Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Errol Flynn skrev 2014-03-01 16:11:13 följande:
    Ja googlar man på problem på hem för ensamkommande så kommer nedslående många artiklar upp. Och är det barn vi pratar om? Den här artikeln fick Centerns Staffan Danielsson löpa gatlopp för. Man får inte ifrågasätta trots att de ensamkommande äter upp 40% av de totala kostnaderna för de som söker asyl. FYRTIO PROCENT. Boendet kostar 1900-15800 kr/dygn.

www.dn.se/debatt/unga-man-over-18-ar-ska-inte.../

I Danmark genomfördes år 2009 120 åldersundersökningar där 73 procent av de undersökta bedömdes vara 18 år eller äldre. Av de 83 åldersundersökningar som genomfördes på asylsökande i Finland 2010 bedömdes 50 vara över 18 år. År 2010 genomgick 600 personer åldersundersökning i Norge. 289 av dessa personer, eller 48 procent, bedömdes då vara 18 år eller äldre.

Eftersom så många av de ensamkommande väljer att ta sig till Sverige, vanligen genom kanske 7–8 länder, har Sveriges kostnader för mottagningen ökat kraftigt och uppgår nu till cirka 1.500 miljoner kronor per år, vilket är hela 40 procent av de totala kostnaderna för alla som söker asyl. Migrationsverket betalar 1.900 kr per dygn till kommunerna som ordnar boendet, och årskostnaden ligger runt 500.000 kr för en ensamkommande under 18 år. Kapaciteten för att kunna ta emot de ensamkommande är mycket ansträngd.

meritwager.wordpress.com/2013/12/01/en-anstal.../
    Nej, det kommer inte upp nedslående många artiklar, men det är nedslående att det kommer upp några artiklar under detta ämne alls.

Ja, det är barn vi pratar om. Diskussionen om tillförlitligheten med åldersbestämning har tagits upp så många gånger. Statistiken handlar om hur många som bestämdes som överåriga tillsammans med en stort antal som KUNDE ha varit 18 och äldre, men ändå låg inom spannet för att vara under 18. Om det är ett felspann på 4 år så kommer ALLA 17-åringarna att KUNNA vara 19, men de KAN också vara 15. Detta är rent teoretiskt eftersom det i verkligheten går att befinna dig utanför det statistiska spannet också - både uppåt och nedåt. Det gäller för både handledsröngen och tandstatus samt båda i kombination.

Ja, det kostar att ha ensamkommande barn i boenden. Själv skulle jag vilja satsa ännu mer på dem och ha dem i famlijer. Här tror jag kommunerna tänker lite kommunekonomi och vill använda sina lokaler, skapa jobb etc isf att hitta familjeplaceringar, men jag tror man har igen det i slutändan. Tonårsbarn behöver föräldrastyrning och vuxna människor att kyta an till ordentligt.

• nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 16:15:25 följande:
    Jag hade flyttat min gamla mamma på studs om hon satt på ett hem där övervåningen skulle användas till svenska problembarn eller ensamkommande flyktingbarn. Varför ens ta risken?
    Alla ensamkommande är inte 5-åringar med snutten under armen som media vill påskina med sina tramsiga bilder. Vissa har åkt tillbaka till hemländerna och gripits för terrorism och andra har utvisats för grova brott. Jag skulle inte ta några risker. Måste finnas bättre boenden utan att man blandar ganska hjälplösa äldre människor med unga män.
    Chansen är ändå stor att vart du än flyttar henne kommer hon att få hjälp av feriearbetande ensamkommande flyktingbarn genom kommunernas feriepraktikprogram för ungdomar.

