Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

Varför hatar folk SD?

overdose skrev 2014-12-09 16:30:45 följande:
    Marika Formgren är en mycket objektiv och klarsynt debattör. SD är eller kommer att bli en folkrörelse, så länge etablerade partier inte kan ta till sig den stora skillnaden mellan vad vanligt folk och partielit tycker.

Läser man hela hennes inlägg ser man att hon säger detsamma som jag har sagt, nämligen att anhängare tycker att det kunde vara kul ifall det även fanns ett folk som hette svenskar.

Jag kan inte se - och ja, jag vet att det är polemiskt - hur en människa som Sjuttiofemman säger något annat än, "nej, jag hatar svenskar, just ni - av alla folk - skall inte få existera".

Hon ältar bara samma skit hela tiden, om hur SD är några fascist-rasister, trots att politiken är ungefär som sossarnas från någon eller några generationer sedan.

Nej, det är dags att ta bladet från munnen, och säga att sådana människor ger sitt stöd till förtryck, och till diktatur.

Och om de nu har en annan uppfattning, varför inte tala om den, för kanske finns det försoning, om man är villig att fundera över vad man själv tycker.

SD, Sossarna och Kommunisterna har gått igenom samma process. Dvs det föddes ur "folket" som en reaktion på den då rådande situationen. Om man t.ex tittar på kommunisterna så visade det sig med tiden att en del ville skapa bättre levnadsförhållanden och rättvisa för arbetaren. Men inom samma rörelse fanns det några som hade helt andra planer och just kommunismen blev ett verktyg för att nå dit. Resultatet är vi alla insatta i - Sovjetunionen, DDR, Röda Kina- Pol Pot, Stalin, Erich Honecker, Mao osv. Politiken låg plötsligt rätt i tiden och de utnyttjade tillfället för sina egna mål. Folket gick från ett förtryck till ett helt annat, dvs ur askan i elden.

Vi såg liknande saker under NSDAP och 30-talets Tyskland. Tills den dag folk vaknade upp och upptäckte att de inte längre var fria. Att de hela tiden var övervakade och de levde i en stat som övervakade deras åsikter, tankar och agerande. De lyckligt lottade kanske tyckte det var värt priset för detta liv tills den dag de själva föll "from grace". Dessa förändringar skedde oftast inte över en natt utan kom smygande. Det kom nya dekret som inte fanns från början. Allt normaliserades och med tiden slutade folk ifrågasätta det. Propagandan, den kontrollerade pressen gav svaren på varför fast folket själva såg att det inte stämde. Men ingen vågade ifrågasätta. Man spelade med för att alla andra gjorde det och för man visste vad en "landshatare" råkade ut för. 

Så ja, jag håller med att de andra partierna som V och S har sin mörka historia som blev mer och mer tydlig efter åren gick och de fick mer makt. Men vad döljer sig bakom SD? Vad kommer att hända om låt säga 10 år om de får en dominerande position? Finns det mörkar krafter inom SD som nu flyger under radarn och bidar sin tid? Det är helt klart att alla inom SD inte är så. Långt ifrån. Men som i de andra exemplen så var det en liten driven klick som tog över och drev utvecklingen åt det håll de hade planerat redan från början. När tiden var inne och de hade nått kritisk massa "tog de över".

SD ovilja att rensa i det egna leden och då högt i deras hierarki skapar en viss oro eftersom det historisk sett  kan tolkas att saker kan komma att upprepas igen.
  • de Robespierre
    Rataxes skrev 2014-12-09 20:49:17 följande:
    "Om man kallar SD för fascister har man aldrig träffat på ÄKTA fascister." som någon sa...
    I ärlighetens namn så fanns det kommunister och så fanns det kommunister. På ena kanten fanns de akademisk analyserade som tyckte det var en mysig sak som man kunde införa i samhället. På andra flanken fanns de revolutionära och fundamentalistiska som villa göra ett väpnat övertagande, största regeringen och slänga ut/fängsla/avrätta folkets fiender. Vi ett tillfälle möttes dessa båda i Båstad när Sverige skulle spela tennis mot dåvarande diktaturens Chile. De revolutionär var där först, beväpnade och redo. När bussen från Stockholm kom med de akademiska kommunisterna så dansade ett folkmassa ut till ljudet av bongotrummor, sång och klädda i mahjongkläder, schalar, sandaler och näbbstövlar. Det blev ingen drabbning mellan flankerna.

