Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Thomas66 skrev 2014-03-03 22:56:15 följande:

Det är väl det som alltid är problemet för många med fingrarna i sylt-burken .Afganer får sälja knark om man inte kan betala, och vad andra som inte har pengar vet inte jag. Lite sjuk iaf här fanns det någon svenne tror jag iaf ( vet ej) som hade flera som fick dela ut tidning /reklam på natten och fick 6 tusen i månaden för det.
    Det de allra flesta ensamkommande flyktingbarn gör är snålar med sitt bidrag för att kunna skicka hem lite pengar varje månad till sin familj. Några jobbar kvällar, helger och lov och andra bara jobbar stenhårt med skolan för att försöka komma upp sig i livet. Sedan finns det slackers också, men de allra flesta vill ha ett bättre liv än det de lämnade och vill göra sina familjer stolta.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-03-03 23:40:45 följande:

Det tror jag med, att sedan vissa måste göra tråkiga saker för att göra rätt för sig är ju inte så kul.Men man ska inte vara för naiv har själv sett när Afrikaner kom till Danmark på 90-talet och vipps så sålde många Heroin på Istedgade. Antagligen dom 10-20% som vi nämner men tyvärr syns dom.

Jag nämner 20% enbart i samband med hur många av de ensamkommande barnen som enligt min bedömning är äldre än 18 vid ankomst.
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-03-04 10:54:05 följande:
     [/quote] Med tanke på att miggorna själva uppskattar att det i bästa fall är 25% som faktiskt är under 18 år så har någon av er väldigt fel. Undra vem? Detta finns att läsa på Merit Wagners blogg. Sluta sitt och försvara uppenbart fusk.

Nej, miggorna själva uppskattar inte alls att det i bästa fall är 25% som faktiskt är under 18.

Merit Wagers blogg är en privat blogg där vem som helst får skriva anonymt. Där finns ingen grupp "miggorna" som uttrycker synen hos hela migrationsverkets samlade kår av handläggare och beslutsfattare.  Någon av oss behöver inte alls ha fel.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-04 13:31:30 följande:
    Lite som många använder blatte kanske? Det är också neutralt.
    Nej, det kan jag inte hålla med om för egen del.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-04 13:46:51 följande:
    Att barn och unga lämnar felaktiga uppgifter och uppger en felaktig ålder stämmer i många fall kanske i de allra flesta, men det är inte en fråga om oärlighet eller om  moral och etik utan handlar mer om  att de befinner sig i en icke självvald situation som inte bara är avgörande för deras egen framtid, på deras axlar vilar inte sällan också ansvaret för anhöriga.

Personer i smugglarorganisationen, släktingar eller goda vänner ger dem inga alternativ i priset för smugglingen ingår inte bara en transport utan också en tillrättalagd historia anpassad för öka  chansen att få permanent uppehållstillstånd i Sverige.
    Vuxna bestämmer att ungdomen ska lämna hemmet och vad som skall berättas och förtigas för svenska myndigheter och att inte lita på någon, inte ens den gode mannen.

www.godmanakuten.se/index.php/god-man/ensamko...
    Varför stoppade du där? Texten du länkar till fortsätter:

"Kanske skulle den sanna historien många gånger vara tillräcklig för att få uppehållstillstånd med tanke på att det faktiskt pågår en politiska och religösa konflikter i Somalia, Afghanistan och andra platser så det finns skäl att söka sig från många länder."

Något som inte nämns någonstanns är de som är under 18 år som uppger att de är ännu lite yngre. På så vis får man lite mer tid på sig att klara det nya språket och skolan.  Som sagt är min bedömning 20% över 18 och 80% under 18 när de kommer. Hur det ser ut på andra håll i landet kan jag inte uttala mig om. Sedan kan de under sin tid här hinna fylla 18, men räknas fortfarande i folkmun som ensamkommade flyktingbarn eftersom de var det när de kom.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-04 13:49:43 följande:
    Men ska vi verkligen ta emot dem då om de har en familj hemma? Då är de ju inte så himla ensamkommande. Jag tycker inte detta ska uppmuntras faktiskt. Jag håller med den här artikeln delvis:

Somliga tycker att Sverige, i humanitetens namn, ska acceptera de ensamkommandes åldersuppgifter som fakta. Men hur humant är det, egentligen, att skicka signalen ut i världen, att det är ytterst lätt att tas emot som ensamt flyktingbarn i Sverige? Hur många av de barn som kommer hit har lurats av flyktingsmugglare med lögnaktiga löften? Hur många utnyttjas? Hur många skulle faktiskt ha mått bättre om de hade stannat hos sina familjer, trots problem i landet?

Det är nog lite kolonialistiskt att ta för givet att Sverige är den bästa platsen för alla människor, alltid, och att ett svenskt HVB-hem i alla lägen är bättre för ett ensamt barn än en afghansk eller somalisk mamma.

www.expressen.se/ledare/alderstester-ar-inte-.../

Ja, det tycker jag. Ett barn kan ha alldeles egna asylskäl samtidigt som hela familjen eller delar av familjen också har det eller så har ingen mer i familjen egna asylskäl. Det är inte vår sak att bedömma vem som ska fly utan bara vem vi ska släppa in. Om ett barn med egna asylskäl kommer kan vi inte säga att eftersom du kommer utan din familj får du inte stanna. Resten av familjen kanske inte är lika utsatta eller så är de det men man har inte möjlighet att skicka fler så de andra får lita på fru Fortuna. Jag känner till fall där ungdomarna frivilligt valt att återvända eftersom man inte pallar här utan familjen.

