Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Zenitha skrev 2014-09-20 08:58:57 följande:
    ???? Var får du detta ifrån- utveckla..
    Somliga har snöat in sig på vad det står hos en privat bloggare som påstår sig ta emot meddelanden från folk som jobbar på migrationsverket och sedan tar hen dessa blogginlägg för statistik.

Naturligtvis förekommer det alla sorters avvikelser, men när det gäller det stora hela kan det väl inte någon ha undgått någon att det exempelvis varit krig i Somalia de senaste 20 åren och detsamma de senaste 3 åren i Syrien och det är inte kinapuffar IS smäller av och närkontakt i form av kramar. Människor flyr för sina liv och det är det man menar när man pratar om att komma hit för ett bättre liv.

Under tre dagar  har det strömmat in mer än 130 000 syriska flyktingar till Turkiet. Det är mer än 2000 flyktingar i timmen och Turkiet hade redan 1,3 miljoner syriska flyktingar sedan tidigare. Fler väntas komma i takt med att IS rycker fram.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/stor-flyktingvag-fran-syrien_3942480.svd

Någon procent av alla kommer till Europa och någon promille till Sverige.

Det är skamligt att påstå att de flesta flyktingar inte har skyddsskäl. Skamligt. Jag skulle vilja se de personer som påstår detta säga det rakt i ansiktet till exempelvis ett barn som sett sin mamma få halsen avskuren.
  • nihka
    Zenitha skrev 2014-09-26 09:49:32 följande:
    Ja, men det skamliga ligger väl också i att vi här i Sverige inte klarar av att skydda kvinnor mot våldsbrott och sätter mördarnas, pedofilernas och våldsverkarnas rätt till human behandling före brottsoffrens. Vi ska inte förneka att vi faktiskt har människor som sitter med precis samma typ av skador som människor som varit ute i krig, och att vi saknar resurser att hantera detta.

Jag anser att dessa frågor hör ihop. 

Vi har enorma systemfel i vårt land så till viss del stämmer det ju att vi inte kan erbjuda den trygghet flyktingar behöver. Vi kan inte ens hantera den enorma- och abnorma mängden av människor som är söndertraumatiserade här i Sverige.

Flyktingar som kommer av de skäl du nämner, kan kanske bidra till bättre förståelse- om vi hanterar detta rätt.

Det handlar om att fördela resurser rätt.

Och att inse att varje person som kan räddas från trauman och till ett fungerande liv, inte är en belastning utan en tillgång. Oavsett etnisk tillhörighet.

Det finns inget samhälle som klarar av att skydda alla sina medborgare alltid från allt, men jag känner mig trygg i Sverige. Att Sverige är ett tryggt land är väl också en tungt vägande orsak till att flyktingar söker sig till länder som Sverige.

Jag håller inte med dig i din bild av hur vi förhåller oss till våldsverkare kontra våldsbrottsoffer även om det inte alltid finns utrymme för förbättring, men det är en annan diskussion.
  • nihka
    nihka skrev 2014-09-28 14:09:07 följande:
    Det finns inget samhälle som klarar av att skydda alla sina medborgare alltid från allt, men jag känner mig trygg i Sverige. Att Sverige är ett tryggt land är väl också en tungt vägande orsak till att flyktingar söker sig till länder som Sverige.

Jag håller inte med dig i din bild av hur vi förhåller oss till våldsverkare kontra våldsbrottsoffer även om det inte alltid finns utrymme för förbättring, men det är en annan diskussion.
    även om det alltid finns utrymme för förbättring
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-09-30 10:56:47 följande:
    Du hade alltså ingen substantiell invändning av definitionen av "batikhäxa"? Varför klandrade du referensen till Metapedia då?
    Nä, fortsätt du att hänvisa till en nazistisk sajt som exempelvis bortser totalt från att Hitler gasade ihjäl miljontals människor och i stället låter oss veta att Hitler nominerades till Nobels fredspris.
  • nihka
    kenneth768768 skrev 2014-10-01 07:25:54 följande:
    Ja, det är helt sant, men det som är intressant är att väljarna inte är lika konsekvent avståndstagande som partierna själva vill vara (och säkert vill att väljarna vore). På texttx idag står att 48% av väljarna vill att partierna ska samarbeta med sd i frågor där de har liknande åsikter. Allt detta är tecken på sd:s normalisering, och det finns ju risk att den ibte kommer att minska, och då blir det svårare och svårare för de etablerade partierna att vara konsekvent avståndstagande. Så, om 4 år kan det vara annorlunda, speciellt om de lyckas rensa ut några hundra nollor till.
    Kanske för att SD har i åratal gnällt och skällt på "sjuklövern" och nu vill de "sammarbeta" med i stort sett vem som helst bara det ger en fot in. Vilka falska lyckosökare.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-10-02 18:11:23 följande:
    Iofs har ju Jimmie i flera år sagt att de gärna samarbetar med andra partier. För att ta ansvar för Sverige.
    Hahahaha. Verkar inte vara ett vinnande koncept att ömsom vilja hålla någon i handen och ömsom skälla på dem och köra det i stort sett laget runt.

