Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Varför hatar folk SD?

Biffus skrev 2014-12-27 10:21:48 följande:
    De verkar bara ha kommit överens om hur röstningen om budgeten ska göras. Det finns "några" fler politiska områden än det...
    Ja, reglerna ska ändras så att reglerna passar dom själva, det är demokrati det!
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-12-27 10:24:37 följande:
    Ni tror ju att ni vinner på precis allt. Det finns diagnoser för sånt beteende: storhetsvansinne.
    Nej, det kallas realism.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Biffus skrev 2014-12-27 10:42:34 följande:
    Vilket kriterium för demokrati är det som inskränks när man inte får rösta på flera budgetar? 
    Reglerna ska inte ändras. Allinsen lägger ner sina röster om rödgröna blir större och vice versa. Allts nu är det svart på vitt: SD ÄR det ENDA oppositionspartiet.
  • Gert
    Biffus skrev 2014-12-27 11:51:05 följande:
    Reglerna ändras om det inte går att styra Sverige med nuvarande regler, reglerna ändras inte om det går att styra Sverige.
    Presskonferensen gick ut på att respektive block har kommit överens om att det minsta blocket ska lägga ner sina röster vid en budgetomröstning. Alltså ska reglerna inet ändras, inte än i alla fall. 

I och med denna överenskommelse är SD nu det enda oppositionspartiet. FP och KD åker ur riskdagen 2018 och SD kommer få 30%. Så går det när man kör fulspel.
  • Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-27 12:05:19 följande:
    Ja, när SD kör fulspel, leker populister och skyller allt på Någon Annan så blir det tyvärr lätt så. Klassiskt recept sedan 1933.
    Skillnaden är att SD har stöd från en majoritet av folket i sin huvudfråga. De andra partierna skiter i vad majoriteten vill. Det visade sig nu, igen. En majoritet ville ha nyval, nu får dom inte det. Sjuklövern beter sig som fascister.

www.dagensopinion.se/majoritet-nyval

www.svt.se/nyheter/val2014/vajarna-ratt-med-extra-val
  • Gert
    Biffus skrev 2014-12-27 12:06:38 följande:
    Jo, det handlar om reglerna.

"Det blir inget extra val efter att regeringen kommit överens med allianspartierna om nya regler kring minoritetsregeringar och budgetomröstningar. Överenskommelsen i korthet:

1. Den regeringskandidat som samlar stöd från en
    partikonstellation som är större än andra ska släppas fram.

2. En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget

3. Utbrytningar av budgeten är inte möjliga

4. Tre politiska områden pekas ut för samarbete och samtal. Pensionsfrågan, försvarsfrågan och energifrågan.

Denna överenskommelse tillämpas för första gången i samband med att regeringen i april 2015 lägger fram vårpropositionen. Överenskommelsen gäller till och med valdagen 2022. "
    http://www.svt.se/nyheter/live/besked-om-nyvalet

Alliansen och Vänsterpartiet är fortfarande opposition, även om regeringen accepterade Alliansens förslag på regler kring minoritetsregeringar och budgetomröstningar. 
    Fienden har lagt sig i samma säng med varandra. Det här kommer allahiansen tappa väljare på, främst till SD.
  • Gert

Man påstår att SD inte har något inflytande. Ändå så tvingar SD indirekt de övriga partierna att ingå äktenskap med varandra.

Jag är övertygad om att något eller några allianspartier åker ur riksdagen 2018 och SD får 30%.

• Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-12-27 12:26:10 följande:
    Så sd's huvudfråga är att tvinga fram extraval i tid och otid?

Nu är Sd dessutom dåliga förlorare och ska fortsätta jävlas iom en misstroendeförklaring mot statsministern. Helt i linje med det maktfullkomliga Sd. De hatar statsministern för att han kallade dem nyfascister.
    Det är väl inget konstigt med en missförtroendeförklaring mot en svagbegåvad statsminister.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-12-27 12:29:49 följande:
    Lyssna gärna på presskonferensen.

Vad man kommit överens om är formerna för att möjliggöra en minoritetsregering och dessutom har man pekat ut tre områden där man över blockgränserna ska söka samarbete.

Jan Björklund påpekade något viktigt - att det måste finnas en seriös opposition, annars riskerar man att gynna missnöjespartier.
    De har ingått äktenskap med varandra, nu även på pappret!

SD är efter detta ännu tydligare det enda oppositionspartiet.
  • Gert
    Biffus skrev 2014-12-27 13:21:42 följande:
    Du har missförstått decemberöverenskommelsen. 
    I såna fall har även borgerliga debattörer missförstått överenskommelsen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?