• Anonym (TS)

Det värst du sett en förälder göra mot sitt barn!

Som rubriken lyder

VAD är det värsta du har sett en annan förälder göra mot sitt barn? 

Om du inte sett något "värsta", berätta om något du uppfattade som väldigt obehagligt eller helt upp mot väggarna!

Det kan vara vad som helst! 

Det värsta jag sett är en mamma till en 4-5 månaders baby som slår honom i ansiktet för att han gråter! 

En mamma till ett barn på 1 år stod och pratade med en väninna och barnet vill sitta i vagnen. Hon tar upp honom och kastar ner honom i vagnen. Han försöker resa sig upp och hon puttar ner honom och säger "SITT NER I VAGNEN" 

• Svar på tråden Det värst du sett en förälder göra mot sitt barn!
  • Anonym (mf)
    Velpotta skrev 2013-11-07 13:17:02 följande:
    Jag ska krama min dotter extra länge när jag hämtar henne idag efter att ha läst anonym (mf)'s inlägg. Jag är glad för din skull att du hittat styrka idag. Jag hade aldrig klarat det, men vissa har styrka ändå. Du verkar vara en sådan person. Jag vill skicka min starka beundran till dig och önska dig en framtid som fortsätter att bli allt bättre!
    Ja, gör det! Krama henne från mig också!
  • Anonym (mf)
    Deelicious skrev 2013-11-07 13:35:18 följande:
    Kära vän Hjärta Det finns inga ord för vad du fått genomgå. Så fruktansvärt! När jag läser din text så tänker jag hur otroligt fantastisk du ÄR som ändå försökt ta vara på ditt liv idag. Du är så STARK!!!

Jag vill bara ge dig en STOR kram och säga till dig hur jävla otrolig du är!
    Det är obegripligt hur en människa kan göra sånna här saker mot sitt barn, var din mamma psykiskt sjuk förutom alkoholismen? Pågick detta under hela tiden du bodde hemma? Har du fått berätta allt detta till soc men att dom ÄNDÅ inte trodde på dig? Hur gammal är du idag?

Jag önskar all lycka till dig och din framtid {#emotions_dlg.flower} Du är värdefull!!!!!

Det har alltid varit något fel på henne. Hon hade aldrig diagnoser konstaterade som barn (var på 60-talet så diagnoser var knappt uppfunna) men idag förstår vi att hon har haft ADHD och haft väldigt svårt med gränser som barn. Hon har alltid varit "nervig", haft problem med depressioner och manier. Hon har alltid varit väldigt argsint av sig, skrikit och ställt till scener. Väldigt drama över det mesta.  

Idag skulle hon precis få en trippeldiagnos: schizofreni, narcissistisk personlighetsstörning och borderline. Men strax innan utlåtandet hamnade hon i koma pga för mycket alkohol och fick en hjärnblödning. Då fick hon problem med minnet  och man sätter inte psykiatriska diagnoser på folk som fått hjärnblödning, ifall beteendet beror på skadan. Men idag är hon helt återställd och diagnoserna finns såklart kvar, om än inte på papper. Tack, ska alltid försöka kämpa för att få ett icke-trashliv så mycket jag kan
  • Border
    Bonanza skrev 2013-11-06 10:47:40 följande:
    Ni som sett så hemska saker: jag hoppas VERKLIGEN att ni har ingripit också. Annars finns det inga gränser för det förakt jag känner för er.
    Jag säger det samma.
  • Anonym (mf)
    Deelicious skrev 2013-11-07 13:35:18 följande:
    Kära vän Hjärta Det finns inga ord för vad du fått genomgå. Så fruktansvärt! När jag läser din text så tänker jag hur otroligt fantastisk du ÄR som ändå försökt ta vara på ditt liv idag. Du är så STARK!!!

