Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-11-21 15:50:25 följande:
    Men Billströms inlaga om de papperslösa var ju kopplad till frågan om anhöriginvandringen. Otroligt att du missade den som debatt som då var. Men du kanske var på nåt HBTQ-mäte med Mp:s ungdomsförbund e.d. då (?)

Hur som helst, en som minns det där om Billströms tumskruvar på anhörighetsinvandringen, förutom jag själv, är SVT:s politiska kommentator Margit Silverstein, som pratade om saken i gårdagens Aktuellt (21.00). Jag förmodar att du hittar till SVT Play själv. Margit börjar tala vid c:a 3.20 in i sändningen. Margit säger bl.a. att Billström blev "hudflängd" när han talade om "volymer" och "strömmar, "inte minst av sina egna".

Men nu är det alltså annat ljud i skällan. Moderaterna närmar sig Sd eftersom moderatpolitikerna har hajat hur folkopinionen går.

Du verkar inte följa med speciellt mycket i media. Du verkar ju totalt omedveten om vad som hände och om vad som händer. Som sossepolitikerna f.n. alltså.
    Nja, jag skulle nog vilja påstå att du har lika fel om hur pass insatt jag är i medias politiska rapportering som du har i dina observationer i övrigtSkrattande

I ditt förra inlägg bifogade du en länk till en artikel som enligt dig var ett exempel på den kritik som riktades mot honom på grund av hans inställning till försörjningskrav vid anhöriginvandring. Den artikeln berör överhuvudtaget inte Billströms syn på anhöriginvandring, men den tar upp hans syn på vilka det är som gömmer papperslösa flyktingar. Jag petar in ditt inlägg och fettar det en smula så att det ska bli lättare för dig att förstå vad du skrev
    Philipsson skrev 2014-11-20 08:22:31 följande:

Nu vill M "se över" flyktinginvandringen, så att regeln om att den invandrade ska ha försörjningsplikt för anhöriga, ska följas.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6022545

För några år sen, när Billström framförde detta, sågades han av av Alliansen själv, och avfärdades i media som rasist. Se t.ex. www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-var-finns-den-reinfeldt-som-inte-slappte-en-rasist-over-bron/

Vem var det som sa att Sd inte har nåt inflytande...? :)

Här kommer sen en länk till artikeln för säkerhets skull. jag bifogar också en länk till den DN-intervju som innebar att Billström hamnade i blåsväder och fick en reprimand av Reinfeldt.

Du får gärna återkomma om det är mer du inte har förstått av det du påstått eller länkat till.

www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-var-finns-den-reinfeldt-som-inte-slappte-en-rasist-over-bron/

www.dn.se/nyheter/de-flesta-bor-inte-hos-de-som-ar-blonda-och-blaogda/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Velouria skrev 2014-11-21 21:23:27 följande:
    Precis! Det går att vara invandringskritisk utan att drivas av hat eller motvilja mot invandrade människor. Det finns sverigedemokratisk invandringskritik, som egentligen bottnar i en naturlig känsla av hat, och det finns vanlig invandringskritik som fokuserar på problemen utan att sätta en massa människor i dåligt dager och bidra till att det uttalas och handlas hatiskt emot dem. Det är svårt att förklara exakt så att det går upp ljus för folk vari skillnaderna ligger. Men allt som allt så skiljer sig den sverigedemokratiska invandringskritiken mycket från andra typer då den genomsyras av hat och rasism. Det blir svårt att koncentrera sig på invandringsproblemen, utan allt fokus hamnar på hatet och rasismen istället.
    Mm, det kan störa mig lite att sverigedemokrater alltid ska jämra sig så högt att det finns en tendens att invandringskritik utan rasistiska förtecken bara kan framföras i sammanhang där det inte finns några sverigedemokrater närvarande.

Fast då kan å andra sidan diskussionen bli intressant då eftersom man inte behöver ägna så mycket tid till att reda ut missförstånd.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-23 20:58:07 följande:

Ni Sd-hatare gör verkligen skäl för begreppet "näthatare". Ni utgör en sekt!

