Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

kenneth768768 skrev 2014-05-23 08:06:44 följande:
    Var vänlig anteckna vilka som känner sig träffade av denna fråga och använd sedan anteckningarna som underlag för vilka du ska kalla SDare.

Så jag ska alltså åsiktsregistrera de som skriver i den här tråden?

Trodde det var lågt även för Sd.
  • sjuttiofemman

Rätt fascinerande faktiskt att de som så hett önskar dela upp befolkningen i "vi" och "dom" inte kan svara på en så enkel fråga. Känns lite....PK

• sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-23 13:27:01 följande:
    Och du gör ingen sådan uppdelning menar du? Jag tror inte det finns en enda människa som inte resonerar i de termerna. Jag menar, även för en miljöpartist måste det väl finnas folk som inte är svenskar?

Exakt. Problemet är att Sd tycker denna icke-fråga är så viktig att de vill förbehålla sig rätten att definiera det.
  • sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-23 16:44:21 följande:
    Ok, du undrar om Zlatan är svensk.

Etnisk svensk? Nej, naturligtvis inte. Bosnisk pappa, Kroatisk mamma. 

Juridiskt svensk? Ja.

Språkligt och socialt? Ja

Geografiskt? Nej, han bor inte i Sverige. 

Men inget av detta spelar någon större roll normalt sett. Det är bara vänstern som har svårt att förstå det faktum att inte alla som bor i Sverige är svenskar.

Men det är bara i Sverige vi är nojiga över vem som är "svensk".

Fråga en amerikan, eller en ryss vem som är amerikan eller ryss, så kommer du nog att få svar på tal.

Så fort man flyttar utomlands så är man mindre svensk alltså?

Är jag mindre svensk för att jag har en mormor från Estland?
  • sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-24 01:39:44 följande:
    Etnisk Svensk är du inte.

Juridiskt är du svensk.

Hur kan detta ens vara svårt att förstå?

Fascinerande. Inte ens tredje generationens "invandrare" är tillräckligt svensk för vissa.

Vart går gränsen? Vi alla har någon gång invandrat till Sverige, innebär det att ingen är svensk?

Eller att svenskhet i själva verket är att internalisera andra kulturer? Tex mors dag kommer från USA och firas idag med självklarhet i Sverige.

Mångkulturalismen har funnits i Sverige sedan urminnes tider, varför kan du inte acceptera det?
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-05-24 10:20:54 följande:
    Fascinerande. Inte ens tredje generationens "invandrare" är tillräckligt svensk för vissa.

Vart går gränsen? Vi alla har någon gång invandrat till Sverige, innebär det att ingen är svensk?

Eller att svenskhet i själva verket är att internalisera andra kulturer? Tex mors dag kommer från USA och firas idag med självklarhet i Sverige.

Mångkulturalismen har funnits i Sverige sedan urminnes tider, varför kan du inte acceptera det?

Maria Diaz

Kan du då förstå att det kan finnas en bitterhet hos en del av befolkningen när ditt älskade parti pekar på dem och säger "du är inte svensk"?

De tänker nog: "vad är jag då om inte svensk? För jag är inte det som mina föräldrar är, jag är född i Sverige och är svensk. Men min hudfärg är inte ljus och då ses jag inte som svensk".

Rotlöshet är ingen bra känsla i sökandet efter identitet och samhörighet när man är i tonåren eller strax över.

Vad tjänar vi på att skapa en rotlöshet som Sd så hett eftertraktar..?!

Nu har du fått ett seriöst svar, jag förväntar mig det tillbaka.
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-05-24 12:29:50 följande:
    Jag säger som till Philipsson, för hen har ju inte heller visat förmåga att kunna skilja på vad hen tänker och på vad andra säger: Nej jag har inte påstått att det måste stå i SDs partiprogram. Jag har sagt att människor från mellanöstern och nordafrika är SDs primära hatobjekt och gett ett exempel - vilket det finns många av.

Denna SD-politiker som säger att "99 procent av människorna från Nordafrika och Mellanöstern är dåliga medborgare och deras kultur är totalt bortkastad" fortsätter att få verka inom SD. SD med sin "nolltollerens" mot rasism. Det finns såpass mycket stöd inom partiet för den här typen av tänk att det tydligen inte är några problem att få uttala dem oavsett om du är politiker på officiella tillställningar eller en del av avpixlatmobben.

• sjuttiofemman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 16:15:36 följande:
    Så vad är då problemet med att låta folk definiera sig själva? Varför måste SD definiera folk åt dem?

Vi kan upprepa det där tills vi är hesa men vi kommer ändå inte att få något svar. För svaret visar alltför väl vart det partiet står.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?