• Anonym (Undrar)

Ingår medicinen i exets underhåll???

Jag har en sak som jag undrar... Mitt och exets barn har en diagnos som kräver daglig medicinering och visst går det på höggkostnadskortet upp till 1800 kr eller vad det nu är men nu till frågan. Ska underhållet täcka halva det beloppet eller är det inte inräknat så att jag har rätt att be honom betala ena halvan?
    Det är ju absolut ingen stor summa men jag bara undrar?

• Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???
  • h8him
    Anonym (.....) skrev 2013-11-06 13:18:15 följande:

Men han tar ju ansvar genom att betala underhåll!!!
    Var det inte underhållsstöd på 1273 kronor?
  • Anonym (mrs x)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-11-06 12:22:42 följande:
    Vill du starta ett bråk för 75 kr i månaden?
    Har du svårt att läsa eller?
  • Anonym (mrs x)
    Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 12:22:54 följande:
    Jag skriker snart högt när jag hör fler mammor gapa efter mer underhåll. Det är ju faktiskt meningen att man själv också skall försörja sitt barn.

Jag fick bidragsförskott. Min son var tvungen att gå på specialskola, 3000 kr i månaden kostade det mig i egenavgifter (nej, pappan betalade inget). Mediciner betalade jag själv. Dagis när de var små betalade jag också. Pappan betalade 2 x underhåll.

Det är faktiskt meningen att ni skall dela på kostnaderna. Du får barnbidrag och underhåll. Sen kan man tycka att du skall lägga lika mycket. Troligen får du även bostadsbidrag.

*tar mig för pannan*
    precis. det är faktiskt så att föräldrarna bör DELA på kostnaderna, så vad fan är problemet? är barnet lite mindre pappans än mammans i och med att du gnäller över hennes fråga??
  • Anonym (mrs x)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 12:38:55 följande:

Trist att välja fel förälder till sitt barn.
    Men om summan inte är stor, du har hela barnbidraget, det går på högkostnadsskyddet - då ser jag inte vad du är ute efter? 
    går det läsfel hos alla här eller? ts ställer ju en enkel fråga, ska det vara svårt att svar på den utan att vara dryg?

personligen tycker jag att det låter som att barnet är hos RÄTT förälder - en som faktiskt är INTRESSERAD av barnet...
  • Anonym (h)
    Anonym (mrs x) skrev 2013-11-06 14:06:26 följande:
    går det läsfel hos alla här eller? ts ställer ju en enkel fråga, ska det vara svårt att svar på den utan att vara dryg?

personligen tycker jag att det låter som att barnet är hos RÄTT förälder - en som faktiskt är INTRESSERAD av barnet...

Skrev inte en dryg kommentar.

• nozpa
    Anonym (.....) skrev 2013-11-06 13:18:15 följande:

Men han tar ju ansvar genom att betala underhåll!!!

Vadå ansvar genom att betala underhåll? Han är skyldig att betala för sitt barn. Ansvar hade han tagit om han tagit hand om barnet. *Kräks lite*
  • Anonym (ensamstående)
    nozpa skrev 2013-11-06 13:15:34 följande:

Men andas. Vad stör det dig att någon annan anser att det ska delas lika? bara för att du (stackars, stackars dig?) valde att betala större delen betyder det inte att alla föräldrar med barnet boende hos sig tycker att det är lika rättvist.
    Underhållet är lågt. Inse det. 
    Ja men jag fattar inte. Boendeföräldern får 1 x underhåll, 1 x barnbidrag, (1 x bostadsbidrag?) och förväntas faktiskt lägga till en del själv också. Det borde väl för fasen finnas plats till lite mediciner i allt det där.

Dvs till barnets försörjning finns då, om man räknar in mammans del:

2 x underhåll (pappans betalning och vad mamman förväntas lägga)
    1 x barnbidrag

Och det är ju inte meningen att ALLT täcker detta. Förhoppningsvis har man några hundralappar över ändå, när alla räkningar är betalda.
    Och förhoppningsvis betalar umgängesföräldern mat och nöjen när barnet är på umgänge.

Hur kan man tjafsa om medicinkostnader?

Dagens föräldrar är förvånansvärt giriga och gnälliga. Boendeföräldern gnäller, umgängesföräldern gnäller.... det stackars barnet då?
  • nozpa
    Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 16:06:29 följande:
    Ja men jag fattar inte. Boendeföräldern får 1 x underhåll, 1 x barnbidrag, (1 x bostadsbidrag?) och förväntas faktiskt lägga till en del själv också. Det borde väl för fasen finnas plats till lite mediciner i allt det där.

1 x barnbidrag

Och det är ju inte meningen att ALLT täcker detta. Förhoppningsvis har man några hundralappar över ändå, när alla räkningar är betalda.
    Och förhoppningsvis betalar umgängesföräldern mat och nöjen när barnet är på umgänge.

Dagens föräldrar är förvånansvärt giriga och gnälliga. Boendeföräldern gnäller, umgängesföräldern gnäller.... det stackars barnet då?
    Den girige är väl ändå den som väljer att inte betala. Eller hur? Jag tycker inte det handlar om ifal mamman i detta läge har råd eller ej. Utan vad som är rätt av pappan att göra. Bägge bör väl vilja betala då. Även pappan.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (mrs x) skrev 2013-11-06 14:02:03 följande:
    Har du svårt att läsa eller?
    Nej, inte särskilt. Vad tänkte du på?
  • Anonym (987)
    Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 16:06:29 följande:

1 x barnbidrag

Underhållsstödet via försäkringskassan är det minsta en förälder att skyldig att bidra med till sitt barn. Och det är samma summa till alla barn oavsett behov (en tonåring tex får bara studiebidrag tio månader om året och där förlorar alltså boendeföräldern 2000 om året).

Om ett barn behöver tex glasögon och kontinuerlig medicinering så kostar det 4-5000 om året mer än för ett barn som inte har några extra behov. Om båda föräldrarna vägrar betala något extra för sitt eget barns extra behov så får väl de pengarna dras från barnets övriga kostnader, dvs det barnet får alltså mindre kläder eller billigare mat än andra barn för att täcka upp kostnaden för glasögon och mediciner. På vilket sätt är det rättvist mot barnet?
Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???