Jag vill bara ge dig en STOR kram och säga till dig hur jävla otrolig du är!
    Det är obegripligt hur en människa kan göra sånna här saker mot sitt barn, var din mamma psykiskt sjuk förutom alkoholismen? Pågick detta under hela tiden du bodde hemma? Har du fått berätta allt detta till soc men att dom ÄNDÅ inte trodde på dig? Hur gammal är du idag?

Jag önskar all lycka till dig och din framtid {#emotions_dlg.flower} Du är värdefull!!!!!
    Hehe, missade några frågor! Ska förtydliga att ja, hon var såhär även innan hon började dricka. Drickandet förvärrade henne såklart, hon gick i sömnen, körde till och med bil i sömnen och rattfull. Miste körkortet, slutade betala räkningarna. Fasaden sprack när hon började dricka, innan det var det "bara" hemma hennes rätta jag kom fram.

Detta pågick hela min uppväxt, flyttade hemifrån vid 16. Har än idag inte berättat något mer för soc förutom att min mamma dricker och hindrar mig från att äta mat hemma plus att hon och jag bråkade jämt.... Så jag slätade över nästan allting och de kunde ju inte tvinga mig att prata. Men jag tror faktiskt att jag hade pratat efter kanske 10 samtal. Sen blev jag skickad till bup, som inte visste bakgrunden. Så de skulle ta reda på vad det var för fel på mig, och det knäckte mig totalt för jag förstod ju ingenting. Är än idag helnojig och tror att jag har alla möjliga diagnoser - det har jag inte Jo, jag har problem med återkommande depressioner. Men det beror nog på att jag aldrig sökt psykologhjälp för mina upplevelser, jag har klarat mig själv och varit min egen kurator. Berättade för bup att jag som barn ofta pratade med mig själv. Det ledde till att de markerade ett varningstecken i min journal att jag var ev. kokko. Hjälpte mig inte kan jag ju säga. För övrigt pratar jag fortfarande för mig själv då och då - utan diagnoser hittills. Är 25 idag!

• Anonym (mf)
    Deelicious skrev 2013-11-07 14:59:19 följande:
    Det värsta man kan göra mot sitt barn? Skärpning! Här har just Anonym(mf) skrivit en lååååång lista på vad hon blivit utsatt för och du gnäller över detta? Nog fan klarar ett barn att mamma kollar på mobilen eller skriver sms. Ett barn behöver inte få uppmärksamhet 24/7. Man mår bra av att lära sig att ens föräldrar inte har tid med en hela tiden.
    Det är klart att det inte är bra för barnet att man är mobiltönt heller i och för sig, även om det finns värre saker. Själv tycker jag inte det är fel att inte ge barnen uppmärksamhet HELA tiden. Är lite mittemellan, ibland får barnen gå före allt men ibland får de lära sig att vänta bara Barn som blir behandlade som att deras behov hela tiden är viktigast har ju ingenting att göra med att man älskar dem så mycket, det kan man göra ändå fast de får ge och ta ibland.
  • Dr Mupp

Öppna förskolan. En mamma tvinga upp munnen på sin 5 månader och kör sen in skeden med våld samtidigt som hon beklagar sig över att han äter dåligt. Kanske inte så konstigt. 

Fast min mamma slår allt. Jag har ju förståss inte sett det eftersom jag inte var född, men hon hon släppte barnvagnen med min storasyster i på flit en våning upp i en rak trappa. Syrran slutade på akuten med grava hjärnskador och är sen dess utvecklingsstörd. Som bonus så valde min mamma att skaffa tre barn till som hon mer eller mindre misshandlade till permanenta skador.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Border
    Tjohalia skrev 2013-11-07 07:33:35 följande:

