Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

Varför hatar folk SD?

oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:38:29 följande:
    Vad menar du då med 'trots att de är självständiga'? 
    Även självständiga länder får ju bidrag.
    Söder anser att Färöarna är ett föregångsland jämfört med Sverige. Det måste då gälla inom alla områden. Sverige får inget bidrag från något "moderland" utan bara från EU, där vi är en utav de länder som betalar mer än vad de får tillbaka i bidrag från EU.  
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:40:00 följande:
    Så när man ger någon annan skulden börjar sådana som Westgårdh, FMGA med flera att tänka på vad som är svensk eller inte?
    Nu är jag inte med alls. Utveckla det där lite mer.
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:49:56 följande:
    Jag bryr mig föga om vad Söder säger.
    Jag frågar dig varför du skriver 'trots att de är självständiga'. Det låter onekligen som du tycker att självständighet borde vara ett hinder för bidrag. Tycker du det?
    Har inget med självständighet att göra. Utan de hade bäring på det som Söder ville framställa. Då fick det ett sammanhang.
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:52:45 följande:
    Det kanske är för att du hoppar in i en annan diskussion utan att sätta dig in i frågeställningen. Det var ju 75:an jag frågande när du valde att svara.

Eller så kan du läsa bakåt.
    Mobilklienten trashar en del inlägg pga din signatur verkar det som :/ Så det är svårt att se vad 75:an har sagt och det du har citerat/sagt. Men jag försöker.

• de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:56:33 följande:
    Det var ju du som skrev 'trots att de är självständiga' om färöarnas bidrag från danmark. 

Det är väl rimligt att anta att du tycker deras självständighet har betydelse när du skriver det eller skall man tolka det som att du skriver saker som är avsedda att ignoreras?
    He he. Nice try. Du ser vad jag skriver. Försök inte göra något annat utav det.
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 16:04:46 följande:
    Jag ser vad du skriver. Ser dock inte att du svarar på varför du använder ordet 'trots' när du pratar om bidrag och självständighet.

Är färöarnas självständighet ett hinder för att få bidrag från danmark?
    Vi tar det igen då.

Söder hyllar Färöarna och ser upp till dem och speciellt deras politik. Det får har gärna göra. Men vad är det han vurmar så mycket för och anser att Sverige borde ta efter? Deras industri? Ja, den är stor men består av en enda näring. Lita av alla ägg i samma korg. Deras starka och självständiga samt oberoende ekonomi? Nja, ekonomin har hämtat sig men helt självständigt är den inte. Dels pga en bankkrash nyligen. Dels för att de får pengar från Danmark.

Med det sagt har jag inget emot Färöarnas självständighet utan tycker snarare att fler skall bli självständiga. Nu har inte Färöarna gått hela vägen och frågan har svalnat ordentligt sedan den var aktuell 2008. Idag verkar fokus ligga på att fortsätta säkra den egna ekonomin och stimulera till tillväxt eftersom befolkningen åldras.
  • de Robespierre
    FDFMGA skrev 2014-12-22 16:36:43 följande:
    Tror att det är den romantiske nationalistiske Björn Söder som blir lyrisk under besöket, inte av de skäl som du tog upp - utan man kan ana den fornnordiska storheten, att vikingar slog sig ner där, att språket ger ett eko till det som en gång var och kanske framförallt att befolkningen är homogen och muslimer lyser med sin frånvaro.

Att sen naturen är karg är precis som det ska, jag har för mig att du brukar jämföra SD med andra totalitära rörelser. Jag tänker mig att Björn Söder närmast flåsade upphetsat vid tanken på hur färöingarna har danats av av att kämpa mot naturmakterna, ungefär som sovjetiska pekoral om hjältearbetare som offrar allt för kommunismen i typ "Hur stålet härdades".
    Jag lämnade det med flit utanför mina kommentarer då det torde vara ganska uppenbart att det som "blev över" var det som attraherade honom.
  • de Robespierre
    FDFMGA skrev 2014-12-22 16:45:19 följande:
    MM, man vad är det i så fall som attraherar sverigedemokrater när de talar om att de älskar Sverige och kallar varandra sverigevänner?
    Wikipedia:

Färöarna har lågt invandringsantal, och hela 98 % är födda inom det danska kungadömet (Grönland, Danmark och Färöarna). Cirka 5 % är födda i Danmark. Islänningar, norrmän och polacker är, i nämnd ordning, de största grupperna av migranter (med ungefär 0,2%).

