• h8him

Ingår medicinen i exets underhåll???

Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:36:51 följande:
    Jag får inget bostadsbidrag, är omgift och har fler barn och hela fadderullan. Ja, han har också en ny. Har för övrigt två barn med exet.
    Så du tror inte att jag också försörjer mina barn? Barnbidrag och underhåll räcker inte på långa vägar.
    Barnbidrag och underhåll ska inte räcka. Du ska även själv bidra till ditt barns försörjning.

Vilka kostnader räknar du med eftersom du påstår att det inte räcker "på långa vägar"?
  • h8him
    Anonym (.....) skrev 2013-11-06 13:18:15 följande:

Men han tar ju ansvar genom att betala underhåll!!!
    Var det inte underhållsstöd på 1273 kronor?
  • h8him
    Anonym (mrs x) skrev 2013-11-06 14:03:46 följande:
    precis. det är faktiskt så att föräldrarna bör DELA på kostnaderna, så vad fan är problemet? är barnet lite mindre pappans än mammans i och med att du gnäller över hennes fråga??
    "Bör" de? Om han betalar underhåll så kan hon inte kräva honom på mer, eller kan kan hon, men han kan vägra att betala mer. För att ev. få mer måste hon stämma honom.
  • h8him
    Anonym (mrs x) skrev 2013-11-06 17:06:08 följande:
    ja, det tycker jag att de bör. har man skaffat barn ska man fan ta vara på dem också. tycker jag. nu är ju ts ex en patetisk liten man som inte klarar av att engagera sig i sitt eget barn, men ja - blir det en extra kostnad för barnet tycker jag att båda föräldrar bör chippa in.
    Som sagt. Vem som ska betala vad beror vad barnet kostar och t.ex på om barnet har en förälder som vill betala, utan att domstolen beslutar om det.
  • h8him
    Anonym (Liz) skrev 2013-11-06 23:15:00 följande:

Du skriver att båda föräldrarna ska försörja barnet. Tycker du att ditt ex tog sitt ansvar? Varför betalade du i så fall mer än honom? Och på vilket sätt stör det dig om dagens ensamstående mammor kämpar för ett rättvist underhållsbidrag? Varför så arg bara för att en mamma, med lagens stöd i ryggen, undrar om inte båda föräldrarna ska bidra med lika mycket till deras barns kostnader?
    Föräldrar ska försörja barn efter förmåga, inte med samma summa, (om de inte har samma överskott...).
  • h8him
    Anonym (987) skrev 2013-11-07 06:45:20 följande:
    Högkostnadsskyddet är åtminstone i Stockholm 2400. Här får man heller ingen rabatt/bidrag till glasögon för barn. Ett av mina barn har synfel som kräver nya glasögon vartannat år och de kostar ca 4000 per gång. Samma barn äter medicin för ca 900 per månad (så vi kommer väldigt snabbt upp i högkostnadsskyddet).

2200 ska det vara i hela landet och alla barn i en familj räknas tillsammans.

• h8him
    Anonym (umgn) skrev 2013-11-09 00:56:04 följande:
    Jag är umgängesförälder och betalar därför underhåll till boendeföräldern. Även barnbidraget går till boföräldern.

Jag är för tillfället sjukskriven pga att jag gick in i väggen orsakat av flera års sjuk stress.

Men det är likförbannat jag som betalar barnets all medicin, för bofäräldern orkar inte/har inte råd att hämta ut den.

Boföräldern är omgift med en höginkomsttagare...... 
    Anser du alltså att boendeförälderns nya partner ska försörja ditt och exets barn?

Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???