De flesta är nog införstådda med att det till allra största del handlar om barn i högstadie- och gymnasieålder. 
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-01 17:25:03 följande:
    I en nyligen gjord Sifomätning visade det sig att Sverigedemokraterna har bäst politik för invandring/immigration, enligt väljarna. Källan kommer från Sifo och statstelevisionen.

pejl.svt.se/val2014/sifo-bast-politik/
    docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkJ_55UO...#gid=0
    www.svt.se/nyheter/val2014/ny-sifomatning-mod...
    Du menar att SD låg ensam i i botten eller i bottenskiktet på samtliga övriga områden (sjukvård, äldreomsorg, miljö/klimat, skola/utbildning, ekonomi, arbetsmarknad/jobb) men med högst resultat för invandring/immigration, 19%  efter "vet ej"-gruppen som hade 37% vilket är nästan dubbelt så många procent som SDs politik fick.

Lika många, 19%, tyckte att någon av oppositionens partier hade den bästa politiken för invandring/immigration medan 16% tyckte att någon av allianspartierna hade den bästa politiken.

Statistik är roligt, eller hur!
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-01 18:14:37 följande:
    Det är heller inte imponerande att MP backar med nästan en hel procent.

Ungefär som SD som backade med 6 punkter. MP backade med 9 punkter. Hur blind är man och besatt av att "vinna" över ett visst parti när man ser det som en seger att man själv backar, men att det andra partiet backade aningen mer?
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-03-01 18:21:58 följande:

Vad menar du? Dom jag känner är skötsamma människor, dom vill inte heller ha en massa kriminella dårar här.
    Jaså jag tyckte du nyss sa. "Du den kvaliteten vi harvåra invandrare, är inget man kan vänta med att ta in. Varenda land rycker i dom får att få förmånen att försörja dem resten av livet."

Hur ska du ha det nu?
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-01 18:40:33 följande:
    Inget annat parti än SD har en hatarklack som oavbrutet kacklar om rasism, fascism och nazism.

Eftersom det är vad man sysslar med uppmärksammas det förstås.

Hur tyckte du din gamle SD-partivän som jag länkade till om rasism när du bad om exempel (förutom de som redan fanns länkade till i tråden) skötte sig? Du vet han med "negrer", "apor" och hur förträffligt han tyckte det var med hets mot folkgrupp?
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-03-01 18:44:08 följande:

Givetvis va det lättre att ta emot invandrare när vi hade mycket mera jobb än vad vi har idag.Dvs utbildning va inte alls så viktigt och det fanns jobb.

OK. Hur gamla är dina "blatte"vänner som du hälsar på på stan som du tycker sköter sig till skillnad från andra invandrare?
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-01 18:57:51 följande:
    Ett par incidenter om året uppmärksammas. Tyvärr uppmärksammas inte SDs politik lika mycket av media och journalister. Det är bara för att media har en vinkling och en agenda.

Det finns idioter i alla partier. Skriker alla sossar "Knulla, knulla för fan" som den stupfulla riksdagsledamoten Per Svedberg? Är alla sossar rasister som SSU ordföranden Anna Sjödin som åtalades för bland annat förolämpning genom rasistiska tillmälen?
    Ett par incidenter om året. FörvånadFörvånadFörvånad

Din miniräknare har helt lagt av ni.

Det är ju pepprat med länkar i den här tråden om SDare som gjort helt olämpliga uttalanden och du vill inte läsa dem och när jag skedmatar dig med ett exempel påstår du att det bara är ett incidenter per år. Läs länkarna i stället för att förneka vad de tar upp.

Nope det är de inte och jag har inte sagt att alla SDare är rasister utan att alla de som gör rasistiska uttalanden är det och det är ett betydligt antal varje år.

Alfsson har visst skitit i det blå skåpet någon gång för mycket. Det kommer att bereda mig stor glädje att äntligen se den mannen yxas från politiken.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-01 20:16:17 följande:
    meritwager.wordpress.com/2013/10/09/en-migga-.../

www.nrk.no/norge/avslorer-aldersjuks-med-ront...