Där har du säkert en anledning.

• de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 16:54:40 följande:
    Och fortfarande ingen förklaring på varför du använder ordet 'trots'. Så svårt det skall vara att svara på en rak fråga ibland. Du möjligtvis inte politiker? smile2.gif
    Ingen politiker. Du är möjligtvis inte journalist? smile2.gif
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 17:08:32 följande:
    Nej, bevare mig väl smile2.gif
    Bra smile2.gif

Jag har svarat hur jag ser på det. Även satt in ordet "trots" i det sammanhang jag menade. Om du ändå vill fortsätta så blir det "trots". smile2.gif
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 16:54:40 följande:
    Och fortfarande ingen förklaring på varför du använder ordet 'trots'. Så svårt det skall vara att svara på en rak fråga ibland. Du möjligtvis inte politiker? smile2.gif
    Hoppas att du inte ser mig som en kopia på Michael Howard i detta klassiska ögonblick hos Paxman smile2.gif

• de Robespierre
    Centurione skrev 2014-12-23 11:17:26 följande:
    Kan man söka asyl där..? smile2.gif

Jag älskar dessutom balladdans, och enligt uppgift ska det fortfarande dansas där.
    Tror de tog emot några stycken så ställ dig i kö ;)
  • de Robespierre
    Gert skrev 2015-01-08 19:50:43 följande:
    Det fanns inga islamistiska terrordåd i Europa för 60 år sen. De islamistiska terrorattackerna har kommit efter mångkulturens intåg, så visst är attackerna en konsekvens av mångkulturen. 
    Nej. Det som de flesta anser startade det hela med terror var 6-dagarskriget 1967 då ett antal arabiska länder med Nasser i spetsen och Sovjetunionen i ryggen ville anfalla Israel. Men Israel väntade inte på anfallet utan gick till motattack och slog de andra styrkorna. Samtidigt vann de land som de tidigare inte hade i området inkl sinaiöknen (som de däremot lämnade tillbaka). Trots freden efter det korta kriget blev det starten på en konflikt som sedan dess har pågått med terror och attentat i Mellanöstern men även i väst
    mycatbirdseat.com/wp-content/uploads/2011/01/Palestine-before-Six-Day-war-647x450.jpg

• de Robespierre
    Rataxes skrev 2015-01-11 15:22:39 följande:
    En fråga, vill du ha andra regler för partistöd för SD än för andra partier? Ser ingen annan koppling till ditt gnäll än det.
    Ett argument är den gamla devisen: Ersättning utgår bara om man har arbetet för ersättningen. Dvs i detta fall har närvarar på möten och har en utsedd person på plats. Så har inte fallet varit i en del kommuner där SD har fått mandat men aldrig närvarat på ett enda möte. Trots det vill SD har ersättning för ett arbete som inte har utförts. SD har ju gjort sig kända för att klanka ned på politiker men drar sig inte för att sko sig när det gäller dem själva. Känns sådär övertygande. Nu har några kommuner sagt stopp efter denna artikel publicerades. No show - no money.
    www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanlandsnytt/sd-kraver-partistod-for-tomma-stolar
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2015-01-20 11:22:23 följande:
    Glömt Atocha i Madrid 2004, där det islamistiska våldet såg till att 194 personer miste livet?

Glömt London 2005, där jihadisterna tog livet av 52 personer?
    ---
    Ni jihadistkramare är samma typ av personer som på 70-talet kramade Baader-Meinhof-ligan. Förment vänster, vars retorik går ut på att allting är fascisternas fel (och med 'fascister' avses då alla som inte själva är terrorister).

Breivik, en galning till massmördare, vad har han med organiserad terrorism att göra? Hans dåd är ju att likna vid de där skolskjutningerna i USA, eller vid Mattias Flinck i Österssund.

Det kanske mest otroliga i sammanhanget är att Charlie Hebdo ju är en vänstertidning, och att de som mest och mest högljutt klandrar tidningen för dess publiceringar och karikatyrer av makthavare och religiösa dogmer, är folk från vänsterkanten.

Det går att hitta galningar som gömmer sig bakom religion eller politik i alla läger. 

RAF, ETA, Gods Army, IRA, Bat Ayin för att nämna några fåtal. Lägg sedan till personer som agerar på egen hand och listan blir hur lång som helst.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?