Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:42:23 följande:
Ja det är trist men vi gör alla fel och jag var ung när vi träffades så har ju det att skylla på iallafall.
Jag undrade eftersom jag och exet vid ett tillfälle pratade lite om det men och då visste ingen utav oss.
Det finns två sätt att betala underhåll. Det ena finns beskrivet i Föräldrabalken och där står det tydligt att barnets kostnader ska fördelas procentuellt utifrån föräldrarnas respektive ekonomiska överskott. Dvs den av föräldrarna som har bäst ekonomi ska betala störst del av barnets kostnader. Detta kallas underhållsbidrag och det är upp till föräldrarna vilka av barnets kostnader som ska ingå och vilka man vill göra upp om vartefter de uppkommer. Ni som föräldrar kan alltså komma överens om att ni tycker att det är rimligt att handla ut mediciner varannan gång.
Det andra sättet att betala underhåll styrs av socialförsäkringssystemet, genom att Försäkringskassan betalar ut till boendeföräldern och sen kräver in pengar från umgängesföräldern kallas underhållsstöd. Det är egentligen till för de umgängesföräldrar som har dålig ekonomi och som inte har råd att betala hälften av ett mindre barns basbehov, dvs det är tänkt att skattebetalarna ska gå in och stötta de barn som har fattiga umgängesföräldrar. Det var också tänkt att användas av de föräldrar som absolut inte kan komma överens om en summa för underhållsbidrag men inte vill gå till domstol i frågan.
Tyvärr tror många att underhållsstöd är det enda rätta sättet att betala underhåll och att alla umgängesföräldrar ska betala exakt samma summa. De kan väl kanske inte rå för att de har så låg kunskap men det vore bra om de slutade predika på internet med sina felaktigheter.