg
  • Anonym (987)

Ingår medicinen i exets underhåll???

Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 16:06:29 följande:
    Ja men jag fattar inte. Boendeföräldern får 1 x underhåll, 1 x barnbidrag, (1 x bostadsbidrag?) och förväntas faktiskt lägga till en del själv också. Det borde väl för fasen finnas plats till lite mediciner i allt det där.

Dvs till barnets försörjning finns då, om man räknar in mammans del:

2 x underhåll (pappans betalning och vad mamman förväntas lägga)
    1 x barnbidrag

Och det är ju inte meningen att ALLT täcker detta. Förhoppningsvis har man några hundralappar över ändå, när alla räkningar är betalda.
    Och förhoppningsvis betalar umgängesföräldern mat och nöjen när barnet är på umgänge.

Hur kan man tjafsa om medicinkostnader?

Dagens föräldrar är förvånansvärt giriga och gnälliga. Boendeföräldern gnäller, umgängesföräldern gnäller.... det stackars barnet då?
    Underhållsstödet via försäkringskassan är det minsta en förälder att skyldig att bidra med till sitt barn. Och det är samma summa till alla barn oavsett behov (en tonåring tex får bara studiebidrag tio månader om året och där förlorar alltså boendeföräldern 2000 om året).

Om ett barn behöver tex glasögon och kontinuerlig medicinering så kostar det 4-5000 om året mer än för ett barn som inte har några extra behov. Om båda föräldrarna vägrar betala något extra för sitt eget barns extra behov så får väl de pengarna dras från barnets övriga kostnader, dvs det barnet får alltså mindre kläder eller billigare mat än andra barn för att täcka upp kostnaden för glasögon och mediciner. På vilket sätt är det rättvist mot barnet?
  • Anonym (987)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:42:23 följande:
    Ja det är trist men vi gör alla fel och jag var ung när vi träffades så har ju det att skylla på iallafall.

Jag undrade eftersom jag och exet vid ett tillfälle pratade lite om det men och då visste ingen utav oss.
    Det finns två sätt att betala underhåll. Det ena finns beskrivet i Föräldrabalken och där står det tydligt att barnets kostnader ska fördelas procentuellt utifrån föräldrarnas respektive ekonomiska överskott. Dvs den av föräldrarna som har bäst ekonomi ska betala störst del av barnets kostnader. Detta kallas underhållsbidrag och det är upp till föräldrarna vilka av barnets kostnader som ska ingå och vilka man vill göra upp om vartefter de uppkommer. Ni som föräldrar kan alltså komma överens om att ni tycker att det är rimligt att handla ut mediciner varannan gång.

Det andra sättet att betala underhåll styrs av socialförsäkringssystemet, genom att Försäkringskassan betalar ut till boendeföräldern och sen kräver in pengar från umgängesföräldern kallas underhållsstöd. Det är egentligen till för de umgängesföräldrar som har dålig ekonomi och som inte har råd att betala hälften av ett mindre barns basbehov, dvs det är tänkt att skattebetalarna ska gå in och stötta de barn som har fattiga umgängesföräldrar. Det var också tänkt att användas av de föräldrar som absolut inte kan komma överens om en summa för underhållsbidrag men inte vill gå till domstol i frågan.

Tyvärr tror många att underhållsstöd är det enda rätta sättet att betala underhåll och att alla umgängesföräldrar ska betala exakt samma summa. De kan väl kanske inte rå för att de har så låg kunskap men det vore bra om de slutade predika på internet med sina felaktigheter.
  • Anonym (987)
    Brumma skrev 2013-11-07 00:31:19 följande:
    Oj, vilka dyra glasögon...
    Högkostnadsskyddet på medicin är vad jag förstår på 1800:- (enligt TS).
    Glasögon köps knappast varje år?
    Vi köpte en dyrare variant till bonus - de gick på 1500:-...
    Så hur får du det till 4-5000 extra per ÅR?
    Bara undrar...
    Högkostnadsskyddet är åtminstone i Stockholm 2400. Här får man heller ingen rabatt/bidrag till glasögon för barn. Ett av mina barn har synfel som kräver nya glasögon vartannat år och de kostar ca 4000 per gång. Samma barn äter medicin för ca 900 per månad (så vi kommer väldigt snabbt upp i högkostnadsskyddet).

Nu har det här barnet tur och har fått rätt föräldrar. Jag tjänar över 40.000 i månaden så vi behöver inte dra ner på några nödvändiga saker för att klara av hennes mediciner eller glasögon. Plus att hennes pappa alltid betalar hälften av hennes glasögon utan att knorra.

Men jag tänker på de barn som inte har samma tur, utan som har fattiga föräldrar där varje krona räknas. Eller ännu värre de barn som har snåla föräldrar som vägrar lägga ett enda öre på sina barns medicinska behov. De barnen har riktig otur!

Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???