• Anonym (Hetsätare)

Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)

Hej!

Jag har ingen officiell diagnos men det är ingen tvekan om saken. Jag har det som på engelska kallas Binge eating disorder. Jag kan äta väldigt stora mängder mat på väldigt kort tid utan att kunna kontrollera mig. Jag förstår till hundra procent att detta måste låta helt galet och osannolikt för folk som inte har denna ätstörning. Jag startar denna tråd lite i terapisyfte för mig själv. Detta är som jag känner nu inget jag kan berätta om för någon i min närhet. Har ni några metoder som ni tror kan hjälpa mig är jag öppen som försökskanin. Fråga på!

P.s Jag antar att det är omöjligt att inte få några påhopp om det ena och det andra i ett sånt här forum men jag hoppas ändå att vi kan hålla det på en någorlunda trevlig nivå.  

• Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-12 15:04:22 följande:
    Absolut inte. Klokt att dela med sig till andra som har frågor och funderingar kring detta. Mig gav det massor tex.

Själv ser jag det som en "gäckning" och mig ger det inget annat än avsmak, men alla är vi ju olika.
  • Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-12 18:49:48 följande:

Själv ser jag det som en "gäckning" och mig ger det inget annat än avsmak, men alla är vi ju olika.
    Jag förstår att det kan provocera, frågeställningen kanske kan tyckas "hurtig" men som du ser i tråden har det inte varit nåt spektakel alls. En kvinna med matmissbruk som behöver hjälp att ta sig ur skiten. Ett missbruk är precis vad det är; Det ger negativa konsekvenser och man fortsätter ändå. Det vanskliga med att missbruka mat är att du kan aldrig sluta cold turkey som med t.ex. alkohol. Det svåraste med ett matmissbruk är att bara använda drogen "lite grann" och att inte skena iväg. Balansen. Att be om hjälp kan se ut på olika sätt. Jag tror att det kan ha varit en klok strategi att skydda sig mot påhopp. Ett "Hjälp mig, jag kan inte sluta hetsäta" skulle förmodligen ha triggat en hel del "för fan, skärp dig, det är bara att lägga av, vem fan jämställer mat med en drog?" Bara att i ett forum klara av att sätta namn på det och berätta för omvärlden är ett stort steg. Alla som provoceras kan sluta följa tråden, tycker jag.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-12 18:49:48 följande:

Hur kan du få avsamak av någon som försöker hjälpa andra?
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hjälp finns) skrev 2013-11-13 04:08:14 följande:
    Jag förstår att det kan provocera, frågeställningen kanske kan tyckas "hurtig" men som du ser i tråden har det inte varit nåt spektakel alls. En kvinna med matmissbruk som behöver hjälp att ta sig ur skiten. Ett missbruk är precis vad det är; Det ger negativa konsekvenser och man fortsätter ändå. Det vanskliga med att missbruka mat är att du kan aldrig sluta cold turkey som med t.ex. alkohol. Det svåraste med ett matmissbruk är att bara använda drogen "lite grann" och att inte skena iväg. Balansen. Att be om hjälp kan se ut på olika sätt. Jag tror att det kan ha varit en klok strategi att skydda sig mot påhopp. Ett "Hjälp mig, jag kan inte sluta hetsäta" skulle förmodligen ha triggat en hel del "för fan, skärp dig, det är bara att lägga av, vem fan jämställer mat med en drog?" Bara att i ett forum klara av att sätta namn på det och berätta för omvärlden är ett stort steg. Alla som provoceras kan sluta följa tråden, tycker jag.
  • Anonym (Kämpar)

Hej ts.

Vi kanske kan stötta varandra här.. Jag har också ätstörningar. Haft i ca 20 år. (Men dolt det för alla tom min man tills nyligen) Har främst haft bulimi. Får hjälp av en ätstörningsklinik sedan i maj. Sedan dess har jag nästan slutat kräkas men jag hetsäter fortfarande nästan dagligen. Vilket innebär att jag sedan maj har gått upp ca 10 kg. Numera har jag en övervikt på ca 20 kg. Det är fruktansvärt och jag mår så dåligt utav detta.

Har också ätit fluoxetin men blev inte hjälpt av detta. Fick en fruktansvärd ångest och lusten att hetsäta försvann inte. Numera äter jag cymbalta sedan några veckor. Jag har också en svår depression att tampas med. Går igenom en skilsmässa och riskerar att förlora jobbet då jag har en lång sjukskrivning bakom mig.

Vi måste klara detta! Vi stöttar varandra. Kram M

• Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Kämpar) skrev 2013-11-15 09:12:41 följande:
    Hej ts.

Vi kanske kan stötta varandra här.. Jag har också ätstörningar. Haft i ca 20 år. (Men dolt det för alla tom min man tills nyligen) Har främst haft bulimi. Får hjälp av en ätstörningsklinik sedan i maj. Sedan dess har jag nästan slutat kräkas men jag hetsäter fortfarande nästan dagligen. Vilket innebär att jag sedan maj har gått upp ca 10 kg. Numera har jag en övervikt på ca 20 kg. Det är fruktansvärt och jag mår så dåligt utav detta.

Har också ätit fluoxetin men blev inte hjälpt av detta. Fick en fruktansvärd ångest och lusten att hetsäta försvann inte. Numera äter jag cymbalta sedan några veckor. Jag har också en svår depression att tampas med. Går igenom en skilsmässa och riskerar att förlora jobbet då jag har en lång sjukskrivning bakom mig.

Vi måste klara detta! Vi stöttar varandra. Kram M
    FICK du ångest av fluxoetin? Det ska ju tvärtom TA BORT ångest.
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-16 21:25:30 följande:
    FICK du ångest av fluxoetin? Det ska ju tvärtom TA BORT ångest.
    Ja, jag fick fruktansvärd ångest av fluoxetin. Alla reagerar vi olika på olika mediciner.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Kämpar) skrev 2013-11-16 21:46:51 följande:
    Ja, jag fick fruktansvärd ångest av fluoxetin. Alla reagerar vi olika på olika mediciner.
    Jo det klart det gör man ju men det är ju en anti-ångest medicin varför jag tyckte det var märkligt. Massa andra bieffekter vet jag dock är vanligt. Hur länge åt du den?
  • some day

Åt den i ett halvår ungefär.

• Anonym (Hjälp finns)

Jättesynd att Fluoxetin inte har funkat för alla. Ibland kan det ju vara för hög eller för låg dos också. Jag får som "inverterad" ångest av Fluoxetin, små kortare stunder då jag blir obefogat glad och tillfreds. Precis som ångesten fast precis tvärtom. Jätteknäppt men väldigt skönt.

Hur många äter regelbundet och hur många äter ordentligt på dagarna? Sker hetsätningen främst på kvällarna? Blir det värre av hunger? Äter ni för att ni har tråkigt? Det är svårt att ta sig ur naturligtvis men det går, jag lovar!!

Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)