Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-11-10 12:35:23 följande:

Det gäller att inte blanda ihop saker & ting. Vad som är "svenskt" eller inte är ju totalt ointressant ur ett politiskt perspektiv.

Det viktiga är att de som bor & verkar i Sverige vill Sverige väl. De som invandrar till ett land, har sällan - det är i varje fall min erfarenhet, och jag jobbar med många invandrare-, den utgångspunkten.

De saknar det självklara ansvar man känner för det land man lever i, när man är född i landet i fråga. De flesta skiter nog i landet det har kommit till, och det må vara hänt, men vad värre är: Grupper av människor tenderar att närmast hysa hat mot det land som har tagit emot dem.

Dessa ser det nya landet och de som är infödda i det, som förtryckare, och sig själva som förtryckta. Det tycks vara en rätt vanlig psykologisk effekt. Man ser det gamla hemlandet som det förtryckta paradis man tvingades lämna, och det nya landet som ett land bestående av förtryckare.

På lång sikt är denna söndrande kraft mycket negativt för ett samhälle. Därför är det viktigt att man håller nere invandringen, så att denna, i detta fall anti-svenska kraft, inte växer sig starkare. Ty samtidigt med denna anti-svenska kraft växer parallellt en anti-invandrarkraft fram. Vi får oönskade motsättningar i samhället.

Det är just detta vi har kunnat se i Frankrike. Grupper av invandrare från de gamla kolonierna hyser närmast förakt gentemot staten Frankrike, och de infödda fransmännen föraktar dem som representerar detta hat, och också kan slå mot hela invandringen i sin helhet.

Frankrike har knappast varit inbjudande mot sina nya invånare och dessutom hyser landet rasister långt mycket mer extrema än Sd. Att använda det som exempel är snarare bevis för att ett exkluderande samhälle inte fungerar. Dvs sverigedemokraternas politik och inställning skapar mer problem än det löser.
  • sjuttiofemman
    Centurione skrev 2014-11-10 16:44:34 följande:

Så man ÄR alltid den nationaliteten, i vilkens nation man är född..? Med den logiken skulle ju ingen invandrare någonsin kunna bli svensk...

För övrigt är jag övertygad om att frågorna denne läkare får, ej har sin grund i illvilja. Det handlar om normalt mänskligt intresse, helt enkelt.

Varför inte bara ge tusan i om folk har gul, grön eller gråblek hudfärg och bemöta dem som människor?? Men nejdå, enligt sd ska man vara invandrare även om man är född i Sverige. Varför? Zlatan har inte invandrat. Varför får han inte vara svensk enligt ditt parti?
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-11 13:23:00 följande:

Varför alltid Zlatan. Ni sitter på så få argument att det börjar bli lite pinsamt att läsa era inlägg. Kom igen, bättre kan ni väl?

Därför att ni konstant vägrar svara på det, sannolikt för att då måste ni erkänna rasismen.
  • sjuttiofemman
    overdose skrev 2014-11-11 14:49:10 följande:

Det låter konstigt - tanken, du är invandrare, fastän du är född i Sverige, är ju inget de basunerar ut.

Men med det sagt, vad innebär det enligt dig att vara svensk, och anser du dig själv vara svensk?

Ledande sverigedemokrater säger regelbundet att Zlatan inte är svensk.

Jag anser att om man är svensk medborgare och känner sig svensk så ska inget politiskt parti sätta sig över det.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-11-11 20:51:14 följande:

Om du nu är så kåt på Zlatan, varför åker du inte hem till honom och erbjuder en avsugning istället för att "komma ut" här?

Förstår att du skriver så, ni har helt enkelt inga svar. Men eftersom ni tycks hata Zlatan så kan jag skriva så här:

En person är född i Sverige, har mörkare hud än den stereotypa bilden av en svensk. Han pratar klockren svenska, är integrerad i samhället och försörjer sig själv. Sd kan omöjligtvis ha något att klaga på. Trots det accepterar riksdagspartiet Sd inte honom som svensk. Varför måste han kallas för invandrare om han av allt att döma ser sig som svensk? Vilket problem är så enormt stort att ett riksdagsparti om och om igen måste göra utspel om detta?

Och jag föredrar att du klarar av att hålla dig borta från sandlådan och hålla en högre nivå än en tonårsgrabb.
  • sjuttiofemman
    Centurione skrev 2014-11-12 07:01:21 följande:
    Jag tror mycket av irritationen i Zlatanfrågan kommer av, att Zlatan jämt tas som exempel på hur bra invandrare anpassar sig i Sverige, och hur fattiga vi vore utan dem, typ. Och då blundar man för att den absoluta majoriteten av invandrare och andra generationens invandrare från "vissa" kulturer, INTE försörjer sig själva utan lever på bidrag och/eller brott. Och detta gäller i synnerhet dem som vuxit upp i områden som Rosengård. Zlatan är ju en på miljonen, typ...

Dessutom är han ingalunda allmänt omtyckt eller respekterad, trots sin framgång inom sin sport. Hans uppförande på planen - ego, macho, högljutt, skrikigt, respekterar inte domarens beslut o.s.v. - är väldigt osvenskt. Det är inget som medelsvensson vill bli förknippad med utomlands.