Inga argument, bara en massa floskler, tomma ord.

Ta itu med sakfrågor ist, som att svara på frågan om varför Sverige ska ha Europas i särklass högsta flyktinginvandring?

Och en till fråga: Anser ni att alla de länder som tar emot färre flyktingar än Sverige (relativt folkmängden talar vi alltså om), d.v.s. samtliga Europas länder, är rasistiska?

Ska du inte först förklara hur artikeln du länkade till anknyter till anhöriginvandring.

Det är faktiskt märkligt att så gott som alla sverigedemokrater som blir påkomna med att fara med osanning låtsas som ingenting.

Kanske att det är just på den punkten SD-kulturen mest skiljer sig från den svenska,jag menar vi svenskar erkänner ju när vi har fel, det är liksom inget mer med det - men SD-kulturen har ju drag av ett bortskämt obstinat barn som konstant förnekar sanningenSkrattande
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2014-11-24 08:14:30 följande:
    Nej, jag ljuger inte - jag poängterar bara det faktum att du inte kommit så långt i din läsutveckling ännu, alternativt inte har den kapacitet som behövs för att kunna ta till dig en enkel tidningstext.

Jag citerar än en gång det inlägg där du påstod att Billström kritiserats för sin inställning. till anhöriginvandring vilket du gav exempel på genom att länka till en debattartikel. I den artikeln finns inget om anhöriginvandring, däremot kritiseras Billström för ett uttalande om vilka som gömmer papperslösa.

Varför inte be din mamma eller pappa eller någon annan om hjälp med att läsa igenom artikeln, så att du kan lära i stället för att fara runt och anklaga folk för att ljuga.

Vad gäller din andra länk, så klarade du inte av att länka ordentligt, länken leder inte till det inslag du avsåg. Men jag rättade till det första gången jag påpekade att du inte förstått den text du länkat till, såtillvida att jag petade dit en fungerande länk.

Nåja, här kommer ditt inlägg. Be någon läsvan om hjälp med artikeln vetja.
    Inte min avsikt att ställa till det för Ph. Här kommer en tydlig länk till artikeln.

www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-var-finns-den-reinfeldt-som-inte-slappte-en-rasist-over-bron/
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-23 20:58:07 följande:

Ni Sd-hatare gör verkligen skäl för begreppet "näthatare". Ni utgör en sekt!

Inga argument, bara en massa floskler, tomma ord.

Ta itu med sakfrågor ist, som att svara på frågan om varför Sverige ska ha Europas i särklass högsta flyktinginvandring?

Och en till fråga: Anser ni att alla de länder som tar emot färre flyktingar än Sverige (relativt folkmängden talar vi alltså om), d.v.s. samtliga Europas länder, är rasistiska?

Du tror inte att dina observationer kan vara en direkt konsekvens av ditt mycket personliga förhållningssätt till texter.

Du skrev ju att artikeln som jag länkar till nedan är ett exempel på den kritik som riktas mot Billström för hans syn på anhöriginvandring. For oss med en annan erfarenhet av hur man läser texter är dina synpunkter på artikeln snarare ett exempel på hur det kan gå när man inte riktigt förstår vad man läser.

Känner du till talesättet "tomma tunnor skramlar mest". Det skramlar rätt rejält om man påstår att debattartikeln handlar om anhöriginvandringSkrattande

Nu vill M "se över" flyktinginvandringen, så att regeln om att den invandrade ska ha försörjningsplikt för anhöriga, ska följas.

För några år sen, när Billström framförde detta, sågades han av av Alliansen själv, och avfärdades i media som rasist. Se t.ex. www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-var-finns-den-reinfeldt-som-inte-slappte-en-rasist-over-bron/

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-24 17:23:36 följande:
    Du missar medvetet poängen.

Anpassar sig M till Sd eller inte?

Vi vet båda svaret.
    Nej poängen är dels att den artikel du länkade till inte behandlar anhöriginvandring och dels att Alliansen redan 2008 fattade beslut om anhöriginvandring.

