• Anonym (Vikarie)

Ska jag säga något till personalen?

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden , men hur som helst:

Jag är vikarie på en förskola och har ganska stor koll på vad alla föräldrar är för ena då det är ett ganska litet samhälle. I huset där jag bor (hyreshus) så bor en familj som har ett barn på förskolan där jag brukar vara. H*n är 2 år och är ett ganska glatt litet barn. Har ganska svårt att somna när det är dags för vila och är väldigt orolig innan h*n somnar.

Jag vet att föräldrarna till detta barn brukar festa väldigt mycket och ibland är det flera gånger i veckan det lever om väldigt mycket där. Jag vet att dom bjuder över en massa folk och spelar hög musik även fast dom har barnet hemma. Jag har hört mamman prata om att hon först måste lägga barnet innan dom kan börja dricka. Jag får dessutom ganska knepiga blickar av denna mamma då hon vet att jag bor i samma hus och har aldrig fått ett hej även då jag alltid säger hej och försöker prata med henne.

Men nu till min fråga. Borde jag säga någonting till personalen på förskolan? För mig känns det väldigt knepigt när jag vet att dom festat kvällen innan och sedan träffar jag barnet och mamman dagen efter.

• Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?
  • Anonym (aktas)

Man ska vara försiktig ned hur man anmäler. Det problemet fick min mamma med mig och mina syskon. Det var någon som anmälde hwnne och trodde att hon söp och hade röjfester när det i sjölva verket bara handlade om halvstark musik och ett glas vin. Jag kan förstå att man som granne blir orolig. Men försök att prata med grannen först. Ljug lite och säg att du störs av musiken eller ditt barn. I vårt fall slutade det bra men det var nära på att det gick åt helvete. En sån misstanke är svår att få borr från socialen mamma, som aldrig gjort något fel eller dumt, fick dras med dem i flera år. Så var försiktig.

• Anonym (!!)
    Anonym (Jag) skrev 2013-10-27 16:38:38 följande:

Men din okunniga amatör. Om man jobbar med barn så har man LAGLIG SKYLDIGHET att rapportera ens MISSTANKE om att ett barn inte har det bra.
    Om man jobbar med barn så har man skyldighet att anmäla misstankar ifall man SER att barn far illa, inte som privatperson stalka föräldrar och utgå ifrån egna värderingar.

Anonym (aktas) skrev 2013-10-27 16:43:45 följande:
    Man ska vara försiktig ned hur man anmäler. Det problemet fick min mamma med mig och mina syskon. Det var någon som anmälde hwnne och trodde att hon söp och hade röjfester när det i sjölva verket bara handlade om halvstark musik och ett glas vin. Jag kan förstå att man som granne blir orolig. Men försök att prata med grannen först. Ljug lite och säg att du störs av musiken eller ditt barn. I vårt fall slutade det bra men det var nära på att det gick åt helvete. En sån misstanke är svår att få borr från socialen mamma, som aldrig gjort något fel eller dumt, fick dras med dem i flera år. Så var försiktig.
    Ja precis, det angivarhysteriker inte inser att deras handling skapar ett rent helvete, i regel, vare sig folk har nått att skämmas för eller ej, ett helvete som alltid går ut över barnet.

• Anonym (Jag)
    Anonym (!!) skrev 2013-10-27 17:51:29 följande:
    Om man jobbar med barn så har man skyldighet att anmäla misstankar ifall man SER att barn far illa, inte som privatperson stalka föräldrar och utgå ifrån egna värderingar.  
    Anonym (aktas) skrev 2013-10-27 16:43:45 följande:
    Ja precis, det angivarhysteriker inte inser att deras handling skapar ett rent helvete, i regel, vare sig folk har nått att skämmas för eller ej, ett helvete som alltid går ut över barnet.  

Stalka föräldrar? Ts har inte stalkat, men det är ändå till hennes kännedom att barnet kan fara illa. Detta ska hon anmäla. Det är inte gemene mans ansvar att ha BEVIS för att ett barn far illa, det räcker med en MISSTANKE så ska en orosanmälan göras och sedan är det socialförvaltningens jobb att ta reda på hur det verkligen ligger till.
  • Anonym (aktas)

Ts. Du bör tänka igenom om det är så farligt som du tror eller om du bara målar fan på väggen. Det så att du verkligen tror att barnet far illa så anmäl det. Du skriver dock att han är ett glatt barn och det enda bekymmer du tagit upp Är att han har svåtr att varva ner när det är dags att vila. Försök att prata med dina grannar först.

• frappa

Bästa i det hela TS, är att du kan förstöra liv och relationer för all framtid.
    Utan vara helt säker på om det är ett faktiskt problem.
    Kusligt i hur man agerar moralistväktare, och trampa över par lik på vägen är nått vi inte reflekterar nått över.

• truelove

"H*n är två år och ett ganska glatt litet barn"

Stod ingenstans att det fanns oro för barnet mer än att föräldrarna festar.
    Men Så klart det är skillnad på fest och "fest" man härjar och gapar inte fulla med barn närvarande.
    Självklart.
    Och är det tydligt att barnet känner sig otrygg och orolig särskilt efter en sån här fest ska man så klart känna oro.

Men känns ibland som att en del verkligen inte kan bärja sig över att hitta "fel" på sin omgivning som dom kan rapportera om.. Kan förstöra en hel del.

• missan75

Frappa; Hur kan man någonsin vara säker?
    Du ser inget problem med festarkvällar flera kvällar i veckan hos en familj med barn? Eller till ett hem dit polis och Securitas åkt vid några tillfällen? Du ser inte detta som ett bekymmer i en familj med en 2 åring?

• cloudberry79
    Anonym (!!) skrev 2013-10-27 17:51:29 följande:

NEJ, man har skyldighet att anmäla om man har MISSTANKE, även om man ser det i privatlivet.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • frappa
    missan75 skrev 2013-10-27 20:20:35 följande:
    Frappa; Hur kan man någonsin vara säker?
    Du ser inget problem med festarkvällar flera kvällar i veckan hos en familj med barn? Eller till ett hem dit polis och Securitas åkt vid några tillfällen? Du ser inte detta som ett bekymmer i en familj med en 2 åring?
    Det finns inget som säger detta per automatik är dåligt/skadligt för barnen.
    Det är detta jag vänder mig emot, att man har skygglappar framför ögonen och bara bräker ur sig ring SOC utan minsta eftertanke.
    Vad jag tyckte mig läsa så väntade dom till barnet hade gått och lagts sig, det låter som de är omtänksamma.
  • Anonym (aktas)

Ja. Alltså, det är ju egentligen lika mycket för ts skull att Jag ber henne tänka efter innan hon gör något. För det kan ju sluta illa utan anledning och det vill man Inte ha på sitt samvete väl? Göe vad du känner är rätt.

Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?