Fortfarande vill ingen som samarbeta med "Jimmie" utan utfallet är att Sverigedemokraterna ska isoleras politiskt.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-10-02 19:16:44 följande:
    48% av svenskarna vill att de andra partierna skall börja samarbeta med SD.

Färre, 43% vill INTE att de andra ska samarbeta med SD.

http://www.dn.se/valet-2014/valjarna-borja-samarbeta-med-sd/

Var tredje rödgrön väljare vill samarbeta med SD men ännu intressantare blir det om man tittar på M som står inför ett partiledarbyte och en ev ideologisk omsvängning.

En majoritet (53%) av moderaterna vill samarbeta med SD. Bara 39% är emot.
    Nu står det ju inte riktigt det du påstår utan, jag citerar:

"DN/Ipsos septembermätning visar att 48 procent av väljarna tycker att partierna ska samarbeta med Sverigedemokraterna i frågor där man har liknande uppfattning. Något färre, 43 procent, vill göra allt för att minska SD:s inflytande."

Inget annat parti har en syn i migrationsfrågor som liknar SDs.

Dessutom: "Av de rödgröna sympatisörerna tycker 61 procent att partierna ska göra allt för att isolera Sverigedemokraterna".

Vi har en röd-grön regering och de kommer inte gå emot sina väljare oavsett hur många SDare som anser att de borde göra det.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-10-03 20:29:04 följande:
    Exakt. Och du har nu punkterat ditt tidigare argument.
    Det är ju knappast ett argument att SD i åratal har gnällt och skällt på "sjuklövern" och att de nu vill de "sammarbeta" med i stort sett vem som helst bara det ger en fot in. Det är ju bara som det är.

Tidigare var de inte fullt så desperata utan valde vilka de ville samarbeta med, även om ingen av naturliga skäl ville samarbeta med SD, medan nu vill man till och med ingå i en regering ihop med S och MP.

Varför inte SD + V + MP + F! framöver? Hahahahahahaha!

• nihka
    Bejje skrev 2014-10-03 23:57:33 följande:
    På den tiden ville Hitler utrota oliktänkande judar.
    Idag vill media och alla riksdagspartier utom SD utrota oliktänkande SD.
    De ser på SD som Hitler såg på judar, äckel, kryp och slödder som måste bort från gatorna. 

Så... 1940-talet på nytt igen alltså.
    Jepp. 1940 på nytt. Folk som hänvisar till nazistiska källor. Det är så synd om SDare som gör det och som får allmänhetens ogillande för det, eller hur? Stackars "oliktänkande". Man kanske skulle bilda en stödgrupp för dem nu när realisten också lägger ned.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-10-04 00:54:03 följande:
    Inte precis.

Hitler mördade människor - medan många gärna såg att SD som parti försvann, eftersom partiet bland annat lockar till sig folk som älskar att paradera med hakkors eller andra nazistsymboler i sällskap av likasinnade.

Jag tror faktiskt att din jämförelse ligger i topp för snyftmentalitet hos SD-aktivister här på FL.

Förstår du verkligen inte skillnaden!.
    SD gillar inte man vänder dem ryggen. Inom SD och bland SDare är det vanligt att man anser att det är odemokratiskt att i demokratiskt ordning själv välja vem man vill samarbeta med. Eller förresten, det anses säkert inte odemokratiskt att välja TILL ett samarbete, men odemokratiskt att välja BORT ett samarbete. SD-logik kallar jag det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?