• Anonym (Hetsätare)

Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)

Hej!

Jag har ingen officiell diagnos men det är ingen tvekan om saken. Jag har det som på engelska kallas Binge eating disorder. Jag kan äta väldigt stora mängder mat på väldigt kort tid utan att kunna kontrollera mig. Jag förstår till hundra procent att detta måste låta helt galet och osannolikt för folk som inte har denna ätstörning. Jag startar denna tråd lite i terapisyfte för mig själv. Detta är som jag känner nu inget jag kan berätta om för någon i min närhet. Har ni några metoder som ni tror kan hjälpa mig är jag öppen som försökskanin. Fråga på!

P.s Jag antar att det är omöjligt att inte få några påhopp om det ena och det andra i ett sånt här forum men jag hoppas ändå att vi kan hålla det på en någorlunda trevlig nivå.  

• Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hjälp finns) skrev 2013-11-06 03:51:29 följande:
    Och ja, just!! Medicinen du kan äta mot hetsätningsstörning heter Fluoxetin (Prozac i USA) och används mot bulimi. Jag har fått goda resultat av min medicin. De andra i gruppen åt den men jag lät bli under själva behandlingen. Det märktes på dem vecka för vecka hur de mådde bättre. Något halvår/år senare började jag med den också. Du kan hitta Fluoxetin i Fass :)
    Tack för dina väl utförda svar, uppskattar det jättemycket.
    Lite lustigt att du tipsar om Frisk&Fri för det är en väninna/bekant till mig som driver det. Har aldrig tänkt på att jag kan platsa där just eftersom jag bara förknippar dem med anorektiker (som hon själv också har varit). Men tack för upplysningen, jag ska nog skriva till henne och berätta om mina problem och se vad jag kan tänkas få för stöd.

Ang 12-stegsprogrammet kan det vara värt att testa. Jag är dock ateist hehe.

Jag äter faktiskt Fluxoetin och det hjälper tyvärr inte alls :/

Tusen tack för hjälp och stöd!
  • Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-06 21:33:59 följande:
    Tack för dina väl utförda svar, uppskattar det jättemycket.
    Lite lustigt att du tipsar om Frisk&Fri för det är en väninna/bekant till mig som driver det. Har aldrig tänkt på att jag kan platsa där just eftersom jag bara förknippar dem med anorektiker (som hon själv också har varit). Men tack för upplysningen, jag ska nog skriva till henne och berätta om mina problem och se vad jag kan tänkas få för stöd.

Ang 12-stegsprogrammet kan det vara värt att testa. Jag är dock ateist hehe.

Jag äter faktiskt Fluxoetin och det hjälper tyvärr inte alls :/

Tusen tack för hjälp och stöd!
    Du kanske behöver få ökad dos? Minns inte säkert vad Bulimidosen är (jag tror 40 mg) men jag äter 60 mg och det hjälper mig en hel del mot hetsätningen. Viktigast för mig har dock varit matschemat. Men där krävs hjälp och stöd och flera som kämpar tillsammans under ledning av nån som kan sitt jobb. Boken "Sluta hetsäta" kan eventuellt hjälpa dig lite grann.

Det är KLART att du tillhör den föreningen. Du har ju en ätstörning. En erkänd ätstörning som går att behandla. Allt kommer att bli bra!
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hjälp finns) skrev 2013-11-06 22:59:52 följande:
    Du kanske behöver få ökad dos? Minns inte säkert vad Bulimidosen är (jag tror 40 mg) men jag äter 60 mg och det hjälper mig en hel del mot hetsätningen. Viktigast för mig har dock varit matschemat. Men där krävs hjälp och stöd och flera som kämpar tillsammans under ledning av nån som kan sitt jobb. Boken "Sluta hetsäta" kan eventuellt hjälpa dig lite grann.

Det är KLART att du tillhör den föreningen. Du har ju en ätstörning. En erkänd ätstörning som går att behandla. Allt kommer att bli bra!
    Jag har haft ganska hög dos men försöker trappa ner nu faktiskt, har ätit den i två år. Men efter en del googlande verkar den faktiskt inte alls minska matlust/sug för alla, har läst om många som tom gått upp av den eller inte känt någon skillnad.