2008 fanns inte SD i riksdagen så på goda grunder kan man väl påstå att moderaterna i den mån de förändrar sin syn på anhöriginvandring så handlar det om att de återgår till den uppfattning de hade innan Alliansen började kompromissa om invandringspolitiken för att hålla SD borta från alla möjligheter till påverkan.

Komiskt nog så har ju SD haft en effekt på invandringspolitiken, såtillvida att den blivit mer liberal än den hade blivit utan SD i riksdagen.

Bifogar en länk till en artikel från 2008. Artikeln är från Expressen och bör inte vara alltför svår att förstå.

www.expressen.se/nyheter/alliansen-ense-om-anhoriginvandring/
  • FDFMGA
    Svt skrev 2014-11-24 19:01:46 följande:
    Nja, det kan du inte gärna hävda. Eller menar du att du vet säkert att det hade sett annorlunda ut annars?
    Nej, säker kan jag inte vara - inte desto mindre vet vi ju att Alliansen valde MP som samarbetspartner i invandringspolitiska frågor för att garantera att SD inte skulle få något inflytande i riksdagen över invandringspolitiken.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-24 18:16:25 följande:
    Så du menar att M. Silverstein har fel?
    Menar du Silberstein?

Såvitt jag minns var inte någon av artiklarna du länkade till skrivna av henne. Jag kan inte en minnas att hon är omnämnd i någon av dessa.

Kanske du menar någon annan, men jag kommer inte på vem denna M Silverstein skulle vara i så fall. Hursomhelst, vad har denna person med ditt inlägg att göra?

Kopierar in ditt inlägg för säkerhets skull. var förekommer Silversten/Silberstein?

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-24 23:29:40 följande:
    Jo, hon medverkade i den Aktuellt-sändning jag hänvisade till. Hon är ju med i Aktuellt ganska ofta, Silversten, eftersom hon är Aktuellts inrikespolitiska kommentator. Fast nu hävdade ju hon iofs där och då att M i själva verket inte alls anpassar sig till Sd, utan att partiet redan tidigare hade den inställning Svantessons motion nu visar på, och att detta blott kommer fram nu igen, eftersom partiet vill visa på sitt avståndstagande gentemot Reinfeldt och dennes "öppna vår famn"-retorik. Silfversteins tolkning.

Vilken tror du är anledningen till att M nu föreslår det M föreslår? Tycker du att Silbersten har rätt? Eller tror du att M i opportunistisk stil helt enkelt anpassar sig till Sd för att de är rädda att tappa ännu fler väljare till Sd?

Tycker du att M gör rätt eller fel?
    Nej, du hänvisade inte till något inslag i Aktuellt i inlägget vi har diskuterat ett tag nu, inte heller till Margit Silberstein.

Principiellt gäller förmodligen för de flesta av oss att om man påstår något och detta påstående ifrågasätts så avser diskussionen påståendet- inte Margit Silberstein eller något annat irrelevant som t ex om huruvida flodnejonögat borde vara rödlistat eller om årets julhandel kan förväntas slå rekord, typ.

Jag petar in ditt inlägg än en gång.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

För några år sen, när Billström framförde detta, sågades han av av Alliansen själv, och avfärdades i media som rasist. Se t.ex. www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-var-finns.../

Och som bland annat jag redan tidigare konstaterat så brast du i läsförståelse när du påstod att debattartikeln i DN kritiserade Billströms syn på anhöriginvandring.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2014-11-25 09:30:22 följande:
    Klart han fick, han läser den ståendes på huvudet och ser något vi andra inte ser :)
    Jag tror att hen läser DN mot nedanstående bakgrund, det är ju en Bonnierägd tidning.
    Svt skrev 2014-11-15 15:54:02 följande:
    Nu ska vi dock vara ganska klara med att det inte enbart per se är våra judiskägda dagstidningsdrakar som har sysslat med "granskningen". Det råkar vara juden Aschelberg och våldsvänster-Expo/RG som stått för förarbetet, som sedan judemedia villigt publicerat.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?