• Anonym (Undrar)

Ingår medicinen i exets underhåll???

Jag har en sak som jag undrar... Mitt och exets barn har en diagnos som kräver daglig medicinering och visst går det på höggkostnadskortet upp till 1800 kr eller vad det nu är men nu till frågan. Ska underhållet täcka halva det beloppet eller är det inte inräknat så att jag har rätt att be honom betala ena halvan?
    Det är ju absolut ingen stor summa men jag bara undrar?

• Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???
  • h8him
    Anonym (mrs x) skrev 2013-11-06 14:03:46 följande:
    precis. det är faktiskt så att föräldrarna bör DELA på kostnaderna, så vad fan är problemet? är barnet lite mindre pappans än mammans i och med att du gnäller över hennes fråga??
    "Bör" de? Om han betalar underhåll så kan hon inte kräva honom på mer, eller kan kan hon, men han kan vägra att betala mer. För att ev. få mer måste hon stämma honom.
  • Anonym (987)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:42:23 följande:
    Ja det är trist men vi gör alla fel och jag var ung när vi träffades så har ju det att skylla på iallafall.

Jag undrade eftersom jag och exet vid ett tillfälle pratade lite om det men och då visste ingen utav oss.
    Det finns två sätt att betala underhåll. Det ena finns beskrivet i Föräldrabalken och där står det tydligt att barnets kostnader ska fördelas procentuellt utifrån föräldrarnas respektive ekonomiska överskott. Dvs den av föräldrarna som har bäst ekonomi ska betala störst del av barnets kostnader. Detta kallas underhållsbidrag och det är upp till föräldrarna vilka av barnets kostnader som ska ingå och vilka man vill göra upp om vartefter de uppkommer. Ni som föräldrar kan alltså komma överens om att ni tycker att det är rimligt att handla ut mediciner varannan gång.

Det andra sättet att betala underhåll styrs av socialförsäkringssystemet, genom att Försäkringskassan betalar ut till boendeföräldern och sen kräver in pengar från umgängesföräldern kallas underhållsstöd. Det är egentligen till för de umgängesföräldrar som har dålig ekonomi och som inte har råd att betala hälften av ett mindre barns basbehov, dvs det är tänkt att skattebetalarna ska gå in och stötta de barn som har fattiga umgängesföräldrar. Det var också tänkt att användas av de föräldrar som absolut inte kan komma överens om en summa för underhållsbidrag men inte vill gå till domstol i frågan.

Tyvärr tror många att underhållsstöd är det enda rätta sättet att betala underhåll och att alla umgängesföräldrar ska betala exakt samma summa. De kan väl kanske inte rå för att de har så låg kunskap men det vore bra om de slutade predika på internet med sina felaktigheter.
  • Anonym (mrs x)
    Anonym (mrs x) skrev 2013-11-06 14:06:26 följande:
    går det läsfel hos alla här eller? ts ställer ju en enkel fråga, ska det vara svårt att svar på den utan att vara dryg?

personligen tycker jag att det låter som att barnet är hos RÄTT förälder - en som faktiskt är INTRESSERAD av barnet...
    oj, ser nu att JAG läst fel haha. Sorry! Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus.
  • Anonym (mrs x)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 14:14:18 följande:

Skrev inte en dryg kommentar.

nej jag såg det nu. förlåt Skäms
  • Anonym (mrs x)
    nozpa skrev 2013-11-06 15:22:22 följande:

Vadå ansvar genom att betala underhåll? Han är skyldig att betala för sitt barn. Ansvar hade han tagit om han tagit hand om barnet. *Kräks lite*
  • Anonym (mrs x)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-11-06 16:29:09 följande:
    Nej, inte särskilt. Vad tänkte du på?
    jag ser att jag var på synnerligen dåligt humör när jag gästade den här tråden, reagerade mest att du genast frågade om ts skulle skapa bråk över 75 spänn.
  • Anonym (mrs x)
    h8him skrev 2013-11-06 16:33:59 följande:
    "Bör" de? Om han betalar underhåll så kan hon inte kräva honom på mer, eller kan kan hon, men han kan vägra att betala mer. För att ev. få mer måste hon stämma honom.
    ja, det tycker jag att de bör. har man skaffat barn ska man fan ta vara på dem också. tycker jag. nu är ju ts ex en patetisk liten man som inte klarar av att engagera sig i sitt eget barn, men ja - blir det en extra kostnad för barnet tycker jag att båda föräldrar bör chippa in.
  • h8him
    Anonym (mrs x) skrev 2013-11-06 17:06:08 följande:
    ja, det tycker jag att de bör. har man skaffat barn ska man fan ta vara på dem också. tycker jag. nu är ju ts ex en patetisk liten man som inte klarar av att engagera sig i sitt eget barn, men ja - blir det en extra kostnad för barnet tycker jag att båda föräldrar bör chippa in.
    Som sagt. Vem som ska betala vad beror vad barnet kostar och t.ex på om barnet har en förälder som vill betala, utan att domstolen beslutar om det.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 12:22:54 följande:
    Jag skriker snart högt när jag hör fler mammor gapa efter mer underhåll. Det är ju faktiskt meningen att man själv också skall försörja sitt barn. Jag fick bidragsförskott. Min son var tvungen att gå på specialskola, 3000 kr i månaden kostade det mig i egenavgifter (nej, pappan betalade inget). Mediciner betalade jag själv. Dagis när de var små betalade jag också. Pappan betalade 2 x underhåll. Det är faktiskt meningen att ni skall dela på kostnaderna. Du får barnbidrag och underhåll. Sen kan man tycka att du skall lägga lika mycket. Troligen får du även bostadsbidrag. *tar mig för pannan*

Du skriver att båda föräldrarna ska försörja barnet. Tycker du att ditt ex tog sitt ansvar? Varför betalade du i så fall mer än honom? Och på vilket sätt stör det dig om dagens ensamstående mammor kämpar för ett rättvist underhållsbidrag? Varför så arg bara för att en mamma, med lagens stöd i ryggen, undrar om inte båda föräldrarna ska bidra med lika mycket till deras barns kostnader?
  • Brumma
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:15:42 följande:
    Okej. Jag tycker att det är förfärligt att den andre föräldern kan komma så lindrigt undan för ett barn kostar mer än vad många tror varje månad.
    Förutom medicinen (75:-/mån) - exakt VAD är det som kostar mer än vad många tror (bl.a. Konsumentverket)?
Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???