Lögnerna och fuskandet är naturligtvis en del av det hela, men debatten från exempelvis SD-håll handlar inte om att komma åt lögner och fusk utan att lägga fram argument för att slå igen butiken. Det framhålls att det är i stort sett bara lögner och fusk.

Det har pågått krig i 20 år i Somalia, men tydligen har ingen som kommer hit några anhöriga som har dött i kriget och ingen behöver skydd. Det är hittepå alltihop. Hit kommer bara 9-barnsfamiljer med mamma och pappa samt deras åldriga föräldrar i bidragssläptåg. Sedan behåller alla afghanska mödrar sina underåriga barn hemma i kriget när man vet att man kan få ett gott omhändertagande av ensamkommande och skickar medelålders gubbar i stället. Och från Syrien där 5000 människor om dagen väller in över grannländernas gränser tar Sverige emot alla Syriens terrorister och hårt belastat kriminella tillsammans med resten av arabvärldens terrorister och hårt belastat kriminella som påstår att de är syrier - om man ska tro på SDs hatsajt Avpixlat.

Medan jag träffar flyktingar. Märkligt.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-04 14:13:32 följande:
    .
    Vissa hem för ungdomar har fått telefonräkningar på höga summor när de ringt hem trots att de vid ankomst angett att de är helt ensamma i världen. Och ensamkommande som också hävdat att de inte har någon har avvikit från boenden och flyttat hem till släktingar i Sverige. Det är inte den typen av barn vi ska ta emot i Sverige tycker jag. Då får man söka asyl på anknytning och så bör släktingen stå för försörjningen.

www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/ringde_foer_93_0...

I den här artikeln har visserligen personen ringt olovligt men det står inget om att han har uppgett att han är helt ensam i världen. Det behöver man inte vara för att få asyl.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-03-04 18:50:34 följande:

Enkelt ja, med screenshots som källa:
    www.interasistmen.se/granskning/irm-avslojar-.../

Och det är inte enda gången det hänt.

Som jag skrev tidigare:

Jag tror det handlar om att SD behöver behålla sin kärnväljartrupp. När man som parti officiellt ärluddig i sina formuleringar får man ta ut svängarna desto mer på andra forum, prata mer i klarspråkväljarna känner igen sig i sina sympatier
    och själva får uttrycka dem.

Björn Söder SDs partisekreterare har tydligen en facebooksida som tjänar i detta syfte där han drar igång en "debatt" genom att insinuera att meningsmotståndaren ägnar sig åt djursex och sedan låter kommentarerna med grovt förtal och rasism rulla på medan han tar bort kritiken mot att inlägg med grovt förtal och rasism får stå kvar.

Förutom det uppenbara förtalet verkar det inte bättre än att Björn Söder känner en viss sympati med inställningen att vi har nog med "kamelknullare" i landet eller inte ser det rasistiska i ettdant uttalande. Alla dessa hätska tankar som finns inom väljarkåren måste ju ut någonstanns och Björn Söders facebooksida anses väl som lämpligt av Björn Söder - annars skulle han väl göra något det i stället för att dra igång det. Jag tror Björn Söder i SD-kretsar betraktas som en "stark" man som vågar gå ut med den här typen av uttalande medan vi andra undrar vad det är för avpixlatfilial han driver.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-03-04 20:50:37 följande:

Lika bra att du kör huvudet i sanden då i sann Sd-anda!
    Mäh! Varför länkar du inte bara till Björn Söders facebooksida där kommentarerna är bortplockade isf en sida där det går att läsa dem på en skärmdump. Eller varför inte fråga Avpixlat om de kan lägga ut de censurerade kommentarerna.Flört

Ja, det är jävligt "provocerande" att tala om för Björn Söder att han tillåter grovt förtal och rasism på sin facebooksida, medan han tar bort kommentarer där man uppmanar till rensning av kommentarer med grovt förtal och rasism. SD har ju "nolltollerans mot rasism" och det anser man sig efterleva om man raderar alla anklagelser om rasism. Resten, "sanningen" -   till exempelatt vi har tillräckligt med "kamelknullare" i Sverige, den typen av kommentarer kan ju få vara kvar tycker tydligen Björn Söder.

Ekeroth valde ju att stänga ner kommentarsfunktionen på sin hemsida av indignation över att det visade sig vara hans ansvar att rensa kommentarer där. Så här skriver Ekeroth på sin blogg:

"Denna blogg har sedan i somras ingen kommentarsmöjlighet. Detta p.g.a. Sveriges konstiga lagar om ansvar för vad andra skriver i form av kommentarer."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ekeroth-polisanmald-for-kommentarer_8508478.svd

Ytterst amatörmässigt att inte känna till och följa lagen och det samma gäller tydligen Björn Söder - annars hade han väl gjort något åt saken.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-04 23:41:34 följande:
    Märklligt, för ni reagerar ju SÅ hårt på när provokativa kommentarer tas bort här...

hehehe {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Varför hatar folk SD?