Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

Varför hatar folk SD?

När skall folk inse att ett krig långt borta skapar ringar på vattnet som till sist riskerar att nå resten av världen. Då i eviga flyktingströmmar. Titta på Afghanistan som i princip har haft krig sedan 1979 då ryssen gick in och än idag är en konflikt och krigszon.

Krig är det totala misslyckandet. Det skapar bara lidande och död för civilbefolkningen som resten av världen får rycka in och hjälpa till att lösa.  

• de Robespierre
    hezekiel skrev 2014-12-18 22:57:17 följande:
    Finns det någon titel du kan rekommendera, kanske om Tyskland,Sovjetunionen eller om dom nationerna som fanns vid första världskriget.
    Helst någon gammal bok som inte är pk och sparkar åt alla håll utan pardon.

Finns massa konspirationsteorier på flashback om du har tid och lust.
    Personligen tycker jag det är väldigt intressant att läsa om vanligt folks tankar och åsikter, vissa kan få mig att skratta andra att vidga mina vyer.
    Det är just det vanliga folkets syn och upplevelser som är det mest intressanta för mig. Visst kan själva apparaten vara lockande att läsa om. Men det var alltid det vanliga folket som drogs med, eller blev påverkade, eller drabbades av allt lidande. 

Det kan vara svårt att hitta böcker om just detta. De omnämns bara i förbifarten som en del av beskrivningen av utvecklingen, det politiska livet, dekreten samt ev det efterföljande kriget. Rena ögonvittnesskildringar, berättelser från de som växte upp under tiden kan vara lite svårare att hitta.

Sen får man ta höjd för att det alltid är vinnaren som skriver historien. Man man behöver inte ta det exakt på orden utan snarare vilka böcker som skrev och de som inte skrevs. Det är t.ex väldigt få böcker som beskriver tyskarnas lidande under tiden efter första världskriget och då hur en tysk upplevde det. Speciellt när Frankrike straffade och behandlade befolkningen som slödder och tog så mycket i skadestånd att folket svalt och frös ihjäl. Det är även väldigt få böcker om alla övergrepp och våldtäkter och mord på tyska kvinnor och småflickor som begicks utav den framryckande Röda Armen.

Som sagt, det är alltid civilbefolkningen som får lida mest.

Skall försöka posta lite titlar om DDR, Sovjetunionen, Rumänien osv (för det bygger på samma princip). Du kan börja med att läsa They Thought They Were Free: The Germans, 1933-45 av Milton Mayer som bygger till stor del på intervjuer med tyska medborgare efter kriget. Hittade ett nedladdningsbart ex på archive.org
    archive.org/download/theythoughttheyw027497mbp/theythoughttheyw027497mbp.pdf
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-19 00:18:49 följande:
    Hur kommer det sig att samerna klarar sig undan kritisk analys när det gäller det faktum att ingen som inte är same till ursprunget, får rösträtt till Sametinget. Det spelar ingen roll om du flyttar till Lappland och identifierar dig själv som same, du får inte rösträtt till Sametinget för det. Där tillämpas nämligen bördsrätt.
    Det där är inte sant.

"För att bli upptagen i sameröstlängden ska du uppfylla två kriterier. Det ena är att du anser dig vara same. Det andra är att du på något sätt gör sannolikt att du eller någon av dina föräldrar, eller någon av dina far- eller morföräldrar talade samiska i hemmet "
    www.sametinget.se/samerostlangden

Finns inte ett ord om krav på börd eller blod.

Och på tal om samer och SD. Hur kommer det sig att SD röstade emot att samerna skall få en laglig rätt till marken som de har brukat sedan urminnes tider? En mark som samerna inte har något emot att dela med de som vill jaga och fiska?

• de Robespierre
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:01:49 följande:
    Exakt. Men varför åker du inte dit och stävjar det? Vad gör du i Sverige? Ut och kämpa och besegra galenskapen!
    Vet inte vad du menar här?

Visst hade jag gärna velat hjälpa på plats, vilket jag gjort tidigare men då mest i länder som Thailand, Indonesien och Sri Lanka. Men humanitär hjälp i Syrien känns sådär idag. Även via Médecins sans frontières och andra organisationer. Därför försöker jag hjälpa på alla andra sätt jag kan.

• de Robespierre
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-19 21:07:13 följande:
    Och när offrar du en månadslön?

En ynka kan du väl ge, din humanitära megamänniska?

Inte?
    Oj vad mycket sarkasm det var i det inlägget. Häpnar nästan. Till det en massa människoförakt och egoism. Men okey. Ger jag dig dåligt samvete? Kommer det för när dig? Kan du inte byta kanal, titta bort eller rättfärdiga ditt icke-agerande eftersom du kallar mig megamänniska? Och var kommer månadslönen in i bilden?
  • de Robespierre
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-21 21:33:15 följande:
    Ge oss gärna ett kvitto..eller flera på hur du är den stora humanitären och minsann skänker en massa pengar till utsatta.

Jag väntar.
    Regelbundet till Plan (just nu 2st fadderbarn) och Kiva.org (ett start antal lån) och hyffsat regelbundna bidrag till Läkare Utan Gränser och RB. Någon gång per år även till några frivilligorganisationer i Thailand i och  Indonesien. Snittar nog på runt 1000:-/mån tror jag (vissa delar min fru och jag). Du får tro på mitt ord för jag känner att du inte är min revisor. 

Färdigväntad?

Eftersom jag visat min så får du visa din: Vad gör du själv?

Och varför väcker det jag gör så upprörda känslor hos dig?
  • de Robespierre
    FDFMGA skrev 2014-12-22 00:29:50 följande:
    "Björn var helt fantastisk! Tänk er honom i riksdagens talarstol. Batikhäxorna kommer inte våga sig in i plenisalen! 

Skrattande

tinyurl.com/pvdf5ev
    Färöarna. Hmm...

Deras absoluta huvudnäring är fiske, fiske och fiske. Övrig är den lokala samt en förlängd landningsbana samt några kryssningsskepp som besöker ön per år. Vissa menar att fisket är så avgörande att de valde att bryta mot de fiskekvoter som gäller inom EU. Något som gjorde att de blev bojkottade. Majoriteten av ungdomarna lämna landet för att plugga utomlands och landet kämpar för att de skall komma tillbaka och arbeta i fiskeindustrin. Landet får fortfarande över 600 miljoner i bidrag från Danmark varje år trots att de är självständiga. Nu slåss man med en åldrande befolkning trots att den inte minskar. Vet inte om Färöarna känns som ett lysande exempel på en nation som Sverige skall efterfölja 
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 14:37:06 följande:
    Menar du att det är fel att ge bistånd till självständiga länder? 
    Nej. Vad jag menar är att de får stöd från sitt "moderland"  Ca 13,000:- per år/medborgare (bidraget är visserligen långt ifrån det som Grönland får). Ett välkomnat sådant.
  • de Robespierre
    oOOo oOOo skrev 2014-12-22 15:30:10 följande:
    Varför skiter inte folk i det nu då?
    Kanske för att påföljderna av den havererade världsekonomin (då speciellt den amerikanska Enron, Lehman Bros osv)) har nu nått alla länder och vissa passar på att ge några grupper av människor skulden för att allt har blivit sämre.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?