• Anonym (Vikarie)

Ska jag säga något till personalen?

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden , men hur som helst:

Jag är vikarie på en förskola och har ganska stor koll på vad alla föräldrar är för ena då det är ett ganska litet samhälle. I huset där jag bor (hyreshus) så bor en familj som har ett barn på förskolan där jag brukar vara. H*n är 2 år och är ett ganska glatt litet barn. Har ganska svårt att somna när det är dags för vila och är väldigt orolig innan h*n somnar.

Jag vet att föräldrarna till detta barn brukar festa väldigt mycket och ibland är det flera gånger i veckan det lever om väldigt mycket där. Jag vet att dom bjuder över en massa folk och spelar hög musik även fast dom har barnet hemma. Jag har hört mamman prata om att hon först måste lägga barnet innan dom kan börja dricka. Jag får dessutom ganska knepiga blickar av denna mamma då hon vet att jag bor i samma hus och har aldrig fått ett hej även då jag alltid säger hej och försöker prata med henne.

Men nu till min fråga. Borde jag säga någonting till personalen på förskolan? För mig känns det väldigt knepigt när jag vet att dom festat kvällen innan och sedan träffar jag barnet och mamman dagen efter.

• Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?
  • frappa
    Ina7273 skrev 2013-10-30 20:31:51 följande:
    Jobbat 20 år som barnskötare och det är en SKYLDIGHET att prata med chefen när man jobbar med barn.
    Knappast en skyldighet att förmedla antaganden.
  • Anonym (!)
    frappa skrev 2013-10-30 20:33:10 följande:
    Bor man granne och ser å hör. Att polis/Securitas kommer. Är det mer än bara antagande 
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-30 20:33:10 följande:

En misstanke är dock en skyldighet att rapportera
    Och här finns det fog för det om man ska gå på vad ts säger. 
    Det är inte att lägga sig i där man inte har att göra, barn är skyddslösa.
    Vi borde alla reagera om vi misstänker att ett barn far illa, det är vår plikt som vuxna, kan jag tycka.    
  • Anonym (2)
    Anonym (!!) skrev 2013-10-28 11:35:56 följande:
    Jag menar på fullt allvar att man ska uppträda professionellt och utgå ifrån fakta man har på bordet!
    Inte fantasier man inbillar sig utifrån nått man kanske ser på sin fritid.

Spelar ingen roll hur ts ursäktar sig här, resultatet förblir att om ts tar sina åsikter till sin arbetsplats så kommer hon skapa rykten och baktala familjen.
    Nått som kan sluta riktigt illa om man har lite otur.

Ryktesspridning är även olaglig i landet och åtalbar.

Skitsnack, hon sprider inga rykten, hon rapporterar om en misstanke hon har angående ett barns mående och det ä exakt vad hon ska göra om hon tror att barnet kan tänkas fara illa. 
    Det finns inte en åklagare som skulle ta henne till domstol för att hon gör sitt jobb.  
  • frappa
    Anonym (!) skrev 2013-10-30 20:38:13 följande:
    Bor man granne och ser å hör. Att polis/Securitas kommer. Är det mer än bara antagande 
    De har kommit pga oljud, som grannar inte pallat med på sena timmar.
    Är inte samma som vad ni vill göra, som är enbart baserat på antagande.
  • frappa
    Anonym (2) skrev 2013-10-30 21:23:10 följande:

En misstanke är dock en skyldighet att rapportera
    Och här finns det fog för det om man ska gå på vad ts säger. 
    Det är inte att lägga sig i där man inte har att göra, barn är skyddslösa.
    Vi borde alla reagera om vi misstänker att ett barn far illa, det är vår plikt som vuxna, kan jag tycka.    
    okey, då är vi ett angivarsamhälle, där fakta är ointressant.
    Då är frågan, varför tar vi åtgärder utan att ha fakta och bara antaganden.

SJUKT samhälle vi lever i, som hänger oss till egen personlig obekvämhet, men ljud på fel timmar.

Kanske nästa gång en bäbis skriker på natten, så ska vi göra det samma.
    Det måste ju vara skada som sker. * idioter * * facepalm *
  • missan75

Frappa; Vad är det du inte fattar? Fakta är intressant! Den faktan som framkommer i utredningen som socialen gör.

• Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-30 23:01:39 följande:
    okey, då är vi ett angivarsamhälle, där fakta är ointressant.
    Då är frågan, varför tar vi åtgärder utan att ha fakta och bara antaganden.

SJUKT samhälle vi lever i, som hänger oss till egen personlig obekvämhet, men ljud på fel timmar.

Kanske nästa gång en bäbis skriker på natten, så ska vi göra det samma.
    Det måste ju vara skada som sker. * idioter * * facepalm *

Om det är ett angivarsamhälle för att man värnar om barn, ja, då vill jag bo i ett sånt samhälle.
    Barnens rätt till trygghet går före vuxnas rätt att få supa ifred.
    Klart nog.
    Dessutom som missan skriver, fakta kommer upp på bordet senare, men det är aldrig en privatpersons sak att avgöra när ett barn behöver hjälp eller ej.
    Den risken ska vi inte ta med våra barn.
    Det är egenligen så enkelt,
    antingen sätter man vuxnas rätt att få parta som dom vill framför barns rätt till trygghet och ett gott mående eller så gör man en annan prioritering.
    Du har visat tydligt vad du anser vara viktigast, jag håller inte med dig.        
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-30 22:56:21 följande:
    De har kommit pga oljud, som grannar inte pallat med på sena timmar.
    Är inte samma som vad ni vill göra, som är enbart baserat på antagande.

Om det är ett sånt liv sena timmar så att grannarna inte orkar, hur fan tror du ett barn mår som måste vistas i en sån miljö.
    Så ska inget barn behöva ha det.  
    Det är fog bara det för en anmälan.  
Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?