Jag är inte övertygad.
    Det enda jag kan läsa ut av de siffrorna är att man inte testade alla och av dem man testade var det en hög andel som bedömdes som mycket sannolikt över 18 eller med felspannet över 18 eller under 18 år.

OK. Varför testar man inte alla?
    Man testar inte barn som kan styrka sin identitet och ålder om man inte särskilt misstänker att något inte stämmer, man testar inte heller barn som uppenbart är under 18, som exempelvis 3-åringar, man testar inte heller vanemässigt barn som rimligen bedöms som under 18. Det är dyrt med medicinska ålderbestämningstester men framförallt är det ett väldigt trubbigt instrument.

Vad gäller handledsröntgen tittar man på om tillväxtzonen är sluten eller inte. Du slutar växa när kondrocyterna i skelettets tillväxtzoner slutar dela sig och genomgår apoptos. Detta innebär att blodkärl växer in i tillväxtzonerna och området förbenas. Det kan dröja en bit in i vuxen ålder innan tillväxtzonen är helt sluten. Ärftlighet, sjukdom, undernäring/felnäring, pubertet och droganvändning som påverkar östrogennivåer är exempel på faktorer som kan påverka i vilken takt tillväxtzoner sluts både uppåt och nedåt i ålder. Så länge du växer betyder det att dina tillväxtzoner är aktiva och du vet vad individuellt det är när människor slutar att växa på längden! Lika stor variation är det på vilka som testas och faller ut som 18 år och över, eller under 18 år.

För tandtester se länkar nedan.

Många har en övertro till medicinsk testning medan det säkraste svaret får du av att kombinera  många informationer. Efter fackfolkets bedömingar är observation under lång tid en god hjälp . Dels märker man och dels försäger de sig ofta förr eller senare. Ett exempel är en kille som stolt berättade om sin flickvän som hade eget hus, högskoleutbildning, några års yrkeserfarenhet och hade jobbat ihop allt själv. Han visade kort på henne och jag sa att hon såg gullig ut och frågade hur gammal hon var och han svarade snabbt "vi är lika gamla". När man räknade baklänges var det en omöjlig bedrift om inte både hon och han var minst 5 år äldre...

Jag har mött några exempel på "barn" som aldrig i helvete var under 18 . Ett av dem är åldersbestämd och hör och häpna kvalade in som under 18 fast alla i hans omedelbara omgivning var övertygad om att han är betydligt äldre, runt 30. Jag tror vi har rätt och testen fel och här var det fördel "barnet".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/osakra-metoder-avgor-de-ungas-alder/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5652714

http://www.tandlakartidningen.se/arkivet/nyhet/aldersbedomning-maste-vara-rattssaker/ (se även kommentaren)

Mycket av skriverierna har baserats på slutsatser som inte går att dra, men det får inte lika stora rubriker när osteologer och tandläkare förklarar hur man ska tolka siffrorna. Hos mobben som vill tro att 85% av alla ensamkommande flykting"barn" är vuxna och dessutom bor på slottt med personliga butlers och golflektioner blir varje försök till förklaring en "undanflykt" eller försök till "mörkning". Jag har sett hur snacket går på Avpixlat och fria tider. Statistik i fel händer är verkligen farlig.

Merit Wager är en privatperson med en blogg där ett urval av människor som väljer att skriva där skriver när de har något att säga som de inte känner sig nöjda med. Jag skulle tro att de som skriver är mestadels ärliga och kunniga i sitt omedelbara område och de har mycket att tillföra, men deras ord är inte lag.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-02 13:21:40 följande:
    Expressen är en tabloid som hittar på minst 50% av sitt innehåll.
    Den här artikelförfattarinnan anger namn och att hon är journaliststuderande. Hon har också en blogg där hon tar upp frågor om bland annat rasism. Du kan ju fråga henne själv om du inte tror på Expressen.

http://bilanosman.bloggproffs.se/
Svar på tråden Varför hatar folk SD?