Ja jag tänkte kontakta frisk&fri, den där boken känns aktuell med.

Tack!
  • elyse

Hur mycket pengar uppskattar du att du lägger på ditt "missbruk" varje månad? ::nyfiken::

• Anonym (Hh)

Låter jobbigt. Får du ångest över din övervikt och balanserar ut ditt överätande med över motionering?
    Sen finns det ett "fråga vad du vill" ställe på detta forum, där detta passar bättre in i. Detta är ett delforum för missbruk, inte ett ställe att försöka försvara/förklara/rättfärdiga ( för sig själv) sin störning.

• Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-09 19:48:17 följande:
    Låter jobbigt. Får du ångest över din övervikt och balanserar ut ditt överätande med över motionering?
    Sen finns det ett "fråga vad du vill" ställe på detta forum, där detta passar bättre in i. Detta är ett delforum för missbruk, inte ett ställe att försöka försvara/förklara/rättfärdiga ( för sig själv) sin störning.
    Detta handlar ju om ett missbruk?
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-10 16:48:58 följande:
    Detta handlar ju om ett missbruk?

Tycker det ändå inte passar in här. Som en missbrukare, där man mår dåligt, vill man ju ha stöd att sluta, inte ta utmaningen att fråga-mig-vad-du-vill. Det finns det ju som sagt ett helt eget delforum för här på fl. Lika udda skulle det ju vara att börja en tråd här med Jag använder heroin och tar regelbundna överdoser och har dött men återupplivats flera gånger, fråga mig vad du vill. Vem gör så? Här söker man stöd, inte frågor som raddas upp över de existerande problemen, där man får sitta och förklara sitt beteende. Visst kan ts få stöd att komma ur sitt missbruk här, om det är det hon vill själv, men för mig anses denna själva frågeställning provokativt. Just för att detta är fl och just för vad "fråga mig vad du vill" delforumet representeras här.

Varför? Jo, därför att om man vill sluta, så söker man likasinnade som vart med om liknande missbruk och får råd, tips och stöd. Inte de som inget kan om ens missbruk, men endast är nyfikna på hur det går till och får ställa frågor. Ja, det är min åsikt i alla fall.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-10 17:04:45 följande:

Tycker det ändå inte passar in här. Som en missbrukare, där man mår dåligt, vill man ju ha stöd att sluta, inte ta utmaningen att fråga-mig-vad-du-vill. Det finns det ju som sagt ett helt eget delforum för här på fl. Lika udda skulle det ju vara att börja en tråd här med Jag använder heroin och tar regelbundna överdoser och har dött men återupplivats flera gånger, fråga mig vad du vill. Vem gör så? Här söker man stöd, inte frågor som raddas upp över de existerande problemen, där man får sitta och förklara sitt beteende. Visst kan ts få stöd att komma ur sitt missbruk här, om det är det hon vill själv, men för mig anses denna själva frågeställning provokativt. Just för att detta är fl och just för vad "fråga mig vad du vill" delforumet representeras här.

Varför? Jo, därför att om man vill sluta, så söker man likasinnade som vart med om liknande missbruk och får råd, tips och stöd. Inte de som inget kan om ens missbruk, men endast är nyfikna på hur det går till och får ställa frågor. Ja, det är min åsikt i alla fall.
    Jag håller inte med. Det handlar om missbruk och ligger helt rätt. Dessutom kanske andra letar hjälp om liknande inom missbruk och då underlättar det att hitta tråden.
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-10 21:44:54 följande:
    Jag håller inte med. Det handlar om missbruk och ligger helt rätt. Dessutom kanske andra letar hjälp om liknande inom missbruk och då underlättar det att hitta tråden.

Man gör ingen frågelek av det hela. Det är absurt.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-11 20:48:22 följande:

Man gör ingen frågelek av det hela. Det är absurt.
    Absolut inte. Klokt att dela med sig till andra som har frågor och funderingar kring detta. Mig gav det massor tex.
Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)