Båda grupper var dock kommunister.
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-10 00:26:26 följande:
    Surfar runt lite före läggdags, läsarna ledarna och  kolumner i de olika tidningarna. Det märks att paniken är total. Inte ens moderater som K-G Bergström tror längre på Moderaternas invandringspolitik. Han tror att M håller på att begå ett misstag. Det tror jag också. Både sossarna och M har målat in sig i hörn. De känner ju hur folkopinionen går. Kindberg Batra blir nog spiken i kistan för M (vilket jag inte kommer sörja); Löfvén och M. Andersson har gjort bort sig fullständigt.

För en som som mig, som är sosse i grunden, är det djupt tragiskt att se sossarna i det läge partiet befinner sig i nu. I otakt med tiden kanske man skulle kunna säga, för att travestera Calle XVI.

Jag gissade på 17% för Sd till våren. Börjar nu tro att de kommer att hamna på runt 25%, och blir med det Sveriges första eller andra parti.

Det är av stor vikt att de andra partierna raskt närmar sig Sd. Annars löper vi risken att Sd blir FÖR stort.
    Jag är beredd att hålla med om att de andra partierna inte verkar ha fattat något ännu. De tror fortfarande att det är 2004 och att det fortfarande handlar om att hålla en stiff upper lip. Man verkar ha oerhört stora tankar om sig själv och ett ev samarbete skulle se som en prestigeförlust. Till det kommer det totala avsaknandet av en stark och trygg ledare med tydlig profil i någon utav partierna. 
  • de Robespierre
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-10 00:40:46 följande:

Nu beviljade dock Invandrarverket 116 587 Uppehållstillstång 2013. Ingen av dem var en svensk.
    Jag är säkert trög men när jag läser statistiken:

116 587 personer fick tillstånd (tillfälliga/permanenta) att stanna i Sverige

Av dessa var

28 998 flyktingar
    39 783 anhöriga
    19 292 gästarbetare
    7 559 studerande
    20 712 från andra EU-länder.

Totalt utvandrade drygt 50 600 personer under 2013 och av dessa var drygt 23 500 kvinnor. Populäraste länder att utvandra till är i fallande ordning Norge, Danmark och Storbritannien. Av de som utvandrade var majoriteten, 60 procent, födda utom­lands. Resterande 40% var svenskfödda och populärast att utvandra till var Norge, Storbritannien och USA.

Jag kanske missförstår dig här men på vilket sätt är det som Exxet skriver 110% ljug?
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-12-10 10:15:47 följande:
    Men vad skulle den tabellen visa på menar du? Bl.a. säger den ju att Sd röstade med regeringen vid 214 av 876 omröstningar.Skulle det vara exceptionellt, menar du?

Sådana här siffror säger ju inte så mycket om man inte relaterar dem till hur de andra partierna har röstat. I många frågor har ju regeringen och oppositionen varit överens, och då säger det i princip ingenting att Sd röstade med regeringen, eftersom också S gjorde det.

Om man ska försöka vara "objektiv" så kan man konstatera att Sd har röstat MED regeringen i en del utskott, och MOT den i andra. Så gör alla partier.
    Ja men det var ju det jag försökte säga. Men du avfärdade ju tabellen först. 

Vad jag försöker få fram är som med all statistik kan man lyfta fram det som man vill framhäva och dölja det man inte vill visa. Ju mer parametrar desto lättare är det att framställa det som man vill.
  • de Robespierre
    Gert skrev 2014-12-13 22:52:47 följande:
    Nej, att man ska registrera nationaliteten på brottslingar.
    Läs motionen en gång till och du ser att de öppnar för ännu mer än bara registrera nationalitet på en dömd och frihetsberövad:

Han skriver i sin motion:

"Vidare är vissa invandrargrupper starkt överrepresenterade när det gäller utnyttjandet av Sveriges välfärdssystem vilket framgår av en rad utredningar från riksdagens utredningstjänst. Hur det ser ut i detalj vet vi inte då svenska myndigheter skiljer sig åt i hur man för statistik på detta område."

"Jag menar att Sverige måste kunna ha tillgång även till information och statistik i den grupp som i dagsläget endast benämns ”svenska medborgare”. För att kunna förstå trender, mönster och hur samhället utvecklas kan vi inte blunda för den invandrarrelaterade brottsligheten eller de ekonomiska konsekvenserna bland den första eller andra generationens invandrare som erhållit svenskt medborgarskap"

Mao, det handlar inte bara om dömda fångar utan om alla med utländsk bakgrund. Han vill registerföra dessa lång bortom Kriminalvårdens register och även kunna göra det i alla statens register, vilket framkommer tydligt i slutpläderingen där man nämner några:

"Samtidigt ska Regeringen inkomma med direktiv till berörda myndigheter, bland andra SCB och Kriminalvården, att börja registrera ursprungsnationalitet inklusive statslösa, även inom den grupp som har svenskt medborgarskap.

