Varför hatar folk SD?
Errol Flynn skrev 2014-03-01 16:11:13 följande:
Ja googlar man på problem på hem för ensamkommande så kommer nedslående många artiklar upp. Och är det barn vi pratar om? Den här artikeln fick Centerns Staffan Danielsson löpa gatlopp för. Man får inte ifrågasätta trots att de ensamkommande äter upp 40% av de totala kostnaderna för de som söker asyl. FYRTIO PROCENT. Boendet kostar 1900-15800 kr/dygn. www.dn.se/debatt/unga-man-over-18-ar-ska-inte.../
I Danmark genomfördes år 2009 120 åldersundersökningar där 73 procent av de undersökta bedömdes vara 18 år eller äldre. Av de 83 åldersundersökningar som genomfördes på asylsökande i Finland 2010 bedömdes 50 vara över 18 år. År 2010 genomgick 600 personer åldersundersökning i Norge. 289 av dessa personer, eller 48 procent, bedömdes då vara 18 år eller äldre.
Eftersom så många av de ensamkommande väljer att ta sig till Sverige, vanligen genom kanske 7–8 länder, har Sveriges kostnader för mottagningen ökat kraftigt och uppgår nu till cirka 1.500 miljoner kronor per år, vilket är hela 40 procent av de totala kostnaderna för alla som söker asyl. Migrationsverket betalar 1.900 kr per dygn till kommunerna som ordnar boendet, och årskostnaden ligger runt 500.000 kr för en ensamkommande under 18 år. Kapaciteten för att kunna ta emot de ensamkommande är mycket ansträngd.
meritwager.wordpress.com/2013/12/01/en-anstal.../
Ja, det är barn vi pratar om. Diskussionen om tillförlitligheten med åldersbestämning har tagits upp så många gånger. Statistiken handlar om hur många som bestämdes som överåriga tillsammans med en stort antal som KUNDE ha varit 18 och äldre, men ändå låg inom spannet för att vara under 18. Om det är ett felspann på 4 år så kommer ALLA 17-åringarna att KUNNA vara 19, men de KAN också vara 15. Detta är rent teoretiskt eftersom det i verkligheten går att befinna dig utanför det statistiska spannet också - både uppåt och nedåt. Det gäller för både handledsröngen och tandstatus samt båda i kombination.
Ja, det kostar att ha ensamkommande barn i boenden. Själv skulle jag vilja satsa ännu mer på dem och ha dem i famlijer. Här tror jag kommunerna tänker lite kommunekonomi och vill använda sina lokaler, skapa jobb etc isf att hitta familjeplaceringar, men jag tror man har igen det i slutändan. Tonårsbarn behöver föräldrastyrning och vuxna människor att kyta an till ordentligt.