En tredje sak: det är svårt att vara stolt över idrottsmän som tävlar för Sverige, när de har osvenskt namn, osvenskt utseende och osvenskt beteende. Man får inte längre känslan av att det är "vi" som vinner - och det är ju DET som är huvudmeningen med landskamper. Som jag har sagt tidigare: kanske har så många befolkningar blivit så uppblandade nu, att det är dags att skrota uppdelningen av lagen i "länder" - och dela upp dem på något annat sätt? Och i individuella sporter skulle idrottsmännen kanske bara kunna representera sig själva..? Eller så är det dags att skrota stora idrottstävlingar helt, när det ändå inte är samma sak längre... (Bilden visar vårt guldlag i fotboll vid OS 1948.)
    Ni inom Sd klagar ju rätt ofta på att ni inte får vara med, att ni blir utfrysta och ses som rasister trots att alla individer inom partiet säkerligen varken är rasister eller fascister. Det finns de mindre nogräknade som hotar och förföljer i partiets spår och andra som är förtroendevalda som visar upp och bekräftar nidbilden av Sd som ett högerextremt parti. Dess ursprung är från vitmakt-rörelsen med våld och hat, så att säga en kulturyttring på yttersta högerkanten.

Borde ni inte känna samhörighet med befolkningen i Rosengård snarare än att förakta dem? De precis som Sd har några som beter sig väldigt illa och bekräftar nidbilden av invandrare och känner att de inte får vara med och inte har något att förlora. Sd och de nya svenskarna känner att de måste bevisa något som de inte tycker att de borde behöva bevisa.

Men nej, enligt Sd ska en "invandrare" vara mer än dubbelt så bra än de ljushyade svenskarna för att accepteras. Personen med mörk hy ges ingen chans utan måste bevisa något om och om igen för att förtjäna respekt hos partiet. Sd tar inte hänsyn till den strukturella rasism som finns i svenska samhället, inte hos alla men den är tyvärr utbredd vilket undersökningar har visat. Heter man Mohammed så har man svårare att få ett arbete och bostad tex och det enbart för sitt namns skull. Inte ens utbildning eller personliga kvaliteer.

Så om jag har en vinnarskalle utan dess like, då är jag inte svensk? Therese Alshammar osade ju svavel när hon inte vann, är hon mindre svensk då? När jag spelade innebandy i Korpen dvs inte alls idrott på hög nivå så blev jag skitförbannad när det blev mål i mitt mål, är jag inte svensk då? Varför är det så viktigt för Sd att bestämma vad som är svenskt och inte? Tänker ni frånta medborgarskap för alla som har vinnarskalle? Då lär detta land slå till bromsen illa kvickt om jantelagen ska styra.

Tror inte alla som hyllade och fortsätter att hylla VM-laget från 1994 känner mindre värde i bronset bara för att Martin Dahlin och Henke Larsson spelade i laget pga att de har ett utländskt utseende. Gör du? I så fall är du rätt ensam.
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-12 16:00:06 följande:

Vilka belägg har du för att partiet inte anser att han är svensk? Inte något gammalt uttalande från en enskild individ nu.

Hur vet du att han anser sig vara svensk? Gärna ett uttalande från honom, tack.

Enskild individ? Om en partiledare och tf partiledare uttrycker detta så borde det vara partiets inställning. Eller menar du att dessa två inte delar partiets grundläggande syn på svenskhet? Hur kan de annars vara partiledare?
  • sjuttiofemman

Jaha och nu ska man svära trohet till kungen om man vill bli svensk?

Och organisationer som enligt Sd är "svenskfientliga" ska förbjudas.

Börjar lukta diktatur om det "demokratiska" partiet!

• sjuttiofemman
    FDFMGA skrev 2014-11-14 06:53:40 följande:

Jag har aldrig stött på en mer svenskfientlig organisation än SD - så de kan ju börja med sig själva.

Exakt! Och under ordet "svenskfientlig" kan man slänga in lite vad som helst som Sd ogillar. Som tex fri media och ett demokratiskt parlament. Det här är ytterst oroande och ett hot mot demokratin. Att inte media uppmärksammar detta mer är ett bevis på deras beröringsskräck när det handlar om Sd.
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-11-14 10:39:21 följande:

SD och SDare blandar ihop SD-fientlig med sverigefientlig och SD-vän med sverigevän. De tror liksom att deras futtiga parti är Sverige och att om man är för eller emot dem så är man för eller emot Sverige. Missledda är bara förnamnet, men är inte alla sk nationalistiska partier likadana i den bemärkelsen?

Nationalistiska partier världen över har mer gemensamt med varandra än de har med sina respektive länder - en typ av bakvänd multikutur inom nationaliströrelsen

Stämmer bra det. Förvirrade människor har dock alltid funnits, det som är skrämmande nu är medias beröringsskräck för Sd. När media tystnar, det är då vägen till diktatur vidgar sig. Utan media kan sd lura i sina väljare i stort sett vad som helst, bara de förändrar i marginalen.

Tänk om dessa förslag hade kommit bara för fyra år sedan, ungefär samtidigt som Ekeroth och gänget roade sig med järnrör. Då hade Sd - med all rätta - kallats för ett extremistiskt parti.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?