Det är precis som med allt som rör invandrare och flyktingar SDares roll att plocka fram det sämsta av det sämsta och framhålla att det är så här det är.
Totalt beviljades 1 974 ensamkommande barn och ungdomar asyl i Sverige under 2012, vilket är knappt 70 procent av dem som sökt skydd. Jag har inte siffrorna för 2013 men det torde vara fler. De ensamkommande flyktingbarnen bor i familjer, hos släktingar och på boenden. Att det inte är mer bråk på kommunernas boenden än vad det är är ju det konstliga med tanke på att vi stuvar ihop en massa tonårskillar utan föräldrar närvarande. Inte för att det är någon ursäkt för de som faktiskt beter sig illa, men något man ändå ska ha i minnet och föreställa sig hur tonåringar överlag fungerar i en sådan situation.
Sedan är det inte problem på ALLA boenden, det är inte heller problem med ALLA barn på de boenden där det förekommit bråk. Men visst finns det problem. Det kan vara 2 som trashar stället och det är jävligt synd om alla de andra barnen som blir precis lika rädda för våldsverkarna som personalen. De som är våldsamma tvångsomhändertas enligt LVU och placeras på ungdomshem. Man får inte stanna kvar på något boende för ensamkommande flyktingbarn om man har mordbrandsvanor eller är våldsam på något annat sätt. Det blir rubriker så fort något händer och det är bra, men det är inte bra att dessa rubriker tas som norm för hur ensamkommande flyktingbarn fungerar.
Många flyktingbarn sköter sig alldeles utmärkt iaf om jag får gå på min erfarenhet från där jag verkar och har gjort i åratal. Om jag skulle ge mig på en skattning på hur många ensamkommande flyktingbarn som inte är under 18 vid ankomst men som slinker igenom så skulle jag säga ca 20%. De som är äldre är ett stort problem för att de vill ofta topprida de yngre och personalen. Jag tycker man ska gå hårt åt fuskare och våldsverkare, men utan att peka finger åt samtliga ensamkommande flyktingbarn som försöker få sitt liv på fötter i ett främmande land.