När mina barn var små fanns inget som bet bättre än att en främling vänligt frågade dom vad dom höll på med. Minns när jag handlade på Coop en gång med dottern 2 år och var höggravid. Hon satt i barnsitsen och sparkade mig upprepade gånger i magen och trotsade till tusen. Då kommer en snäll farbror fram och pratar vänligt med henne, och sa "men inte ska du väl sparka på mamma, bebisen ligger ju i magen" eller liknande. Hon var Fromm som ett lamm resten av tiden, och när vi träffade mannen vid kassan igen så frågade han lite med glimten i ögat om det hade hjälpt. Där var en som både förstod en mammas frustration och hur man kunde hjälpa en främling med ett trotsande barn till en lugn handling. Det har hänt fler gånger att nån vänta sig direkt till mina barn och sagt till dom, på ett respektfullt sätt bör tilläggas, och det finns få tillfällen när jag varit så tacksam. Samhället borde vara mer uppbyggt som det var förr, där folk la sig i mer och hjälptes åt att fostra samhällets barn. Idag törs man knappt säga till andra barn pga risken att få ilska föräldrar på sig.
    Ja, det där brukar funka riktigt bra Har själv avbrutit trotsiga barn på det sättet. Genom att helt lugnt fråga exempelvis: Vad gör du då?

• Anonym (chockad)
    Anonym (stark) skrev 2013-11-07 15:05:08 följande:
    Neglect skulle jag kalla det Önskar att detta var jag när jag var liten. Istället fick vi utsättas för tortyr i hemmet under många år. Har fortfarande märken på kroppen efter farsans framfart. Tänk om han suttit försjunken i en mobil istället för att slå min lillebror(6 år) sönder och samman när han kissat i sängen. Eller då han valde att försöka knäcka av armen på mig, men misslyckades och valde då att slå mitt huvud i golvet tills jag tuppade av 

Min svärmor var likadan mot min man, hon slog honom också sönder och samman när han gjort något hon inte gillade från det att han bara var några år gammal. Jag blev helt chockad när han berättade det för mig.
  • Anonym (snyft)
    Anonym (mf) skrev 2013-11-07 11:06:31 följande:

- dra sitt barn efter sig i barnets hår, som en väska

- dragit ner byxorna på barnet och börjat smeka barnets könsorgan inför publik

- låtit barnet bli sexuellt utnyttjat av sin pojkvän och uppmuntrat till det

- kallat barnet för jävla unge (på ett icke kärlek/humorsätt) och sagt att hon önskade att barnet aldrig fötts.

- tvingat barnet att äta spyor och dricka urin

- tvingat barnet att utföra oralsex på en vuxen

- dragit av barnet kläderna inför barnets klasskompisar

- bränt barnet med cigaretter. 

- gjort en egen gynekologisk undersökning av barnet under hot och våld, trots att barnet gråter

- ljugit och mobbat barnet bland folk för att det är kul att trösta det när det bryter samman

- sagt att barnet är dåligt, inte kan något, värdelöst, jobbigt, besvärligt, orkar inte med det

- tvingat barnet att äta möglig mat i syfte att ungen ska äta mindre och sluta vara fet

- inget gett barnet mat på ett par dagar

- slagit barnet till näsblod

- brutit näsan på barnet. Den är fortfarande sned eftersom ingen läkarvård söktes.

- kastat ner barnet i ett kakelgolv, 4 månader gammal. Hjärnskakning som behandlades på egen hand hemma.

- dunkat barnets huvud i väggarna när barnet hade kolik

- kastat en stålskärva på barnet som fastnade i kraniet. Sitter kvar i huvudet än idag.

- skrämt barnet, som spädbarn och större barn, tills barnet kissade på sig

- tvingat barnet att sexchatta och prata sex med främmande män för att barnet ska "lära sig ha sex"

- tagit barnet till läkare som fått utföra gynundersökningar pga påstådda urinvägsinfektioner

- tvingat barnet att titta på när deras fullt friska och unga katt, hund, kanin blir långsamt ihjälslagna. Anledningen: straffa barnet för att barnet försökte ta kontakt med sin andra förälder.

