• Anonym (Vikarie)

Ska jag säga något till personalen?

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden , men hur som helst:

Jag är vikarie på en förskola och har ganska stor koll på vad alla föräldrar är för ena då det är ett ganska litet samhälle. I huset där jag bor (hyreshus) så bor en familj som har ett barn på förskolan där jag brukar vara. H*n är 2 år och är ett ganska glatt litet barn. Har ganska svårt att somna när det är dags för vila och är väldigt orolig innan h*n somnar.

Jag vet att föräldrarna till detta barn brukar festa väldigt mycket och ibland är det flera gånger i veckan det lever om väldigt mycket där. Jag vet att dom bjuder över en massa folk och spelar hög musik även fast dom har barnet hemma. Jag har hört mamman prata om att hon först måste lägga barnet innan dom kan börja dricka. Jag får dessutom ganska knepiga blickar av denna mamma då hon vet att jag bor i samma hus och har aldrig fått ett hej även då jag alltid säger hej och försöker prata med henne.

Men nu till min fråga. Borde jag säga någonting till personalen på förskolan? För mig känns det väldigt knepigt när jag vet att dom festat kvällen innan och sedan träffar jag barnet och mamman dagen efter.

• Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?
  • missan75

Fast en orosanmälan handlar om att man är orolig över om ett barn far illa, vad de uppvisar i skolan/fsk behöver inte vara relevant. Om barnet slutligen far illa ska socialtjänsten utreda.

Om ett föräldrapar festar med många gäster och alkohol flera gånger i veckan låter det som att de behöver hjälp och stöttning i sitt föräldrarsksp.

• Jojile
    missan75 skrev 2013-10-27 11:08:26 följande:

Fast en orosanmälan handlar om att man är orolig över om ett barn far illa, vad de uppvisar i skolan/fsk behöver inte vara relevant. Om barnet slutligen far illa ska socialtjänsten utreda.

Om ett föräldrapar festar med många gäster och alkohol flera gånger i veckan låter det som att de behöver hjälp och stöttning i sitt föräldrarsksp.

Absolut! Om det är så att de festar ordentligt och inte bara har vänner över ofta.
  • missan75

Och det kan vara så att de bara har vänner över ofta, men det är ju lite svårt att veta som utomstående. Misstänker man dock fylla så är en anmälan på sin plats.

• Anonym (Vikarie)

Men herregud vad ni ska gå på! Jag frågar endast eftersom det är så många gånger i veckan. Det är inte att dom vara bjuder över, spelar lite musik och dricker gott utan det är väldigt hög musik, dom står på balkongen och skriker/sjunger/tjoar. Det har ringts både polis och Securitas har vart här en hel del gånger.

Det är klart att folk ska få ha roligt och umgås med sina vänner, det säger jag inget emot. Jag tänkte inte att man skulle göra en orosanmälan utan jag tänkte mer att jag kanske borde berätta för personalen så dom vet varför barnet ofta är trött och gnällig. Men jag säger ingenting, för ni verkar ju tycka att föräldrarna beter sig helt rätt.

• cloudberry79

Du behöver inte vara polis och utreda, däremot har du en SKYLDIGHET att anmäla detta till din chef. Det är alltså inskrivet i lag, att vi som personal i förskola och skola har denna lagstadgade skyldighet att anmäla varje misstanke om att ett barn far illa, sen är det socialtjänsten  och polisen som utreder om så faktiskt är fallet. 

(M)amma till V -07 och E -12
  • LyckligaLina

Missade du mitt inlägg?? Du ska absolut förmedla detta till fskchefen!
    Och det handlar inte om missunnsamhet för föräldrarna. Detta är inte barnets bästa m päron som har röjjarfester veckorna ut och in.

• Anonym (Vikarie)

Okej, jag pratar med chefen imorgon så får hon gå vidare därifrån.

• Anonym (em)

Ja prata med chefen eller kanske först dina kollegor å hör om dom kanske uppfattar det på liknande sätt som dig...
    sen behöver ju inte du springa till soc det första du gör, vilket du inte verkar vilja heller, utan låta chefen besluta vad som ska göras härnäst.
    Då lägger du liksom över en del på dina kolleger o chefen o behöver inte dra allt själv!

• missan75

Jag förstår faktiskt hur man inte vill anmäla detta till socialtjänsten. Det låter som en sådär miljö för en 2 åring.

• Anonym (Jag)
    Anonym (!!) skrev 2013-10-27 07:37:37 följande:
    Du ska sköta ditt jobb och inte leka moralpolis, alla behöver inte leva som du gör faktiskt. Jävla angivarsamhälle vissa vill underhålla.  

Men din okunniga amatör. Om man jobbar med barn så har man LAGLIG SKYLDIGHET att rapportera ens MISSTANKE om att ett barn inte har det bra.
Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?