hezekiel skrev 2014-12-18 22:57:17 följande:
Finns det någon titel du kan rekommendera, kanske om Tyskland,Sovjetunionen eller om dom nationerna som fanns vid första världskriget.
Helst någon gammal bok som inte är pk och sparkar åt alla håll utan pardon.
Finns massa konspirationsteorier på flashback om du har tid och lust.
Personligen tycker jag det är väldigt intressant att läsa om vanligt folks tankar och åsikter, vissa kan få mig att skratta andra att vidga mina vyer.
Det är just det vanliga folkets syn och upplevelser som är det mest intressanta för mig. Visst kan själva apparaten vara lockande att läsa om. Men det var alltid det vanliga folket som drogs med, eller blev påverkade, eller drabbades av allt lidande.
Det kan vara svårt att hitta böcker om just detta. De omnämns bara i förbifarten som en del av beskrivningen av utvecklingen, det politiska livet, dekreten samt ev det efterföljande kriget. Rena ögonvittnesskildringar, berättelser från de som växte upp under tiden kan vara lite svårare att hitta.
Sen får man ta höjd för att det alltid är vinnaren som skriver historien. Man man behöver inte ta det exakt på orden utan snarare vilka böcker som skrev och de som inte skrevs. Det är t.ex väldigt få böcker som beskriver tyskarnas lidande under tiden efter första världskriget och då hur en tysk upplevde det. Speciellt när Frankrike straffade och behandlade befolkningen som slödder och tog så mycket i skadestånd att folket svalt och frös ihjäl. Det är även väldigt få böcker om alla övergrepp och våldtäkter och mord på tyska kvinnor och småflickor som begicks utav den framryckande Röda Armen.
Som sagt, det är alltid civilbefolkningen som får lida mest.
Skall försöka posta lite titlar om DDR, Sovjetunionen, Rumänien osv (för det bygger på samma princip). Du kan börja med att läsa
They Thought They Were Free: The Germans, 1933-45 av Milton Mayer som bygger till stor del på intervjuer med tyska medborgare efter kriget. Hittade ett nedladdningsbart ex på archive.org
archive.org/download/theythoughttheyw027497mbp/theythoughttheyw027497mbp.pdf