Centurione skrev 2014-12-02 16:24:32 följande:
Om farfadern var jude så är Robert Aschberg åtminstone kvartsjude. Var hans farmor också jude (vilket är troligt, inte många judar gifte sig med annat än andra judar i den generationen) så är han halvjude. Är (var?) hans mamma också jude så är han heljude.
Ovanstående gäller för ETNICITETEN jude. Begreppet "jude" kan dock även referera till en person som bekänner sig till judendomen. I de allra flesta fallen sammanfaller etniciteten med religionen, men självklart finns det även personer av andra folkslag som konverterat till judendomen - t.ex. i samband med äktenskap med en jude. Likaså finns det förstås etniska judar som inte är troende - även om det i min erfarenhet brukar ta många generationer i ett nytt land innan de slutar att följa de traditioner som hör till judendomen. I undantagsfall kan även en etnisk jude konvertera till t.ex. kristendomen, men detta är MYCKET sällsynt. De brukar vilja hålla sig fast vid sin särart.
Ja, det intressanta är hur mycket judiskt påbrå en person får ha för att sverigedemokrater inte ska kalla hen jude och lägga till en öknamn till bestämningen juden, som t ex juden Aschelberg.
Centurione skrev 2014-12-02 16:28:45 följande:
Jo, men skillnaden mellan en italienare och en svensk är ju inte lika stor som mellan en jude och en kristen. Även om italienarna är katoliker så delar de kristendomen med oss svenskar, och i och med det så delar de också mycket av våra värderingar. Vidare är italienarna européer precis som vi, medan judarna är ett semitiskt folk. I norra Italien bor det till och med blonda och blåögda människor. Italienare som kommer till Sverige flyter alltså in åtminstone i andra generationen.
Menar du att Aschberg bekänner sig till judendomen, i och med att du gör jämförelsen med kristendomen?
.
Centurione skrev 2014-12-02 16:34:00 följande:
Inte allmänt inom svenska media, utan det är familjen Bonniers som är judar. Men de sysslar ju mera med böcker och lättare veckopress/blanka magasin, än med nyhetsförmedling. Vilket vi får vara tacksamma för... Det verkar inte som om judarna styr dagstidningarna i Sverige - det har jag inte sett några belägg för (utom enskilda ledarskribenter som försöker, såklart).
Tja, utan att kolla så kan jag väl räkna upp TV4, Expressen; GT, Kvällsposten; DN, Sydsvenskan; Dagens Industri, Veckans Affärer och det finns säkert fler.
Nu tror jag ju inte för ett ögonblick att dessa medier företräder en judisk agenda, men det handlar ju i detta fall inte om vad jag tror utan vad kloakdjuren tycker.
Benämningen judemedia blir ju helt meningslös om man inte menar att det finns en sådan agenda. Alltså som sverigedemokraten som skrev om juden Aschelberg och judemedia här på FL gjorde. Jag petar in ett citat igen, det ör rätt hög strålkärringskoefficient på detta inlägg.
.
Svt skrev 2014-11-15 15:54:02 följande:
Nu ska vi dock vara ganska klara med att det inte enbart per se är våra judiskägda dagstidningsdrakar som har sysslat med "granskningen". Det råkar vara juden Aschelberg och våldsvänster-Expo/RG som stått för förarbetet, som sedan judemedia villigt publicerat.