• Brumma

Ingår medicinen i exets underhåll???

Anonym (Undrar) skrev 2013-11-06 12:15:42 följande:
    Okej. Jag tycker att det är förfärligt att den andre föräldern kan komma så lindrigt undan för ett barn kostar mer än vad många tror varje månad.
    Förutom medicinen (75:-/mån) - exakt VAD är det som kostar mer än vad många tror (bl.a. Konsumentverket)?
  • Brumma
    Anonym (987) skrev 2013-11-06 16:31:54 följande:
    Underhållsstödet via försäkringskassan är det minsta en förälder att skyldig att bidra med till sitt barn. Och det är samma summa till alla barn oavsett behov (en tonåring tex får bara studiebidrag tio månader om året och där förlorar alltså boendeföräldern 2000 om året).

Om ett barn behöver tex glasögon och kontinuerlig medicinering så kostar det 4-5000 om året mer än för ett barn som inte har några extra behov. Om båda föräldrarna vägrar betala något extra för sitt eget barns extra behov så får väl de pengarna dras från barnets övriga kostnader, dvs det barnet får alltså mindre kläder eller billigare mat än andra barn för att täcka upp kostnaden för glasögon och mediciner. På vilket sätt är det rättvist mot barnet?
    Oj, vilka dyra glasögon...

Högkostnadsskyddet på medicin är vad jag förstår på 1800:- (enligt TS).

Glasögon köps knappast varje år?

Vi köpte en dyrare variant till bonus - de gick på 1500:-...

Så hur får du det till 4-5000 extra per ÅR?

Bara undrar...
  • Brumma

Backar med glasögonen :)
    Utgick från hur jag själv hade/har det.. Naturligtvis finns det barn vars syn ändras snabbare.
    Angående högkostnadsskyddet utgick jag från vad TS skrev. Har förstått nu att det inte stämde.

• Brumma
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-07 10:30:37 följande:

Jag kan ju tillägga att vårat barn även har glasögon och ett jobbigt fel så att glasögonen behöver bytas ut 1-2 ggr/år, detta är något som jag själv betalar och har aldrig ens tagit upp med exet trots att jag egentligen borde påpeka att det är en utgift utöver allt det vanliga. Så för att sammanfatt, jo man kan behöva byta glasögon oftare än vad du påstår.
    Och det var därför jag backade :)

Om du läser mitt inlägg ovan ditt (detta som jag citerar) :)
  • Brumma
    h8him skrev 2013-11-09 01:27:02 följande:
    Anser du alltså att boendeförälderns nya partner ska försörja ditt och exets barn?

Det var väl inte vad "umgf" skrev? Hur läste du där..?.. Däremot är väl exets nya partner rimligtvis med och betalar exets levnadskostnader såsom bostad tex, så exet bör ju ha råd att låta underhåll samt barnbidrag iallafall delvis gå till barnets mediciner...
Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???