Så tittar man igen på förslaget till beslut så hamnar det i annan dager:

Förslag till riksdagsbeslut: Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att förändra lagarna för att möjliggöra fördjupade statistiska underlag om invandring och personer med invandrad bakgrund.

Det betyder att alla svenska medborgare med utländsk bakgrund, alla med en utlandsfödd förälder, skall registreras för man anser att dessa medborgare är ett hot mot landets välfärdssystem och skall övervakas.
    Vår vän Rataxes i denna grupp har ju sagt att han har finländskt påbrå vilket gör att han kvalar in i detta register.

Han är flitig på andra områden också. Förslaget ovan tillsammans med förslag nedan (där han vill att polisen skall registerföra svenska medborgares religiösa tro, politiska tro osv) så blir det ännu mer skrämmande:
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Polisregister-med-kansliga-upp_H2022507/
  • de Robespierre
    sjuttiofemman skrev 2014-12-14 13:53:51 följande:
    Varför inte då fortsätta detta med att registrera sverigedemokrater då det är en grupp i samhället med hög benägenhet att falla in i brott. För att kunna påvisa trender som våldsbrott och olaga hot inom den gruppen människor.

Bara en fundering, Ekerots motion borde väl rimligtvis bryta mot hans trohet mot kungen då kungaparet har utländskt ursprung? Föreslår härmed att hela partiet Sverigedemokraterna får sina medborgarskap indragna och blir utvisade till något land. Somalia kanske?
    Lägg sedan FRA:s möjlighet att monitorera allt som de svenska medborgarna gör på nätet. Vad de skriver, tycker, känner. Vilken religion de tillhör. Vilken politisk åskådning de har. Vad varje svensk har för sexuell läggning. Betänk även det som redan har samlats in. Saker som skrevs för flera år sedan. Lägg det sedan i händerna på ett parti som vill göra skillnad på individ och individ.

Hej 1984.

• de Robespierre

"Björn Söder: Judar är inte svenskar"
    www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

Innan någon skriker vinkling, att PK-media är ute efter SD:

"Hemma i Malmö mejlar jag Björn Söder hans intervjusvar. Jag ber honom kolla så att jag inte missförstått något.

Han kommer säkert att vilja ta tillbaka en del, tänker jag när jag klickar på ”send”. Det han säger om att betala invandrare för att lämna landet, och att man inte kan vara jude och svensk samtidigt … det är en hårdare, mer radikal retorik än den SD-topparna använt offentligt de senaste åren.

När mejlsvaret kommer från Björn Söder visar det sig att han är nöjd: ”- Du har uppfattat det jag sade och man skall väl inte gå in och snygga till allt för mycket i efterhand”.

SD:s partisekreterare lägger till en smiley, :)."

• de Robespierre
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-14 23:59:24 följande:
    Ja visste att den förljugna artikeln med den lögnaktiga rubriken skulle komma upp här. Nu kan alla som kan läsa se exakt hur ljugmedia opererar. Den som fortfarande läser DN utan att skämmas borde tvångsomhändertas.

- Man ljuger i rubriken
    - Påstår att söder godkänt texten, för att sedan ändra i den
    - Photoshoppar ögonen klarblå, samma dag som Svt kör sin anti SD-propaganda Blå Ögon.

SkrattandeTror de verkligen att folk går på det där?
    Men snälla.

Om nu hela världen är emot SD och artikeln är manipulerad så förväntar jag mig:

1) Att SD/Söder polisanmäler artikelförfattaren för förtal eller likn.
    2) Att DN blir anmäld till Allmänhetens Pressombudsman/Pressens Opinionsnämnd
    3) Att DN blir anmäld till Journalistförbundets yrkesetiska nämnd för brott mot bl.a. punkt 9 i deras etiska regler.
    4) Att SD startar en rättsprocess mot DN.

DN lär dock inte ha svårt att ta fram originalet och bevisa hur texten som Söder godkände såg ut. Och om nu DN visar sig ha rätt så är då SD trovärdighet bortom all räddning.

Det kanske märkligaste är att alla tidigare artiklar som har skrivits om SD och som SD anser vara lögn, manipulerade och vinklade/inte objektiva aldrig har anmälts vad jag kan se.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?