• Anonym (Undrar)

Ingår medicinen i exets underhåll???

Jag har en sak som jag undrar... Mitt och exets barn har en diagnos som kräver daglig medicinering och visst går det på höggkostnadskortet upp till 1800 kr eller vad det nu är men nu till frågan. Ska underhållet täcka halva det beloppet eller är det inte inräknat så att jag har rätt att be honom betala ena halvan?
    Det är ju absolut ingen stor summa men jag bara undrar?

• Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???
  • Anonym (h)

Nej exet behöver inte bidra med något mer än 1273.-.
    Delar ni barnbidraget? Eller har du hela? 

• hymafr

Det är alltid så att om man inte har en dom på högre underhåll så "köper" sig underhållsföräldern fri genom att betala 1273 kronor per månad. Dessutom avslutas deras ekonomiska ansvar totalt efter barnet slutat gymnasiet.

• Anonym (anonym signatur)
    hymafr skrev 2013-11-06 12:08:30 följande:
    Det är alltid så att om man inte har en dom på högre underhåll så "köper" sig underhållsföräldern fri genom att betala 1273 kronor per månad. Dessutom avslutas deras ekonomiska ansvar totalt efter barnet slutat gymnasiet.
    Det gör väl den andra förälderns ekonomiska ansvar också? Man är väl försörjningsskyldig till de är 21 år om de läser på gymnasiet men annars inte (om de exempelvis gjort ett uppehåll i studierna eller gift sig). 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 12:06:39 följande:
    Nej exet behöver inte bidra med något mer än 1273.-.
    Delar ni barnbidraget? Eller har du hela? 
    Jag har hela barnbidraget eftersom jag har barnet boende hos mig.
  • Anonym (Undrar)
    hymafr skrev 2013-11-06 12:08:30 följande:
    Okej. Jag tycker att det är förfärligt att den andre föräldern kan komma så lindrigt undan för ett barn kostar mer än vad många tror varje månad.
  • Anonym (h)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:12:09 följande:
    Jag har hela barnbidraget eftersom jag har barnet boende hos mig.

Då tar du av det till medicin.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 12:15:54 följande:

Då tar du av det till medicin.
    Ja det får jag ju göra men jag tycker ändå att det är dåligt att den andre föräldern inte behöver ta något ansvar på den punkten. Barnbidrag betalas ju ut till alla oavsett medicinbehov eller ej.
  • Anonym (Qwe)

Vill du starta ett bråk för 75 kr i månaden?

• Anonym (ensamstående)

Jag skriker snart högt när jag hör fler mammor gapa efter mer underhåll. Det är ju faktiskt meningen att man själv också skall försörja sitt barn.

Jag fick bidragsförskott. Min son var tvungen att gå på specialskola, 3000 kr i månaden kostade det mig i egenavgifter (nej, pappan betalade inget). Mediciner betalade jag själv. Dagis när de var små betalade jag också. Pappan betalade 2 x underhåll.

Det är faktiskt meningen att ni skall dela på kostnaderna. Du får barnbidrag och underhåll. Sen kan man tycka att du skall lägga lika mycket. Troligen får du även bostadsbidrag.

*tar mig för pannan*

• Anonym (h)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:15:42 följande:
    Okej. Jag tycker att det är förfärligt att den andre föräldern kan komma så lindrigt undan för ett barn kostar mer än vad många tror varje månad.

Men då får du se till att ni har vv-boende?
Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???