- klippt av naglar, sårskorpor och rivit upp öppna sår på barnet

- örfilat, släpat, sparkat, luggat och spottat på barnet

- sålt alla barnets leksaker och möbler och tvingat barnet att sova i uthus

- eldat upp alla fotoalbum, bebiskläder och minnen, brev och skolkataloger för barnet

- försökt sticka ihjäl barnet med en filékniv

- kastat en skruvmejsel på barnets tänder så de sprack

- förstört barnets pyssel i skolan för att det var för fult gjort

- skickat barnet till bup och fått sömnmedel och antidepressiv medicin utskrivet till barnet för att få barnet mindre medvetet

- hamnat i alkoholbetingad medvetslöshet i flera dygn och låtit barnet sköta mat, hem och sitt handikappade syskon

- tagit piller och droger under hela graviditeten för att barnet ska födas skadat och inte förstå sin omgivning. Försökt röka ihjäl barnet under graviditeten, cirka 5 paket om dagen. Barnet föddes med låg vikt, annars visade sig ungen ha tur.       

- tömt hela barnets sparkonto med de pengar som barnet själv hade jobbat ihop för att köpa alkohol.

- sålt barnets älskade cykel i samma syfte som ovan.          

- fått el avstängd och vatten fruset men lät barnet bo i huset ändå. -22 grader inne utan täcken och riktiga kläder var en mardröm. Rekordet -31.

- tafsat, pillat och klämt på barnets kön och privata delar

- kastat mat, drickor, saker, böcker i ansiktet på barnet

- monterat bort dörrar och dragit ut möbler ur barnets rum för att ha insyn på vad barnet gör dygnet runt

- förbjudit toalettbesök och sedan bestraffat barnet när ungen kissat på sig

- tvingat barnet att ha blöjor och napp, även offentligt, vid 12 års ålder

- smugglat in öl på alkoholrehab där man fick ta med sig barnen. Barnet ville berätta för ledarna, men vågade inte.

- ringt och avbokat alla barnets fritidsaktiviteter de närmaste åren som straff för att barnet berättat för soc att mamman drack. 

-  talat om i klartext att barnet är efterblivet, aldrig kommer bli något, aldrig kommer kunna plugga, aldrig kommer hitta en partner, kommer bli en vidrig förälder, är fet, ful, värdelös. Helst ett par gånger om dagen.

(Det är jag som är barnet. Jag har kvar skärvan i min skalle, men jag är mot alla odds konstaterat frisk och har en intelligens över genomsnittet, läser mycket och har pluggat en hel del. Jag fick egen familj och ett hyfsat bra liv. Jag lever så avslägset från min barndom som jag bara kan. Ingen kontakt med min mamma. Jag röker inte, dricker knappt och drogar inte. Min handikappade bror (förmodligen mammas liv under grav som gjort honom så) tar jag fortfarande hand om, med kärlek. Jag har inga bilder av mig själv som liten, inga album, inga bebisböcker, inga leksaker. Det är oersättligt.

Min näsa är sned, jag ser inte klok ut. Blev så när hon knäckte den med en knytnäve. Hela kroppen är bara en stor härva av ärr och märken, men jag har accepterat dem. Hade föredragit att skaffa dem själv dock. Vi blev socanmälda, men utredningarna lades ner. Inga bevis, och jag höll för tyst. Hon går fri med att ha gjort detta, hon lever ett missbrukarliv men har gått utan straff. Hon träffar aldrig min bror heller. Det är annorlunda nu, men kommer aldrig förlåta det hon gjort. Aldrig. Om det gör mig till bitter och larvig, må så vara. Jag kommer hata henne för resten av mitt liv.             

Stort kram till dig! 
  • PGA

- En förälder i klassen tvingade hennes unge att ha sin rosa cykel i skolan. Ja, han blev söndermobbad.

Svar på tråden Det värst du sett en förälder göra mot sitt barn!