Inlägg från: Anonym (Hetsätare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hetsätare)

Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)

Hej!

Jag har ingen officiell diagnos men det är ingen tvekan om saken. Jag har det som på engelska kallas Binge eating disorder. Jag kan äta väldigt stora mängder mat på väldigt kort tid utan att kunna kontrollera mig. Jag förstår till hundra procent att detta måste låta helt galet och osannolikt för folk som inte har denna ätstörning. Jag startar denna tråd lite i terapisyfte för mig själv. Detta är som jag känner nu inget jag kan berätta om för någon i min närhet. Har ni några metoder som ni tror kan hjälpa mig är jag öppen som försökskanin. Fråga på!

P.s Jag antar att det är omöjligt att inte få några påhopp om det ena och det andra i ett sånt här forum men jag hoppas ändå att vi kan hålla det på en någorlunda trevlig nivå.  

• Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)
  • Anonym (Hetsätare)

Nej, jag spyr inte upp den. Jag har försökt några gånger när  ångesten efteråt har varit som värst men det är någon spärr jag inte riktigt kommer över. Vågar inte, Jag har en övervikt på kanske runt tio kilo. Hade en lätt övervikt för runt ett år sedan, sedan körde jag en hård diet i några månader vilket gjorde att jag blev normalviktig. Sedan började den här skiten och sedan dess har jag bara gått upp. 

• Anonym (Hetsätare)

Nej, inte alls. Bara att starta den här tråden är jobbigt för det gör det mer verkligt. Men jag vet ju vad en läkare skulle säga. Jag vet om alla risker, hur farligt det är för hälsan. Jag vet vad som rekommenderas - att försöka äta så normalt som möjligt, planerat och regelbundet. Att hitta distraktioner och att jobba på sin självkänsla. Varje gång jag har hetsätit känns det helt självklart att jag ska kunna sluta. Varför skulle jag vilja göra något sådant igen som känns så äckligt och jobbigt efteråt? Men jag triggas igång så himla lätt och då är det som att ingenting är mer värt än att få äta. Det är så sjukt och svårt att förklara. 

Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)